http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Testík Husqvarna 701 Supermoto - chuliganis urbanicus non plus ultra

[Testy a predstavenia - Test]

Ou ou óóóu, takto koncom sezóny sa mi do pazúrov dostáva jedna z najortodoxnejších motoriek na trhu, mňam mňam! Už len na nej neprísť o ruky a papiere, a všetko bude fajn :)

Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto: Veronika Klimonová

Husqvarna 701 Supermoto 2016
Husqvarna 701 Supermoto 2016

Áno, pri tejto Huske vážne hrozí svalovica na rukách a pokutový prievan v penaženke. To druhé sa dá ako-tak obmedziť zdravým rozumom (ale keď ona tak provokuje!), a tomu prvému pomôže iba veľa tréningu. Neviem si totiž predstaviť človeka, ktorý by si kúpil 701 a nenakladal by jej tak skutočne "motorkársky", teda v trochu vyšších rýchlostiach a s občasným ťuknutím do späťákov na plechovkách :) Pretože ona fakt provokuje.

Už pri prvých metroch na "sedemstojednotke" som mal menšie deja-vu: presne pred deviatimi rokmi som testoval jej predchodcu, model 610 IE (ok, predchodca iba s prižmúrenými očami), a na nej to bola tiež riadna divočina. Dnes už je situácia iná; Husqvarna patrí pod KTM a 701 má základ kdesi úplne inde. Ešte aby som ozrejmil nie všetkým jasnú genézu značky Husqvarna: táto spoločnosť bola založená vo švédskom meste Huskvarna prosím pekne ešte koncom 17. storočia, a to fakt nie je preklep. Vtedy vyrábali strelné zbrane, neskôr šijacie stroje, kuchynské potreby a bicykle. Ich prvá motorka prišla na svet v roku 1903 a výroba odvtedy fičí úplne neprerušene, čo z Husqvarny robí najdlhšie fungujúcu motocyklovú značku na svete. Rovnako sa celou históriou Husqvarny vinú výrazné športové úspechy; najprv na ceste, neskôr výhradne iba off-road a supermoto. Úspechy so sebou pritiahli aj záujem - už v roku 1977 značku kúpila jedna z najväčších švédskych spoločností, Electrolux. O desať rokov neskôr sa dostala do rúk talianskej Cagivy, a aj výroba sa presunula do Varese. Vtedy sa akési tvrdé jadro švédskych zamestnancov Husqvarny rozhodlo založiť vlastnú značku - to bol zrod spoločnosti Husaberg. O ďalších dvadsať rokov Husqvarnu kúpilo BMW, a od neho ju v roku 2013 kúpil Stefan Pierer, šéf rakúskej KTM, ktorý medzičasom kúpil aj spomínaný Husaberg, a touto transakciou spojil obe značky dohromady.

Husqvarna 701 Supermoto 2016
Husqvarna 701 Supermoto 2016

Nuž a model 701, predstavený na jeseň 2014, bol po fúzii značiek druhou novinkou v typických a obľúbených švédskych farbách. Dobre si spomínam, ako som sa pred deviatimi rokmi čudoval rachotavému zvuku sériového laufu na 610, a celkom automaticky som niečo podobé čakal aj teraz. Lenže nie, už je rok 2016, platíme eurom a sme v schengene, a rovnako platia aj prísnejšie normy, čo tak nepekne zväcšujú výfuky a tlmia ich zvuk. Aha, tak toto treba zmeniť, sem musí ísť Akrap, inak budeš na parkovisku za zženštilého amatéra. Zaujímavé však je, že akonáhle sa motorka rozbehne a dostane do otáčok, všetko sa zmení - rozbehy z križovatiek sú ešte celkom v pohode, ale také riadne gazovanie na trojke - štvorke - päťke, to už je celkom iné audio! Laďák však bude nutnosťou aj tak, k tomu sa však dostanem neskôr.

