|
POROVNÁNÍ ÚROVNĚ OCHRANY CHRÁNIČŮ ZAD A KLOUBOVÝCH CHRÁNIČŮ
Ochranné vložky motocyklových bund mohou poskytovat dostatečnou úroveň ochrany, nicméně typická výhoda samostatného chrániče je třeba větší krycí plocha. Pokrývá plochy, u kterých má většina výrobců tendenci šetřit na ochraně a vybavuje je pouze vložkami, místo vhodnými chrániči.
Zde jsou tedy moje nejnovější poznatky o chráničích páteře. Je to sice dlouhé čtení, ale velmi vypovídající:
Zdá se být směšné kupovat vybavení na základě reklamních lákadel, sponzorských smluv, neověřených zpráv, různých zkušeností z pádů, vzhledu, pocitu nebo věhlasu značky. Ve skutečnosti by pro koupi ochranného vybavení vždy měly být prvním důvodem vědecky odvozená čísla. V USA v současnosti neexistují žádné potřebné standarty, nebo testovací postupy, které by nazývaly kus kartónu „nejlepším ochranným systémem na planetě“. To může být velice matoucí, ale po různých diskusích a jednoduchých výzkumech jsem našel několik společností, které nabízejí chrániče páteře certifikované značkou CE a specifikují způsob vyhovění chráničů vůči platným standardům pro toto ochranivo. Tyto standarty ustanovují a sjednocují testovací postupy výrobcům oblečení a chráničů, kteří hodlají mít své výrobky kvalifikovány pro prodej v Evropě a také tomu, kdo chce nabízet své ochranné oblečení ve všech zemích Evropské Unie. Výsledky těchto testovacích postupů určují, zda výrobce může prodávat své ochranné prostředky pod jménem „protektory“ nebo jen jednoduše „ochranné vycpávky“.
Norma pro CE označené chrániče páteře je označena jako EN1621-2. Samotný test se provádí s 5kg kusem „obrubníku“ spuštěným z jednoho metru tak, aby při dopadu vytvořil energii o 50 Joulech. Norma definuje při tomto testu dvě možné úrovně výkonnosti přenosu síly. Pro splnění první „základní“ úrovně testu protektor musí protektor propustit < 18kN a pro druhou „vysoce výkonnou“ úroveň musí propustit < 9kN. Druhá úroveň zároveň povoluje o 50% menší přenos síly do žeber a páteře oproti úrovni první.
CE standarty pro chrániče kloubů končetin zpracovává norma EN1621-1. Tomuto ochranivu tato norma ve všech svých úrovních umožňuje přenést maximálně 35kN síly. Oba CE standarty pro ochranné prostředky (chrániče zad/kloubů) používají na svém začátku stejné množství energie – 50J. Nicméně chrániče kloubů jsou založeny na testování třemi energiemi - 50J, 75J a 100J což vede k rozdělení do třech úrovní v tomto standartu. Všechny tři úrovně testu povolují přenos síly max. 35kN : Úroveň 1 (50J), Úroveň 2 „vysoká odolnost“ (75J) a Úroveň 3 „extrémní odolnost“ (100J). Pěna, nebo gel nazvaná „Astrene“ je nejvýše hodnocený materiál použitý pro tyto ochranné prostředky (při použití tohoto materiálu je úrovně 3 – „extrémní odolnost“ dosaženo už při 8mm silné stěně bez perforací) Společně s tímto je také používána rozdílná síla vrstev, perforované provedení materiálu „Astrosorb“ a čtyřvrstvého materiálu „Armour-Flex“ společnosti T-Pro.
