Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Odlahcenie klukoveho hriadela - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuOdlahcenie klukoveho hriadela - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti, Motor.

30.11.2011 16:51

Odlahcenie klukoveho hriadela

mimi01
 Kávičkár 

Ikona

Zdravim!

Robim skolsku pracu SOC ( vyhnutie sa praktickej casti maturitnej skusky) a mam temu : Navrh klukoveho mechanizmu. Tema sa bude drzat klukovky z moto MZ 251 ETZ. Bocna tema je Odlahcenie kluk. hriadela, resp. zotrvacnikov daneho motora. Chcem Vas poprosit, kt. stym mate skusenosti, ze aky je postup pri odlahcovani zotrvacnikov ( navrtanie otvorov), ake velke mozu byt otvory, ze kolko je min. pripustna hmotnost, kt. musi ostat. Na nete neviem najst ktomu nic iba zakl. teoriu, ze preco a naco sa to robi.Ak by niekto z vas videl niekedy nieco take na nete alebo vie o nejakej literature, ze ake vypocty, coho tam pouzit, budem velmi vdacny ;-)

Danu upravu budem vykonavat aj v praxi, ale kluk. hriadel uz nebude pouzity v motore, bude to iba skolska pomocka, takze nemusi to byt na 100% presne.


30.11.2011 18:07

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

najSleps1
 Kávičkár 

Ikona

veru, nechcelo by sa mi ratat optimalimalizaciu prierezu pri dynamickych dejoch. aby si mohol rozmyslat na odlahcovani, musis zostavit naozaj verny matematicky model, nastuduj si pruznost a pevnost, pevnostnu optimalizaciu konstrukcii, pevnostna optimalizacia dutych hriadelov(schvalne pisem dutych a nbie tenkostennych, pretoze na kluke su vyznamne radialne aj axialne sily. Predpokladam, ze odlahcovanie kluky chces robit kvoli zvyseniu vykonu, tak by si mohol zobrat do uvahy aj tzv casovanu zivotnost, aby si si mohol dovolit vecsi uber materialu..


01.12.2011 10:19

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

Biro
 Veteránista 

Ikona

odlahcenie navrtanim je dost hard, najvacsi problem budu asi(ako spomenul najSleps1) pevnostne a unavove prepocty..

www.ulozto.cz/11447550/pruzina-rar

tu mas nejake materialy na vypocet pevnosti a unavovej pevnosti, snad to pomoze (su to skripta z VUT brno, strojarina)
Heslo: velmisilneheslo

ale seriozne, bude to dosť ťažké., musíš uvažovať vrubové účinky, fakt, že sila neposobi na strede ale na kraji hriadela atd.. vela stastia ;-)


01.12.2011 20:28

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

pito1145
 Edvenčr 

Ikona

no si myslim ze toto asi nieje praca na strednu skolu, teda ak to chces spravit poriadne a nielen tak teoreticky. Treba ratat z dynamiku, a tam je taka matika co na strednej nehrozi.


P.S.: moj osobni nazor na SOC je taky ze je to zbytocne, teda dobre pre tych kt. maju problem s praxou. Ja som mal tiez na vyber ze SOC, ale za 5hodin som mal na maturite vypocitane vsetko a zjedeny cely obed >:-) ,takze casovo sa mi to neoplatilo...


01.12.2011 23:24

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

mimi01
 Kávičkár 

Ikona

Ano, je to velmi tazka tema, preto som sa vzdal jej, ako hlavnej, ale chcem to pouzit iba bokom. Ale aj tak, dakujem za odpovede za rady. No a co sa tyka SOC, radsej si ju budem mesiac v pohode kludne robit, ako potom sa 8hodin v obleku potit za pocitacom...ale je to aj o tom, ze ako sa clovek na to citi a co vnom je.


01.12.2011 23:38

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

dduuro
 Bahniak 

- ja som si myslel ze to len ja som si vybral sočku ako babračku :-D ale vidim že nie som sam, držim palce :-)))


02.12.2011 8:11

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

miros139
 Ľadvinka 

Ikona

mimi01-existuje jedna socialisticka knizka,najdes ju v kniznici,a tam to autor krasne popisuje,nemam to teraz po ruke, nie je to nic zlozite len na to aby si vedel kolko chces odoberat musis mat realnu predstavu a skusenosti, kluky odlahcuje aj Karol1 on by ti pomohol prave skusenostami ze kelo zebrac ze zeleza. Teoriu oslahas z tej knihy, a vymalovane,zmaturovane.


