Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Alternátor JAWA350 - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuAlternátor JAWA350 - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Elektrika.

05.06.2013 13:16

Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

Prosím radu ohľadne opravy alternátora na JAWA350.
Za jazdy mi "zdochla" motorka, všetko zhaslo a medzerou okolo nádrže som zbadal prúžok dymu. V tom frmole som bol rád, že som ju bez nehody dostal na chodník a odstavil, preto presne neviem, ale myslím, že som zapal smerovku, lebo som chcel odbočovať -to ale neviem presne.
Najskôr som sa domnieval, že sa zoskratovali nejaké predraté drôty. Poistka na baterke 15A bola prepálená. Provizórne som ju (na tom chodníku, ďaleko od bydliska) prelícoval drôtikom a moto naštartovala. Svetlá ani nič som nezapínal a domov som došiel. Tam som zistil, že mám zhorené všetky žiarovky!? Vymenil som ich. Zhorel mi aj malý plošák na sledovanie podpätia baterky - ten som vyhodil.
Od tej doby sa mi ale nedarí spojazdniť alternátor - teda dobíjanie. Moto riadne štartuje aj beží, svieti a všetko -ale bez dobíjania. Vymenil som reglér, zmeral usmerňovač, natiahol nové ukostrenie, zmeral cievky statora aj rotora, uhlíky, prebrúsil a vyleštil zberacie krúžky - všetko "sa zdá byť" o.k.
Napriek tomu, napätie z alternátora pulzuje a skáče - digit-meradlom sa nedá ani merať. To isté sa deje, keď pripojím alternátor na samostatnú baterku a samostatnú žiarovku.
Celé zapojenie predtým spoľahlivo fungovalo asi rok.
Má niekto skúsenosti, v čom je problém?


05.06.2013 13:28

Re: Alternátor JAWA350

maguma
 Turista 

Ikona

Ja ti môžem poradiť tak, že ak ti motorka na baterku ide a ak si na nej ochotný prísť ku mne, tak ti to dám do chodu, kontakt na mňa je v profile ;-) z trenčína to nemáš ďaleko :-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil maguma (05.06.2013 13:29)


05.06.2013 13:59

Re: Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

maguma - poslal som ti mail, lebo je toho viac Ď!


06.06.2013 15:14

Re: Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

Karol1 - aspoň ty napíš svoj názor.


06.06.2013 21:29

Re: Alternátor JAWA350

Miloss350
 Turista 

Ahoj Jack, pekna motorecka :-)
No je to dost zlozity problem, tazko to takto riesit cez net, bez moznosti sa na to kuknut.
Podla tvojho popisu mi to na prvy pohlad pride ako odideny regler, alebo usmernovac.
Poriadne si premeral ten usmernovac?
A daj si pozor aj na merak. Kedysi som mal taky lacny merak, tym sa nedalo zmerat ziadne napatie na motorke. Strasne ho rusilo dynamo, vyhadzoval same divne hodnoty, ako pises. Mozno by pomohlo merat s dlhsimi kablami, aby bol merak dalej od motorky, alebo mozno dat nejaky kondik, paralelne s merakom. Mozes skusit zmerat prud, ktory tecie do baterky a sledovat jeho polaritu, pri nastartovanej a vypnutej motorke (dobijanie, vybijanie baterky).

Alebo sa skus obratit tu: www.jawamania.info/poradna/default.aspx
Tam by ti tez vedeli poradit, skor ako tu.

Milos


06.06.2013 21:58

Re: Alternátor JAWA350

minap
 Edvenčr 

Regler alebo usmernovac, aj ked je divne, ze to robi aj po ich vymene. Potom bude chyba asi vo vedeni. V akom rozsahu to napatie "pulzuje a skace"? Merane je to na baterke?
Mozem sa na to prist pozriet. Ako sa hovori, viac hlav, viac rozumu...