Všechny certifikované chrániče jsou určeny pouze pro jednorázové použití (při pádu) a to z důvodu bortivé struktury materiálu, která absorbuje náraz a to i přes to, že některé z nich nabízí lepší ochranu při opakovaných úderech během pádu. www.pva-ppe.org.uk/ PART%203...20EXPLAINED.htm
Zde je výňatek z této webové adresy, který vysvětluje současné CE standarty pro zádové chrániče:
„Byla vznesena kritika na tyto standarty ze strany lékařských expertů, kteří příliš přísně brali v úvahu úrovně přenesené síly“. Citovali přitom desetiletí trvající výzkumy z oblasti automobilového průmyslu, který poukazoval na to, že 4kN je maximální síla, kterou dokáže vydržet lidský hrudní koš, aniž by došlo ke zlomeninám. 4kN je požadavek, který do svých standardů pojaly kupříkladu chrániče pro jezdce na koních, nebo výbava pro vojáky. Snaha snížení požadavku na přenášenou sílu o velikosti 4kN a s tím spojený požadavek na snížení 50J nárazové energie bylo silně odmítnuto průmyslem, který toto reklamoval tím, že spotřebitel by mohl být zmaten rozdíly různých nárazových energií mezi normami EN1621-1 a EN1621-2. Ve skutečnosti to byl jen komerční záměr průmyslu testovat oba druhy chráničů energií 50J, aby výrobci mohli začít vychvalovat účinnost zádových protektorů, které při nárazu přenesou pouze 9 nebo 18kN oproti 35kN, které přenesou kloubové chrániče při stejné nárazové energii. Spotřebitel si tedy nemusel všimnout těchto drobných rozdílů a také si nebyl dostatečně vědom toho, že 9kN je stále více než 2x větší síla, než je bezpečný limit proklamovaný lékařskými experty. Mimo to vše, v průběhu devadesátých let některé společnosti použily naprosto nevhodnou normu EN 1621-1 pro označení svých zádových chráničů. Komerční záměry byly upřednostněny před bezpečností spotřebitele. Navzdory těmto společnostem norma EN1621-2 zadává hranici, od které můžou být neúčinné chrániče rozpoznány jako zastaralé a neúčinné. To vše je důležité pro spotřebitele, který se chce ujistit, že chránič páteře je označen správným číslem standartu, a aby omylem nekoupil staré zboží. No a na závěr na trhu existuje malý počet zádových chráničů, které byly testovány jak na požadavky normy EN1621-2 a také na přísnějšího požadavek přenosu max. 4kN síly. Přečtením technických informací výrobce odhalíme, které produkty jsou kvalitní. Můžeme si ale pouze přát, že to, co čteme je pravda.
Takže - existují dvě úrovně ochrany, které se považují za schvalující, ale obě tyto úrovně spadají pod normu EN1621-2 pro zádové chrániče. Přesto však jsou to 4kN, které jsou doporučeny lékaři jako doporučená hranice přenesené síly. V současnosti však tato hranice není požadována standarty pro CE certifikaci zádových protektorů a většina z nich této hranice nedosahuje při nárazové energii 50J. Mějte na paměti, že když je chránič označen jen značkou CE a není uvedeno, které úrovně ochrany dosahuje, tak pravděpodobně splňuje pouze základní úroveň 1, ale toto tvrzení by mělo být ověřeno. (modely prodávané v Evropě musí vyhovět zákonným normám).
Zde je seznam některých zádových protektorů, které jsem našel jako označené úrovní ochrany 2. Následují některé označené úrovní ochrany 1 a na závěr některé, které nejsou označeny žádnou úrovní a nebo nenabízejí žádné výkonnostní data, nebo důkazy pro tvrzení výrobce.