02.12.2011 8:50

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

miros139
 Ľadvinka 

Ikona

hladaj toto


Husák, Pavel
Terenní motocykly / Pavel Husák. - 2.vydanie. - Praha : SNTL, 1977. - 348 s. (AMG)

Husák, Pavel
Motocykly s dvoudobým motorem / Pavel Husák. - Praha : SNTL, 1978. - 323 s

Husák, Pavel
Sportovní motocykly / Pavel Husák. - Praha : Naše vojsko, 1967. - 345 s

Husák, Pavel
Sportovní motocykly / Pavel Husák. - Praha : Naše vojsko, 1972. - 387 s


su to starsie knizky,zozenies bud v univerzitnej kniznici alebo v normalnej, tieto tituly maju napr v kniznici na Zilinskej Univerzite. Neviem v ktorej knihe od Husaka to je,ale hladaj obrazok s vykresom klukovky, hehe. vela zdaru.
Ale je to relativne teoreticky jednoducha vec, mozno nejaky navod najdes u amikov, ti to maju preluskane, lebo ide o to ze odlahcovanim resp pridavanim na dvojtaktne klukovky sa zaoberaju ladici tym ze prerabaju endura na motokrosy a naopak, atd.

fotky z karolovej stranky
www.motoservispetra.sk/?galeria&nazov=prevrtanie jawy 350 na 400 ccm a odlahcenie zotrvacnikov

Upravené 1 krát. Naposledy upravil miros139 (02.12.2011 8:55)


02.12.2011 9:03

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

Trojan
Darca Krvi  Skútrista 

Ikona

Chceš vŕtať, alebo robiť "podkovu" ?

Vŕtanie je už na pohľad ťažké, tam môžeš toho veľa pokašlať a menej spraviť. Ovela výhodnejšie odľahčenie kľukového hriadeľa je formou spomínanej "podkovy". V každom prípade budeš musieť kľukový hriadeľ doplniť o nejaký ľahký materiál, počítam s tým, že to vieš. Fakt na webe je veľa rád, návodov na rôzne druhy odľahčovania KH, takže prajem veľa šťastia. :-)


02.12.2011 14:12

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

mimi01
 Kávičkár 

Ikona

miros139: dakujem za tie knizky ak sa nebudem vediet nijak pohnut tak navstivim po x rokoch kniznicu :-)

Chcem to robit iba prevrtanim, neviem ci je tam potrebne pridavat material ked tak len zakryt diery korkom.www.motoservispetra.sk/?galeria&nazov=prevrtanie%20jawy...
Alebo iba zmensenim priemeru zotrvacnikov na sustruhu, cim mi myslim, ze odpada aj mnoztvo problemov ohladom vrtania. Dnes akurat odlysujem kluku, zacal som uz v kreslit aj pocitacovu simulaciu daneho kluk. mechanizmu.

Trojan: ten sposob ohladom podkovy neviem co tym myslis, nic mi to nehovori, mozes mi to blizsie obzrejmit? ;-)






02.12.2011 14:31

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

nevedel som to nikde najst, tak som to nakreslil. Uprava kluky do tvaru podkovy/hribu>

kilo@jabbim.sk/KLUKA-HRIB.JPG">Pozri obrázok


02.12.2011 18:06

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

Bez vedeckých aspektov, všeobecne niečo:

Otvory v kľuke sú hlavne kvôli vyváženiu. Odľahčiť sa dá aj tým, že sa ubere z priemeru zotrvačníkov, ale u dvojtaktov sa tým zväčšuje spodný objem. Tá podkova, čo spomínal Trojan, je na vyplnenie toho priestoru. Náhrada ubraného materiálu - ktorá sa však netočí. Podobne sa aj vyvažovacie otvory zvykli zaštupľovať ľahučkým materiálom, napr. korkom, tiež z dôvodu zmenšenia spodného objemu u 2T motoroch.

Samotné odľahčenie výkon nezvýši, zlepšuje však dynamiku motora (zmenu otáčok, prechody) - napr. lepšie napr. zrýchluje. Zhorší sa však väčšinou beh motora.
Moment zotrvačnosti je priamo úmerný šírke zotrvačníkov, ale narastá štvrtou mocninou priemeru - preto radšej ubrať z priemeru.

Samozrejme do tých roujúcich hmôt sa ráta aj rotor alternátoru a aj spojka, takže špekulovať možno aj okolo toho. Keď zo starej Čezety 150 sme zhodili to veľké magneto, dali len vačku s prerušovačom (zdroj len akumulátor), išlo to na zadné... :-D Ale rýchlejšia nebola, dynamika sa však radikálne zmenila...