07.06.2013 7:30

Re: Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

Hneď sa mi uľavilo, že nie som na to sám!
minap - budem rád, keď sa stretneme pri moto - zavolám ti a dohodneme sa [dobre] .


07.06.2013 10:35

Re: Alternátor JAWA350

Kameňom úrazu všetkých klasických Jawiek je primitívna elektrika, či už dynamo-alternátor, regulácia ale hlavne kontaktné zapalovanie...

Jack, ty si už do tej moto dosť investoval, na tvojom mieste by som tam mal už dávno VAPE - a máš doživotnú "bezúdržbovú" motorku so všetkými prednosťami Jawiek. Systém VAPE je drahý, ale je to najlepšia investícia, čo do tej motorky sa ešte oplatí vložiť...

Ja mám motor 638 (+alternátor 12 V) síce len v malotraktore, ale pri každom nastavovaní zapalovania si na to VAPE spomeniem... >:-)


07.06.2013 10:49

Re: Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

papiboy - silno o tom uvažujem, aj keď by som rád opravil túto "haraburdu", lebo - veď TO fungovalo!


08.06.2013 10:20

Re: Alternátor JAWA350

karol1
 Bahniak 

Ikona

mne v prvom rade nie je jasné , či máš alternátor (632,638,639,640) , alebo dynamo (354-634)??


10.06.2013 7:31

Re: Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

karol1 - mám alternátor - a ďakujem, že si sa ozval
+ všetkým
= na 99% sa prišlo na TO, v čom TO je! HURÁ!!!!!
!RUŠENIE OD ZAPAĽOVANIA!
Spravil som viacero chýb, ktoré sa hromadili jedna na druhú, až som sa dostal do zúfalstva. A všetko to bolo z neznalosti - po toľkých rokoch!
Ani som netušil, že odrušené sviečky alebo fajky sú na JAWA také dôležité.
Stručný prehľad, ako to vidím teraz, čo sa stalo:
- na moto som mal neodrušené fajky a odrušené (R) sviečky,
- prestala páliť jedna sviečka, na to som prišiel po ich zámene,
- dal som druhú, tá ale bola neodrušená (ani ma to nenapadlo),
- moto išla, ale napätie sa nedalo merať, nefungoval elektronický prerušovač smeroviek a tak som začal podozrievať reglér,
- kúpil som nové sviečky NGK - neodrušené! (vôbec som tomu nevenoval pozornosť); tak som už mal dve neodrušené sviečky a neodrušené fajky a stále som sa hrabal v regléri!,
- kúpil som preventívne odrušené fajky - len tak, lebo som čítal na nete, že by mali byť odrušené - ani som nevedel, či tie moje sú neodrušené,
- a odrazu všetko funguje ako predtým! (moto má ale rozhádzanú elektriku, tak štart len na stojane)
- až teraz som pozrel na pôvodné sviečky - boli odrušené a na fajkách nebolo napísané nič- teda asi neodrušené.
JAWA-ci a motorkári - venujete pozornosť odrušeniu zapaľovania!


10.06.2013 7:52

Re: Alternátor JAWA350

djkorka
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Nejaký som z toho odrušený. :-) nikdy som tento problém nemal na jawe 634,632. Ako si to odrušil?lebo niekde som sa prerušil :-)))


10.06.2013 8:43

Re: Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

Odrušenie zapaľovania na moto možno urobiť dvoma spôsobmi:
1. použiť odrušené sviečky + neodrušené fajky, alebo
2. použiť neodrušené sviečky + odrušené fajky.
Ja som mal na JAWA pôvodne podľa 1. Teraz mám podľa 2. A medzi tým bol CHAOS!


10.06.2013 8:52

Re: Alternátor JAWA350

djkorka
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Ahaaa už mi je to jasné. Ja som mal vždy tie hnedé bakelitové fajky a N15C, alebo N17C a všetko v pohode.