BKS
BKS je jediným výrobcem motorkářského oblečení, který u svých zádových protektorů dosahuje 4kN hranice přenosu síly dané lékaři, a to u jejich modelu chrániče Astroshock/Suproflex. BKS také nabízí chrániče kloubů, které na základě normy EN1621-1 dosahují v CE certifikaci nejvyššího hodnocení „extrémně odolné“ (35kN@100J). Jeví se proto jako společnost se správným postojem k věci, nabízí zboží nejvyšší kvality, ale jsou také zároveň nejdražším výrobcem koženého příslušenství pro motorkáře na planetě. Měli by jsme opravdu zaplatit 00 za oblek, který potřebujeme? Nikdo jiný ale neprohlašuje, že jeho obleky jsou stoprocentně CE certifikovány jako CELEK (otěruvzdornost, odolnost roztržení, roztržení švů a nárazuvzdornost). Proč je zde pouze jeden výrobce, který chce dosáhnout samotných základů testovacích požadavků a aplikovat to na svou certifikaci? Toto je bohužel smutné prohlášení o úrovni respektu, který chováme jako spotřebitelé vůči většině výrobců tohoto vybavení. www.bksleather.co.uk/techno.htm
T-Pro
T-Pro nabízí podobné produkty, jejich webové stránky jsou plné hodnotných informací a jejich produkty jasně obstojí jako nejvýše hodnocené v oblasti ochrany při pádu. Jak BKS, tak T-Pro chrániče jsou efektivní pro vícenásobné údery během jednoho pádu a jsou vyrobeny bez tvrdých plastických elementů, což je činí pohodlnějšími a jsou potenciálně bezpečnější než produkty vyrobeny z tvrdých materiálů. Nejzajímavější část informací ze stránky T-Pro: Ochrana zad pro motorkáře: „Pouze málo motorkářů utržilo přímý úder do páteře, který by způsobil vážné zranění. Mnohem více úrazů páteře je pravděpodobně způsobeno údery do oblast boků a ramen. Produkty běžně známé jako zádové chrániče pro motorkáře, pokud jsou správně konstruovány, můžou zmírnit menší přímé údery do zad, ale nezabrání skeletálním nebo neurologickým poraněním páteře při nehodách motocyklů“ Toto vypadá, jako že většina domněnek jezdců o použití a účinnosti zádových chráničů jsou uvědomělejší než, že pouze nejvýše hodnocené chrániče můžou promlouvat do celkové výkonnosti ochrany. Tahle informace mně neodradí od koupě zádového protektoru, ale určitě mi pomůže lépe pochopit, co můžu od daných úrovní ochrany očekávat nebo naopak nenechat se zmást historkami či výprodeji. Otázka zní – stojí za to investovat do minimalizace pohmoždění páteře, hrudníku nebo třeba ledvin? Já bych řekl, že ano. T-Pro chránič zad model „Forcefield“ je CE certifikován podle normy EN1621-2 na úroveň ochrany 2, což z něj činí jeden z mála, který dosahuje této úrovně. T-Pro rovněž prohlašuje, že materiál "Armour Flex" je schopen absorbovat více úderů při zachování stejné účinnosti. Toto nicméně neznamená, že by tyto protektory mohly být opakovaně použity po pádu, ale stejně jako helma pouze poskytují dostatečnou ochranu proti druhému, nebo třetímu úderu do stejného místa při jednotlivém pádu. T-Pro také vyrábí chrániče hrudníku/systém „brnění“. Brnění model 8100, jak T-pro tvrdí, je přizpůsobeno Švédským off-roadovým standardům z roku 1993. Požadavky tohoto standartu mi nejsou ale příliš známy. Domnívám se tedy, že tyto off-road standarty nejsou zrovna ideální pro silniční použití ochrany proti nárazu a předpokládám, že datum vydání je zastaralé v terminologii, technologii a vývoji materiálů. Takže se na to podívám a pokusím se najít jak přísné jsou tyto standarty a jestli je s oblibou používán pro silniční ochranivo.
Johnson Leather
Johnson Leather v USA prodává produkty série Forcefield firmy T-Pro, které vypadají stejně jako zádové protektory BKS model Astroshock prodávané pod svým vlastním jménem. BKS také v současnosti prodává přebalenou verzi protektoru T-Pro Forcefield. www.tprobodyarmour.co.uk/ff_back.html
www.johnsonleather.com/armor/
Dainese
Dainese nikdy nikde nezmiňovala CE certifikaci na svých stránkách, nebo na ni dokonce lákala zákazníky, ale pokusil jsem se najít nějaké informace o chráničích Dainese na stránkách MotoLiberty. Dainese vyrábí jen opravdu několik různých modelů, ne všechny nesou označení stejné úrovně ochrany, ale jeví se výrazně jako certifikované. Je u nich použit hliníkový skelet o struktuře medové plástve– podobný jako u protektorů KNOX.