Ale pozor, prílišné odľahčenie väčšinou rozhodí pôvodné vyváženie, kľuka nemá zotrvačnosť, MZ-ta sa ťažšie nakopáva (ťažšie sa prekonáva kompresia) a potom trasie. Každý dvojtakt, hlavne jednovalce odrazu kopú, jak sviňa, je tam predsa predzápal. Pozor na kolená... >:-)
V teréne sa však bude menej trhať reťaz aj pri nevydarených doskokoch... ;-) >:-)

Upravené 3 krát. Naposledy upravil papiboy (02.12.2011 18:12)


02.12.2011 19:38

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

Trojan
Darca Krvi  Skútrista 

Ikona

papiboy - predbehol si ma, v škole som nemal čas :-D Samozrejme stebou súhlasím, ten nekludný chod motora do"tuníš" vyššími otáčkami na voľnobehu, a je po probléme. Výkon to nepridá, ale z vlastných skúseností viem, že sa zmenia ako by som to napísal, "mapy" motora. Proste stúpne ti kruťák v daných otáčkach. Po napríklad ( trepnem ) 3000x nieje cítiť zmenu, ale akonáhle prekročím hranicu 3000x motor sa bere do otáčok a musím sa zahryznúť do riaditok :-) Keď chceš využiť potenciál takto upraveného HK, musíš v prípade potreby držať motor v otáčkach, a narobí to riadne divy :-)

Tou podkovou nič nepokazíš, a je to jednoduchšie ako prepočítavať všeliaké body na KH a podobne. Nemusíš vŕtať, je to rýchlejšie, hodíš to na frézu, a spravíš si podkovu. :-) Tá sa väčšinou uchytáva šróbikmi, najlepšie bude, ak to spravíš s ČERVÍKMI, aby netrčali hlavičky :-)

Veľa šťastia, mimochodom ak budeš chcieť spraviť namiesto tej tvojej úpravy túto s podkovou, tak si natom daj záležať, a s kľudným svedomím to môžeš namontovať do svojej MZtky :-)

Každopádne držím palce :-) [dobre]


Cuker, TU www.jawa-50.cz/clanek/tuning-navod-na-upravur-klikovky-... ;-) :-*

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Trojan (02.12.2011 19:46)


02.12.2011 19:55

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

mimi01
 Kávičkár 

Ikona

Dakujem vsetkym za komentare aj odborné. Hadam vam nebude vadit ak ich spomeniem aj v tej praci ;-) [dobre]

No kluku uz mam rozobranu komplet, a vidim to tak, ze sa nebudem pustat do nicoho iba tam porozpravam o tom odlahcovani a pridam nejake obrazky z netu.


02.12.2011 20:11

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

Trojan
Darca Krvi  Skútrista 

Ikona

Pozri obrázok

Jasnačka, pokecaj im o tom, nech vedia čo je staro nové :-P

Obrázky som hľadal, ale ani za boha neviem kde som ich videl. Ak sa mi podarí nájsť, tak ti dám vedieť :-)


02.12.2011 20:45

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

:-D Trojan, to si teraz kreslil, že? Skús nakresliť v priereze to celé, jovan?

1. - Uloženie spodného čapu ojnice nesmieš zoslabiť, ani trochu. Rozletí sa ti to hneď po naštartovaní...

2. - Ak ubereš len z boku a v strede necháš celý priemer zotrvačníka, tá "podkova" kľudne môže byť 2x plný kruh...


02.12.2011 20:53

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

Trojan
Darca Krvi  Skútrista 

Ikona

papi - áno bolo to kreslené "teraz", samozrejme obrázok je len ilustračný, vôbec nespĺňa základné fyzikálne predpoklady na správy a trvácny chod motora :-D

Nechce sa mi zapínať AUTOCAD ... :-D


03.12.2011 0:54

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

Pre zaujímavosť, "športové" kľuky sú rôzne, jednu pridám.

Profesionálna športová kľukovka extrémneho závodného dvojtaktu vyzerá asi takto:

- Minimálny priemer - teda ubraté už z výroby všetko - až vytŕča spodok ojnice...
- Extrémne široké, masívne uloženie spodného čapu ojnice (Trojan, nie ako na tvojom výkrese >:-) )
- Odľahčenie je riešené aj kónickým tvarom zotrvačníkov - lebo ku koncu čapu už namáhanie uloženia je menšie.
- Podpiestový priestor je absolútne minimálny, skriňa samozrejme precízne sleduje tvar kľuky.

Pozri obrázok


Je to kľuka jedného valca z trojvalcovej 50 ccm závodnej Suzuki z cca 1967, viac fotiek niekde tu:

Len Tak: Pravek&p=0

Upravené 2 krát. Naposledy upravil papiboy (03.12.2011 0:56)


03.12.2011 21:16

Re: Odlahcenie klukoveho hriadela

Trojan
Darca Krvi  Skútrista 

Ikona

papi - tak ale to je iná šupa :-O Jedna vec je robiť doma, a jedna vec je origo športová úprava :-) aj tak dávam [dobre] pekne :-) [dobre]



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 104463 | Včera: 138305