10.06.2013 9:34

Re: Alternátor JAWA350

Bopsik
 Geriatrik 

Ikona

Mne sa to celé okolo odrušenia - neodrušenia nezdá.
Vysokonapäťová časť je od nízkonapäťovej oddelená indukčnou cievkou. Odrušovací rezistor má vplyv na EMC vyžarovanie a možno trošku aj na kvalitu iskry, ale obvody alternátora, regléra, usmerňovača by nijako nemal ovplyvňovať. Nemá to logiku. Hľadaj problém inde, nie v odrušení.


10.06.2013 10:04

Re: Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

Bopsík - tiež som si myslel, že to musí baterka "odfiltrovať". Ale najlepšie je odrušenie vidno na elektronickom prerušovači smeroviek, ktorý bol rušený a teraz pracuje normálne -nič som s ním nerobil.
No, ešte sa uvidí, keď dám elektriku opäť späť na svoje miesto.


10.06.2013 19:51

Re: Alternátor JAWA350

karol1
 Bahniak 

Ikona

tiež mi to s tým odrušením nesedí, ešte som sa tým nestretol.
ale klasik by parafrázoval výrok :" vašu p.ču som tiež nevidel a predsa verím , že ju máte" asi v tom zmysle " to ,že som sa s tým ešte nestretol , neznamená , že sa to nemôže stať"

aký alternátor máš v tom motore ? Vape? či dopasovaný 638-čkový? teda 638-čkový asi podľa toho čistenia zberných krúžkov.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil karol1 (10.06.2013 19:52)


11.06.2013 13:20

Re: Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

karol1 - alternátor je z JAWA ale aký typ to neviem - kúpil som cez známeho ako ND zo zadretého motora -je dopasovaný na moju kývačku cez medzikus; má krúžky a uhlíky na rotore, doska s ramienkami je v podstate identická, ako na starých jawách; usmerňovač to už nemalo, tak som kúpil 3f 25A -taká čierna kocka.
Teraz som nemal čas sa k moto dostať, tak nemám žiadne nové správy - určite napíšem.


11.06.2013 13:48

Re: Alternátor JAWA350

karol1
 Bahniak 

Ikona

www.motoren.sk/data/7441_max.jpg


11.06.2013 14:39

Re: Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

karol1 - áno, to je on; čítam, že je zo 638-ky -už budem vedieť.


11.06.2013 20:42

Re: Alternátor JAWA350

ARPAD
 Edvenčr 

Ikona

papiboy: nemozem z tebov suhlasit ze alternator na jave ako taky, spolu z elektronickym regulatorom je nespolahlivy zdroj energie. to same sa pouziva aj v autach, a je to spolahlive. ked to nejde, tak je to vec udrzby, alebo zubu casu. tento system vyroby energie je spolahlivy dost. v podstate z upravami to takto pracuje v kazdej elektrarni, len je to ovela, zlozitejsie, a neusmernuje sa. co sa tyka zapalovania, tak tam uz ti odporovat nebudem.
jack : to co pises sa mi nedza ako pricina tvojich problemov. vies sem dat schemu ako si to pozapajal?
mozno ze najdeme nieco co sposobuje tvoje problemy.
ale ked ti to vyhodilo poistku od baterie, a nic ti nezhorelo(na oko), tak neverim ze mostik je v poriadku, lebo len on, cize polovodic v puzdre dokaze vypustat dym, bez toho aby potom nieco nasiel. no a 25A usmernovaci mostik je inac malo, lebo to sa berie ako maximalna hodnota za urcity( zvycajne velmy kratky) cas.chce to min 50A a poriadny chladic.
no a nezabudnut, ze zaverne napetie mostika treba minimalne 200V, lebo prave tie spicky zo zapalovania ohrozuju diody asi najviac.


11.06.2013 20:57

Re: Alternátor JAWA350

Bopsik
 Geriatrik 

Ikona

Sledujem, že ARPAD je kolega, drucikar.