Už po prvých zoznamovacích pohľadoch je jasné, že 701 neplánuje byť nejakou obývačkovou leštenkou, tu sa ide tvrdo po funkčnosti - kapoty sú endurácke, teda nelakované a ohybné, vyrobené rovno z plastu tej farby, ktorej má daná kapota byť. To je celkom logické, pretože 701 sa vyrába aj vo verzii enduro, ale odhliadnuc od toho, skôr či neskôr by si na tomto stroji k nejakým škrabancom prišiel, a na takýchto plastoch ich menej vidieť, preto ťa nebudú až tak srať :) Aj ostatné detailíky sú skôr úžitkové než estetické, proste ide o pracanta a nie nejakého narcisa. Najviac sa to ukazuje pravdepodobne na prístrojovke, ktorej displej nemá väčšiu plochu než zhruba tretinu displeja bežného smartfónu, a ukazuje veľmi skromné údaje. A to je dobré, pretože na tomto stroji nebudeš mať čas pozerať ani na tých niekoľko málo číslic. (Len pre zaujímavosť - hodnoty rýchlomera naskakujú po jednotkách, čiže keď napríklad dávaš bomby z križovatky, tak displej musí behom trebárs desiatich sekúnd zobraziť odhadom sto číslic, teda priemerne desať za sekundu. Najlepšou vychytávkou však je, že prístrojovka zostane zapnutá aj istý čas po vypnutí zapaľovania. Bez lovenia mobilu tak hneď zistíš, koľko je napríklad hodín, a či nemeškáš na rande.)

Husqvarna 701 Supermoto 2016
Husqvarna 701 Supermoto 2016

Ok ok, pome štartovať, a rovno od importéra na Babu! Už sme si povedali, že voľnobeh bez laďáku nie, že zohrievanie treba skrátiť na čo najkratší čas, aby si nás nepomýlili s nejakou ázijskou stodvadsaťpäťkou. Takže šup-šup rýchlo do premávky, a tam robiť to, na čo je táto mašina stvorená, teda, ehm, slalomovať medzi pomalými plechovkami, flekovať na červenej a bombovať zo zelenej. Pred flekovaním treba samozrejme vypnúť dnes už povinné ABS; to má aj supermoto mód, ktorý vypne iba zadné koleso. Vypínač je pohodlne priamo na prístrojovke. Keď už spomínam tú elektroniku, 701 má aj tri výkonové mapy motora. Tie už taký pohodlný prepínač nemajú, pretože je schovaný pod sedlom, a to sa nezhadzuje práve jednoducho. Otvára sa bez kľúča, tiahlom, a naspäť sa nasadzuje trochu zložito, pričom viac miesta než na doklady pod ním ani nie je. To všetko je v poriadku, veď nikto nečaká že si na supermote budeš pod sedlom voziť desiatu alebo nepremok (ak si poctivec, lekárnička musí do batoha); a keď si predstavím cieľovú skupinu sedemstojednotky, tak takýto borec si hneď nastaví plný mód motora a nechá ho tam na furt. Pre tých váhavejších Husqvarna ponúka ovládač vyvedený na riadidlá.

Už na konci výpadovky mi je jasné, že 701 zaberá v trochu vyšších otáčkach, než by človek čakal. Chápem, je to veľmi subjektívna vec, ale keď si spomeniem na 610 alebo iné jednobuchy, stále sa mi zdá, že 701 musím žmýkať. A práve to je ďalší dôvod na laďák, ktorý, predpokladám, trochu posilní krivky v nízkych a stredných otáčkach, nehovoriac o pozitívnom vplyve na estetiku motorky. Dovtedy treba trochu viac točiť plynom a potrápiť motor :)

Husqvarna 701 Supermoto 2016
Husqvarna 701 Supermoto 2016

Vibrácie sú tu samozrejme jasným sprievodným javom, a treba povedať, že aj vítaným; večer máš proste taký vyjazdenejší pocit, akoby si pol dňa lietal na okruhu. Pri dlhších presunoch sú tie vibrácie už trochen otravné, pretože ich cítiť až v hlave. Hovorím však o rýchlostiach nad 100 až 120 km/h. Inak, koľko by si tipoval maximálku tomuto sedemstovkovému jednovalcu? Kilo pade? Dá sa s ním letieť až 180 tachometrových! Veru, je to jeden z najsilnejších jednobuchov na trhu, má takmer plných 70 koní (a inovácia na rok 2017 priniesla ďalší nárast výkonu, až na 74 koní, panenko skákavá!).