Nové skládané chrániče páteře – Paraaschiena Ripegabile, jsou vyrobeny s tvrdou plastovou strukturou typu želvího krunýře. Mají optimální kapacitu absorpce nárazu, která lehce překračuje tvrdé nároky testu pro nejvyšší stupeň normy EN1621-2 úroveň 2. Navíc nabízejí výhodu snadného skladování díky možnosti skládání.
Dainese Wave 2 chránič má úroveň CE ochrany stupně 1.
Nedávný model BAP chráničů se jeví jako certifikovaný úrovní 1 normy EN1621-2. Tuhé, starší verze tohoto chrániče můžou být certifikovány pouze méně vhodnou, starší normou 1621-1. Ověřte si tedy vhodnost normy před samotnou koupí!
Modely Back Space a Gilet Space jsou také certifikovány pro úroveň 1, vyhovující pro přenesenou sílu nárazu 15kN při testu.
www.dainese.it
www.motoliberty.com/prod_detail.asp?ProdID=34
Knox
Knox byl první výrobce, který aplikoval CE certifikaci pro jejich KC chrániče a to už v roce 1997 na základě dříve zavedených standardů normy EN1621-1 pro chrániče kloubů. Po krátkou dobu byl tedy KNOX jediná společnost, která nabízela certifikované protektory.
Všechny chrániče KNOX jsou certifikovány podle aktuální a správné normy EN1621-2 (úroveň 1). Tvrdí, že překonávají základní požadavky, ale nevyhovují pro vyšší úroveň ochrany. KNOX také nabízí nejrozsáhlejší pokrytí zad ze všech protektorů na trhu a to pro všechny své modely.
Model Stowaway je dostatečně ohebný pro srolování a tedy úsporné skladování, dostanete jej s vlastní taškou, do které chránič uložíte a je certifikován pro úroveň ochrany 1.
www.planet-knox.com/Knox/index.asp
Alpinestars
Společnost Alpinestars prohlašuje, že jejich chrániče Tech a ochranné vložky RC nesou certifikaci EN1621-2 ,úroveň 1.
www.alpinestars.com/_lp/moto_protection.htm
Spidi
Spidi nabízí dvě skupiny chráničů páteře. – Airback a Warrior.
Chrániče Airback jsou podle Italského webu této společnosti certifikovány CE ochrannou úrovní 1. Nicméně Americká stránka Spidi o tomto nemá na své stránce ani zmínku. Bylo řečeno, že evropské verze můžou být oproti americkým inovovány a nejsou v USA k dostání, což by vysvětlovalo tyto rozdíly.
Chrániče Warrior úrovně „mid“ a „low“ jsou certifikovány úrovní ochrany 1, ale nabízejí jen velmi malou plochu pokrytí zad, zaměřující se především na bederní oblast s žádnou rozsáhlejší ochranou ramenní oblasti. Spidi ale propaguje protektory Airback jako více efektivní díky pokrytí ramenní oblasti a to z důvodu, že většina počátečních úderů při havárii zasáhne oblast ramen.
Toto je také matoucí u verzí regular a compact tohoto chrániče. Byly zaznamenány rozdíly mezi fotkami chráničů Spidi Warrior na Amerických a Italských stránkách této společnosti. Americký web ukazuje chránič Warrior rozdílně oproti fotce stejného protektoru na Italském webu. Znovu bylo řečeno, že evropské verze chráničů jsou oproti americkým inovovány a nejsou k dostání na americkém trhu, což by vysvětlovalo tyto rozdíly.