11.06.2013 22:15

Re: Alternátor JAWA350

karol1
 Bahniak 

Ikona

jeden detailík - ako dynamo , tak aj alternátor majú problém pokiaľ nebežia presne v ose , už či z dôvodu rozcentrovanej kľukovky , alebo poškodeného kužeľa. Rotor 638 má väčší kužeľ ako 360 , takže si asi použil nejaké redukčné kužeľové púzdro . Kedysi v minulom tisícročí som to riešil výrobou extra kužeľa na zapaľovanie , práve aby som sa vyhol púzdrovaniu a jeden taký kužeľ mi ešte straší na poličke...

Ak chceš odkontrolovať alternátor samotný , tak na jeden z uhlíkov (druhý je ukostrený) pripoj externe napätie , v zásade jedno či 6 , alebo 12 volt , stačí aj štvorcová baterka , ide len o to , aby sa rotor zmenil na "permanentný" magnet, aby si mal nemenné budenie.
Na výstupy z alternátora XYZ = fázy pripoj merák , alebo radšej 3 žiarovky nejak okolo 50watové - na každú fázu jeden koniec a druhý koniec na spoločný bod fáz , to je ten štvrtý kontakt vo svorkovnici. Ak je alternátor v poriadku , tak so zvyšujúcimi otáčkami sa bude dvíhať napätie a žiarovky budú svietiť silnejšie.
Ak toto bude fungovať , tak máš problém s reglerom , alebo usmerňovacím mostíkom.


11.06.2013 22:26

Re: Alternátor JAWA350

;-) ARPAD, nemusíš súhlasiť, aj tak trvám na tom, že systém, ako je, je komplet zastaralý, samozrejme ani nie tak alternátor, ako to zapalovanie.

Ak berem napr. svoju čínu, motor vychádza zo storočnej CB 125, 9 rokov beží bez dotknutia, ak vyhodím akumulátor, nakopnem a funguje všetko aj tak... Žiadne uhlíky, ale hlavne žiadne kontaktné zapalovanie, komunisti s tou Jawkou riadne zaspali dobu... >:-)

Je úplne jedno, akú Jawku vidím stáť pri ceste (a jazdca so zaolejovanými rukami... >:-) ) - na 95 % má problémy s dobíjaním alebo so zapalovaním... >:-)

;-) V tomto som nekompromisný, keby som jazdil stále na Jawke, vyhodiť to celé a basta, je pokoj a nikdy sa nič nekazí, motorka to je inak večná... ;-) >:-)


12.06.2013 7:37

Re: Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

ARPAD - zhorel mi malý plošáčik pod prístrojovkou -kontrola poklesu napätia pod 6,5V s IO. Nebolo však isté, či skrat vznikol na ňom, alebo ho zničilo nejaké prepätie. Teraz sa domnievam, že skrat vznikol na ňom.
Usmerňovač sa hreje -to je pravda. Chladí sa len do "horúceho" motora. Chladič sa tam nezmestí a aj tak by bol od motora horúci. Môstik som meral vo všetkých smeroch 6V baterkou a 21W žiarovkou - teda pod záťažou - všetko o.k.
karol1 - máš pravdu -dával som na hriadeľ púzdro; zatiaľ bez problémov. Meranie kotvy aj statora ako píšeš som robil (xkrát), lebo som uvažoval podobne. Kotva krásne magnetovala, prúd bol cca 500 mA, na XYZ som mal 24V žiarovky, s plynom sa pekne rozsvecovali. Keď som ale zapal smerovky, tak chaoticky "žmurkali" -to mi napovedalo, že niečo nie je v poriadku.

Včera som vrátil káblovačku na svoje miesto, ako pred nešťastnou výmenou odrušejnej sviečky novou neodrušenou. A všetko funguje ako predtým. Ja som skutočne presvedčený, že chybu som spravil tým, že som nemal odrušené zapaľovanie.
Možno je moja JAWA "INÁ"!?