Husqvarna 701 Supermoto 2016
Husqvarna 701 Supermoto 2016
Husqvarna 701 Supermoto 2016
Husqvarna 701 Supermoto 2016

Takže máme tu 70 nadržaných žrebcov v kompaktnom plus mínus 155-kilovom balení, čo predpovedá slušnú zábavu (veľmi peknučký pomer výkon/hmotnosť). K tomu si pridaj širokánske a pevné rajdy, lepivé Conti Attack SM a nastaviteľný WP podvozok... Áno, veď hovorím, zábava! Podvozok filtruje väčšinu našich dlho nerekonštruovaných ciest, ale pritom nie je húpavý. Má presne to správne nastavenie, aby sa človek necítil nepohodlne, ale zároveň aby mohol motorke dobre nakladať a vymetať s ňou zákruty; akoby prvých 20 % zdvihu bolo príjemne mäkučkých, ďalších 40 - 50 % správne športových, a zvyšok aby už iba zabraňoval chytaniu dorazov. Predpokladám, že do fabrického nastavenia zasiahnu iba vyjazdení športovci alebo jazdci ťažší než je bežný 75 - 85-kilový priemer.

Súhra všetkých vyššie spomenutých ingrediencií dáva Huske obdivuhodnú dynamiku, preto som v úvode spomínal tú svalovicu na rukách. Tu totiž sedíš samozrejme vyslovene na motorke, a to vzpriamene, čiže chytáš všetok vietor. K tomu tie divoké rozbehy a brzdenia... Sedlo je tomuto štýlu jazdy plne prispôsobené, teda je natiahnuté doslova od spínačky až po veko nádrže, ktoré je umiestnené vzadu. 701 má totiž základ v KTM 690, a tie majú nádrže umiestnené za motorom, s hrdlom vyvedeným za sedlo. Škoda len dosť šmykľavého poťahu sedla, čo je pri civilnejšom využívaní tiež trochu vysiľujúce.

Husqvarna 701 Supermoto 2016
Husqvarna 701 Supermoto 2016

Hore na Babe mi chvíľu trvalo, kým som so zapaľovačom trafil ku cige :) Ak chceš túto motorku využívať športovejšie a nie iba presunovo (to by bol hriech!), treba mať na ňu patričnú kondičku. Ona provokuje, fakt provokuje; pri výjazdoch zo zákruty má aj ten sériový lauf veľmi pekný zvuk, budeš jej chcieť nakladať čoraz viac, brzdiť čoraz neskoršie, naklápať čoraz hlbšie. Jej kompaktná a ľahká stavba vlastne ani neposkytuje priestor na nejaké krútenie alebo podobné nedokonalosti, tu sa budeš krútiť najskôr iba ty - pri brzdení pred zákrutou sa ti napne hádam každý sval na rukách a hrudi (a občas aj v zadku; našťastie je vpredu radiálne uchytený štvorpiestik Brembo a gumy sú viac než dôveryhodné). Sem-tam nejaký ten podraďovací medziplyn, teda ak stihneš, ale inak je tu aj antihop, čiže dá sa ísť aj za hranu :) Mimochodom, plyn je ride-by-wire, čiže elektronický, ale tak ako u KTM, teda úplne kompletne. Zo šulca tak nejde žiadny bowden, iba elektrina v kábli. Neboj, za jazdy to nijako necítiť.

Výbornou vecičkou sú aj vypletané kolesá, ktorých špajle idú stredom ráfika, ale napriek tomu na ne možno nahodiť bezdušové pneumatiky. Je to systém patentovaný KTM; kolesá tak nemusia byť odlievané, vďaka čomu lepšie pružia, a popri ušetrení kopy neodpruženej rotujúcej hmoty ešte aj dobre vyzerajú. Ich rozmery hádam spomínať nemusím, ale pre istotu aspoň menšia šifra: 120 a 160, 3,5 a 5, a samozrejme 17 :)

Husqvarna 701 Supermoto 2016
Husqvarna 701 Supermoto 2016

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Husqvarna 701 Supermoto 2016
Husqvarna 701 Supermoto 2016

Názor druhého redaktora:

Matej Mularčík:

Moje prvé stretnutie s Huskou bolo podvečer, čo znamená, že som nevidel poriadne detaily. Na prvý pohľad pôsobí motorka robustne, no po prvom zvezení tento pocit zmizne. Je pekne farebne zladená a v šere máte pocit, že aj kapotáž je na vysokej úrovni, ale pri dennom svetle zistíte, že sú to plasty, ktoré majú byť hlavne funkčné. V prípade, že ju zablatíte alebo inak zašpiníte, iba ich ošpliechate vodou a idete ďalej. Jediné čo mi na motorke vadí je výfuk, je obrovský a neprodukuje ten zvuk, čo by ste od takejto moto čakali.