Oba weby Spidi prohlašují, že verze „regular“ a „compact“ chrániče Warrior jsou v souladu s CE normami pro PPE (Osobní ochranné vybavení), které však nemají nic do činění s aktuálními standardy provádění testu pro tyto chrániče. Certifikace testu, kterým jsou propagovány tyto chrániče je čistě jen etický kodex a podklad pro testovací procedury. Je to velice matoucí prohlášení o efektivnosti ochrany těchto produktů. Byly tyto chrániče vůbec kdy korektně testovány a certifikovány podle normy EN1621-2?....rozhodně to tak nevypadá.
www.spidi.it/spidi-jsp/index.jsp?lang=en
www.spidiusa.com/Category.php?Category=protection
www.ce-marking.org/directive-89686eec-PPE.html
Giarli
Protektory firmy Giarli jsou prohlašovány jako CE certifikované. Nicméně nikde není ani zmínka o úrovni ochrany. Jedná se o evropský model, takže budou patrně patřičně certifikovány úrovní ochrany 1.
www.motorcycle-uk.com/giali/GialiBackProtectors.html
Clover
Clover - jiná Evropská značka nabízí několik modelů specifikovaných dosažením úrovně ochrany 1, nicméně není zde ani slovo o dosažitelnosti těchto protektorů v USA.
www.bbbikeshop.co.uk/acatalog/Browse___Best___Buy_CLOVE...
Kobe
Chrániče páteře Kobe se také vychloubají CE certifikací, ale bohužel ani zde není ani zmínka jaké úrovně ochrany dosahují.
www.1888fastlap.com/kobe_fastlap_vented_back_protect.ht...
Fieldsheer
Firma Fieldsheer se u svého chrániče X20 odkazuje na fakt, že protektor je testován, ale neupřesňuje už podle jakých standardů jsou testovány.
„Chránič páteře X20 poskytuje ochranu díky vnitřní struktuře plastového jádra typu medové plástve , které je prověřené, jako překračující všechny Evropské CE standarty“ Možná, že jdu v této analýze až zbytečně do detailu, ale co mi toto ve skutečnosti říká? Jsou tyto protektory certifikovány? Byly jako celek testovány? Je design, nebo finální produkt ověřen pro úrovně ochrany CE? Pro všechny CE standarty?
Obdržel jsem potvrzení od vlastníka chrániče X20, že je patřičně zařazen do normy EN1621-2, úroveň ochrany 1. Není to sice tak skvělé, jak to prezentují, nicméně se zdá jako patřičně testovaný a certifikovaný. Veškeré hodnocení by bylo by bylo jednodušší, kdyby ve své nabídce nabízeli také patřičné prohlášení.
www.fieldsheer.com
Helimot
Helimot nese Německou značku protektorů Erbo. Modely chráničů na webu samotné značky Erbo jsou ale překryty Cordurovým obalem,takže nevím, jestli jsou to stejné modely prodávané Helimotem. Erbo nicméně prohlašuje, že tyto protektory jsou certifikovány CE úrovní ochrany stupeň 1.
Helimot má zajímavou teorii pro jejich TLV chránič, ale neposkytuje žádné tvrzení o úrovni ochrany (je to produkt Amerického trhu). Slyšel jsem historky o vlastnících chráničů Helimot, kteří skeptikům prováděli „opravdové testy ze života“ s kladivem. Omlouvám se, ale dám přednost opakovaným měřením před „zkus si tipnout jakou silou do toho mlátím“. Tyto dramatické exhibice můžou být zachovány pro porovnání významu korektní data versus subjektivní odhad.
www.helimot.com/catalog/other_items/tlv_data.shtml
www.helimot.com/catalog/other_items/erboback_data.shtml
Knox poukazuje na nepatřičné používání CE certifikační tvrzení ze strany ostatních společností. Nejmenuje sice přímo, které společnosti to jsou, ale jeví se to jako odpověď na necertifikované označování produktů firmy Bohn. Bohn používá CE značku bez jakékoliv CE certifikace. Také nespecifikuje, na jaké standarty se odkazují ve svých prohlášeních o „Překračuje CE specifikace“ nebo „Vyrobeno na základě evropských CE standardů“. Článek na stránkách Britské Motocyklové Federace obsahuje, že nejmenované společnosti byly zažalovány za neoprávněné používání značky CE a s tím spojené neplnění korektních specifikací a norem pro certifikaci páteřových protektorů. Nepodařilo se mi bohužel najít žádné aktuální informace, které přímo poukazují na Bohn, nebo na standarty, které Bohn údajně splňuje, nebo převyšuje.