12.06.2013 9:25

Re: Alternátor JAWA350

Bopsik
 Geriatrik 

Ikona

Poznámka k prerušovaču:

Na svojej bývalej jawe som mal prerušovač smeroviek bimetalový. Ten má neskutočný odber prúdu, a keď som na križovatke čakal na odbočenie so zapnutou smerovkou, tak mi to dokázalo vybiť (starú) baterku, dobíjanie nestačilo.

Vymenil som porerušovač za elektronický (z škoda Fabia), a bolo po problémoch.


12.06.2013 14:03

Re: Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

Bopsík - súhlas!
Ale to ani nepíšeš, že ako blikali smerovky, tak dostávala elektrika "po ušoch" : blik = 42W , tma=0W, blik=42W, tma=0W .....
Ja keď zapnem smerovky, tak stále odber 21W -lebo zopne vždy len jednu smerovku= prednú/zadnú, prednú/zadnú....

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Jack (12.06.2013 14:03)


12.06.2013 21:27

Re: Alternátor JAWA350

Bopsik
 Geriatrik 

Ikona

Keď som zapol smerovku, najprv bola pomlčka, bimetal bol vyskratovaný na kostru, aby sa poriadne zohrial. Po sekunde sa rozsvietili smerovky, potom znova na kostru, a tak dookola. Najväčší odber to malo v tej pomlčke, nie keď svietili smerovky. Odber bol isto viac ako 42W. Možno až 10x viac - nemeral som.
A ešte keď som zapol smerovku len krátko, tak bola len pomlčka, teda tma. Žralo mi to nervy, musel som to prerobiť. Konštrukcia ešte zo stredoveku.


12.06.2013 22:19

Re: Alternátor JAWA350

>:-) Bopsik, ty si mal nejaký čudný bimetal... :-O :-O :-O

Moje mali všetky len dva kontakty, šiel do nich živý kabel a z neho na vypínač. Blikače pri zapnutí sa rozsvietili okamžite, bimetal sa zohrial a prerušil, vychladol a zapol, sa zohrial a prerušil, vychladol a zapol... ( >:-) atď... )

Nič na prerušovači nebolo ukostrené, okruh sa uzavrel až cez žiarovky... ;-)


13.06.2013 0:32

Re: Alternátor JAWA350

ARPAD
 Edvenčr 

Ikona

kontrola napetia 6,5V. a alternator nemali nahodov len 12V javy ? pytam sa lebo to neviem.


13.06.2013 7:32

Re: Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

ARPAD - áno, všetky majú 12V.
Len môj má 6V! (písal som o tom v inej diskusii)
Stručne: Nechcelo sa mi investovať do zmeny elektriky zo 6V na 12V. Prepočítal, odskúšal a prepojil som existujúce statorové cievky alternátora 12V z hviezdy do trojuholníka = dostal som napätie 3f 6V (respektíve - správnejšie je písať 14V a 7V). Skutočne TO funguje.


13.06.2013 21:32

Re: Alternátor JAWA350

ARPAD
 Edvenčr 

Ikona

no to som teda nevedel o tvojej uprave, ale v podstate je to celkom zaujimava uprava ako dostat z alternatora mensie napetie, a zaroven vyriesit dostatocne budenie magnetickych obvodov, aby zdroj nezmekol. sikovne, ale teda ako regulujes budenie? pokial viem, tak vsetky regulatory boli na 12V jedine ze mas neaky vlastny 6V regulator. tak tam ti uz neporadi nikto, a teda podla konstrukcie to moze robit cokolvek, a reagovat aj na rusenie od zapalovania. ja by som v tvojom pripade pouzil klasicky regulator, zo skody 120. z tym ze do svorky D+ by som priviedol napetie napr zo zdvojovaca. takze alternator by vyrabal 6V, ale regulator by to sledoval, a reguloval ako 12V zdroj.


13.06.2013 21:39

Re: Alternátor JAWA350

Bopsik
 Geriatrik 

Ikona

Tiez som bol z toho svojho prerusovaca magor, aj som spekuloval ze ako to vlastne funguje, mozno bol vadny, alebo z ineho 'stroja'. Neviem. Nakoniec som ho vyhodil a dal tam elektronicky.