www.bmf.co.uk/briefing/index.php?brief24.inc.shtml
Seznam Pro-Racer chráničů značky Bohn je označen jako „vyrobeno na základě evropských CE standardů“, přestože nebyly v podstatě nikdy certifikovány. Odkazoval se Bohn na korektní standarty a normy když vydal toto tvrzení? Toto tvrzení nebylo vydáno před vznikem normy 1621-2 o standardech páteřových chráničů, ale Bohn stejně i po letech odmítá podřídit se korektním testům a certifikacím.
Bohn také neprovádí žádné posuzování, certifikaci, nebo jiné prohlášení o úrovni ochrany u žádné verze modelu Carbon/Kevlarového chrániče Pro-race Motard a nenabízí žádné výkonnostní data nebo úrovně poskytované ochrany pro tento model. U modelu chrániče hrudníku a zad X-Ploit Bohn tvrdí : „Vyrobeno na základě Skandinávského standartu pro Off-road chrániče“, ale ten byl zaveden v roce 1993 a pravděpodobně nebude zrovna na aktuální úrovni vyžadované pro CE certifikaci.
Web značky Bohn nenabízí žádné specifické informace o tom, kterých CE specifikací bylo dosaženo a jak to bylo prokázáno. Shledávám toto tvrzení jako nestoudné, klamné a podvodné. Tvrzení by mělo být podloženo formálním důkazem. Jakákoliv společnost, která zkouší připojit ke svému produktu bezpečnostní standarty a označení bez patřičné volně přístupné evidence, bez poplatků za práva prodávat jejich produkty jako výrobky nesoucí patřičné standarty či certifikace, neprodává zároveň dobré jméno.
Jiné tvrzení Bohnu je, že jejich chrániče můžou být použity mnohonásobně po havárii. Toto tvrzení je v rozporu se všemi ostatními informacemi o výhradně použitých materiálech, které absorbují nezbytné množství energie, aby dosáhly standartu normy EN1621-2. Doposud neexistuje žádná společnost, která by dokázala vyhovět nárokům norem bez použití materiálů, které se po jedno, nebo vícenásobných nárazech během jedné nehody trvale deformují stejně jako třeba ochranná helma. Nicméně stále do éteru vypouštějí perly, jako třeba tato citace Erica Bostroma: „Po Lednovém testování z r. 2000 v Laguna Shakedown Eric prohlásil : „Opravdu pohodlné a cítil jsem se na motorce velmi bezpečně!“ Hochu, tak to bylo opravdu přesvědčivé…tohle je naprosto usvědčující!
www.bohnarmor.com/bohnarmor/index.asp
www.actionstation.com/proracer.html
Inpact Armor
Impact Armor tvrdí, že jejich protektory jsou „Designovány tak, aby překročily všechny Evropské CE specifikace pro tyto chrániče “. Nejsou ale v podstatě CE certifikovány, ani neposkytují také žádné výkonnostní data. V době, kdy toto prohlášení o „designu“ bylo vydáno, ještě CE nezavedla normu 1621-2 pro páteřové chrániče. Neexistují také žádné odkazy na korektní standarty a nedostatek přímých důkazů činí toto prohlášení bezcenným.
Impact Armor spoléhá ve své propagaci na recenze neplacených profesionálních závodníku, ale nikoliv však na cokoliv ve smyslu prokázaných výsledků způsobilosti při nárazu, nebo stupních hodnotících kvalitu ochrany.
Dopisoval jsem si Michaelem Braxtonem, majitelem firmy Impact Armor. Jevil se sice přátelsky, ale byl neochotný prozradit jakékoliv reálné informace o tom, jak dopadly jeho chrániče v testech. V podstatě z toho mám dojem, že nebyly testovány vůbec, nebo jen způsobem jakým jsou prezentovány. Zaměřil se na teorie a „patentovaný design“, ale toto musí být prokázáno opakovaným testováním finálního produktu, aby to mělo nějakou váhu. Ve zmínkách pana Braxtona o CE v podstatě jeho webová stránka prohlašuje, že: „ Prototypy byly podrobeny testování na Cambridgeském Institutu v Británii.Výsledky testů těchto „prototypů“ nejsou zveřejněny a tento výrok je podložen šest let trvajícím „programem opotřebení“. Stejně tak „patentovaný design“ nesměřuje na ochranné vlastnosti chrániče, ale na výhodnou možnost vyměnit poškozené části protektoru, které byly poškozeny nárazem za nové! Patent neříká nic o efektivitě designu. Toto vše tedy jeví jako reklamní trik bez jakéhokoliv hmotného argumentu o vhodnosti tohoto produktu pro ochranu při nárazu. Domnívám se, že tyto teorie byly testovány v začátku devadesátých let, kdy Impact Armor spolupracoval s T-Pro. Neznám celou historii T-Pro, Impact Armoru nebo Michaela Braxtona, ale jsem velmi skeptický vůči jeho vyhýbavosti a neupřímnosti v oblasti bezpečnosti a jejich standardech během naší korespondence, ať už jeho úmysly zněly vždy čistě. Každopádně – když jde o mou bezpečnost, čisté úmysly ti „nekoupí hrnek kafe“.
Jedno jeho prohlášení mně otrávilo:
Cituji: „Na rovinu – cena, strávený čas a byrokracie, která je nutná k obdržení CE certifikace prostě není hodna námahy. A když se nad tím zamyslíš, tak kvalita tvého produktu není posuzována rozdílně než u těch ostatních“
Já si zase upřímně si myslím, že „kvalita tvého produktu“ je odhalena testováním vlastností. Co vlastně tímto vyjádřením myslel? Zní to jen arogantně, nebo prostě ignorantně?. Každopádně je to určitě k smíchu. Pravděpodobně mu nestojí za námahu získat něco smysluplného aniž by musel platit za použití, ale je zaručeně rozhodnut sklízet výhody.
Podle Paula Varnessyho, šéfa PVA – Technical File Services „Je v podstatě levnější testovat a certifikovat motokombinézu, než průměrný pár bezpečnostních bot. Toto dokazují fakta, že první společnosti, které obdržely CE certifikaci byli malé Britské podniky, které šily motooblečení na míru.
www.impactarmor.com
Tecnic
Teknic nevydává žádné specifické tvrzení o úrovních ochrany, nebo o výkonových parametrech jejich čtyř, nebo sedmi lamelových chráničích, ale stejně prodávají CE certifikované páteřové chrániče Knox.
www.teknicgear.com/pages/collections/accessories...
Joe Rocket
Webová stránka Joe Rocket říká o svých chráničích GPX jen velmi málo. Není poukazováno, že jsou tyto chrániče CE certifikované, nicméně jsou vyrobeny ze stejných materiálů, které BKS používá pro jejich chrániče – „Astrosorb“ – což je jedna z nejvýše hodnocených pěn použitých u chráničů kloubů. Není zde však žádná reference o použité tloušťce, nebo výkonnostních parametrech celku. Jiné společnosti zase prohlásily, že Astrosorb samotný nedosáhne standardů CE certifikace pro chrániče zad.
www.joerocket.com/catalog/item.cfm?products_id=233
Njk
NJK - Další americký výrobce, který nenabízí nic o úrovních ochrany svých produktů.
www.njkleathers.com/bp.html
Ufo
Italové vyrábějí protektory značky UFO. Nevím nic o jejich dostupnosti na Americkém trhu, nic o jejich certifikaci, ale jsou pravděpodobně certifikovány a schváleny jako Evropský produkt (tedy úrovní 1).
www.gobike.com.au/category494_1.htm
Výrobců a produktů je na trhu daleko víc, ale důležitá věc je vědět jakým způsobem vybírat, než utratíte peníze v domnění, že máte nejbezpečnější možnou ochranu.
|