14.06.2013 7:24

Re: Alternátor JAWA350

Jack
 Kustomizér 

Ikona

ARPAD - Spravil som presne ako píšeš: Zobral som reglér z Felície a prepočítal som odpory na 6V. Všetko fungovalo.
Keď ale vznikli problémy s rušením, tak som podozrieval aj reglér a (po dlhšom premýšlaní a špekulovaní) som navrhol a zabastlil vlastný regulátor s komparátorom LM393. Na vlastné zapojenie som hrdý! A zatiaľ funguje.
..
Prepínač smeroviek mám tiež vlastný - to je ale jednoduchá schéma s jednou 556-kou a štyrmi CMOS spínačmi -na každú stranu a každú smerovku jeden. Zatiaľ tiež bez problémov.
..
6V je ale skutočne malé napätie na nejakú reguláciu a bastlenie. Dnes by som už určite radšej prerobil moto na 12V.


14.06.2013 12:38

Re: Alternátor JAWA350

karol1
 Bahniak 

Ikona

regler vyriešiš aj klasickým skrinkovým 6V - B, D ostáva , akurát na M pripojš kontakt zo zberača rotora , čo je pôvodne ukostrený a druhý kontakt , čo je pôvodne regulovaný pripojíš priamo na napätie.
leda , že by som sa mýlil :-D


15.06.2013 11:32

Re: Alternátor JAWA350

ARPAD
 Edvenčr 

Ikona

alebo este jedna moznost tu je, a ta by mala fumgovat perfektne, ale neviem kolko miesta v statore mas. ide oto, ze doplnis stator este o jedno pomocne vinutie staci podstatne tensi drvot,ale minimalne priemeru drotu aky je na rotore, a staci len 1 faza, kedze je to viacpolovy stroj, tak tie prechody nulov nebudu az take citelne pre regulator. bolo by vhodne ak by napetie oproti vykonovemu 3F vinutiu bolo dvojnasobne cize 12V. napetie z danej cievky usmernis, a pekne nim napajas regulator 12V. kedze v regulatore je medzi svorkov D+, a svorkov 54 dioda, tak by to vobec nevadilo ze pri behu motora by bol na svorkach taky rozdiel. no a tiez by 6V privedenych na svorku 54 malo pri starte stacit na prebudenie alternatora k cinnosti.rotor by potom krasne pracoval na 12V generovanich v pomocnom vinuti, a stator by daval tvrde napetie 6V. vies ja vidim problem v tom ze ten rotor nekrmi dostatocne magneticke obvodystatora .no a zdroj je potom mekky. cize by som regulaciu isto riesil na 12V, a ak nie, tak previnut rotor.
regulator kupis za par korun, a drot tak isto.
skoda.autok.sk/114907040-regulator-napatia-p-5790.html...
www.avelmak.sk/index.php?lm=1380


15.06.2013 11:53

Re: Alternátor JAWA350

maguma
 Turista 

Ikona

vážení, prečo tu rozvíjate teórie ktoré sú úplne zbytočné, stačilo vymeniť 6V žiarovky za 12 voltové, nechať tam reglér na 12 V a je po probléme. S elektrikou sa dá robiť všeličo, ale mne to tu pripadá ako keby som doma chcel použiť spotrebiče na 120 voltov hoci v sieti je raz toľko a musel by som vymýšľať rôzne regulátory a vlastne úplne zbytočne, stačí si namiesto 6 voltovej žiarovky pýtať 12 voltovú. HOWGH ;-) :-)


15.06.2013 13:11

Re: Alternátor JAWA350

djkorka
Darca Krvi  Turista 

Ikona

žeby bol JACK cuztomizér? tak asi pre to. JE to horšia, ale zato dlhšia cesta. Ale každý spraví podľa svojho gusta a v tomto má Jack u mňa palec hore.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 77223 | Včera: 139699