Je sobota ráno a ja beriem Husku na Pezinskú Babu s kamarátmi. Ideme skoro, aby sme nemali premávku a mohli sme sa vyblbnúť. Hneď na nás číhajú "zelení", tak aspoň testujem brzdy. Predná brzda vydáva pekný zvuk a brzdí ako šialená. Po prvých piatich kilometroch mám pocit, že mi odpadnú ruky, ale odradiť sa nenechám. Prvé stúpanie na Pezinskej Babe dávam opatrne a po príjazde hore sa dušujem kamarátom, že to nie je motorka pre mňa. Tak si ale idem pre veľký neúspech znova dať kolečko. Na druhý pokus sa mi motorka stále nepáči a navyše hádže falošný neutrál viac ako by som čakal, resp. toto sa mi ešte na žiadnej moto nedialo. Točíme Babu celé doobedie. Premávka je slabá a motorkárov veľa nepribúda, čo nám vyhovuje. Ako tak jazdíme, Huska sa mi začína páčiť. Pri rozbehu ide krásne na zadné a do zákrut si ju človek môže pohadzovať ako sa mu zachce aj vďaka nízkej váhe a dobrej vyváženosti. Gumy sú zahriate poriadne a ja z motorky dostávam maximum. Stíham aj litrovým naháčom a nádherne sa bavím. Zákruty Huska prechádza s ľahkosťou a nerovnosti poberá bez problémov, aj keď je sedadlo trošku tvrdšie, ale tu mi to neprekáža. Brzdy sú na vysokej úrovni a aj vďaka nim si dovolím brzdiť neskôr ako ostatní. Huska je presne motorka na takéto zákruty a nenechá sa zahanbiť. Ako ideme dole z Baby, tak dvíham Husku na rovine na zadné, je neskutočné ako ľahko to ide, je to návykové a zábavné. Huska mi vyčarila úsmev na tvári a ja som spokojný s dnešnym vozením, už chápem hravosť tejto motorky. Jej výhodou je nízka hmotnosť, záťah okamžite a fun factor.

Prichádzam domov a spomeniem si, že ráno som rozmýšľal ako budem radiť na Huske keď nemá otáčkomer. Priznám sa, ani mi nechýbal, iba raz ma zastavil obmedzovač, aj to len preto, že rovinka bola trošku dlhšia a brzdný bod mi začínal neskôr ako obvykle. Nie je tu ani ukazateľ zaradeného prevodového stupňa, ani ten mi však nechýbal. Doma parkujem motorku a púšťam sa do čistenia. Všetko ide tak neuveriteľne ľahko. Tie plasty sú super, ale pri pohľade zblízka vidieť, že sú to funkčné plasty. Ľahko sa čistia a za chvíľu mám motorku čistú. Keď si spomeniem na jazdenie, tak mi vyčarí úsmev na tvári. Huska si ma získala a zvezenie na nej bolo pre mňa zážitkom.

brzdy, hmotnosť, výkon zvuk výfuku

Husqvarna 701 Supermoto 2016
Husqvarna 701 Supermoto 2016

Konkurencia

Tento odstavec bude veru krátky, a to je tak trochu aj na zaplakanie. Sériové a ortodoxné supermoto je dnes veru vec vzácna; reálne sa môžeme rozprávať iba o jednom konkurentovi. Ním je "takmer dvojča" KTM SMC R s rovnakým rámom a motorom, veľmi podobným podvozkom a v podstate zhodnými komponentami, a to všetko ešte k tomu o tri stovečky nižšou cenou. S Husqvarnou však budeš takpovediac imidžovejší, akoby drsnejší, menej opozeraný.

Záver

Sedemstojednotka je taká, že na nej sa budeš tešiť aj na cestu do práce. A na fajront dvojnásobne :) V meste sa táto raketka cíti fakt dobre, a najlepšie je, že ak nebývaš na úplnej rovine, tak mimo mesta jej fun faktor ešte narastie, čo sa nedá povedať takmer o žiadnej inej mestskej motorke či skútri. Pri kúpe 701 ti do hlavy napália aj "chuligánsky softvér", vďaka ktorému budeš drzejší, až občas možno prekvapíš aj sám seba. Táto motorka je totiž čistý nekompromisný koncentrát toho najmotorkovejšieho: obratnosti, športovosti a zábavy. Myslím si, že jej cena 9 499 eur je vzhľadom na jeden z najvhodnejších podvozkov na naše cesty, neomrziteľný motor, celkovú nenáročnosť a 10 000 km servisný interval viac ako priaznivá. A pozor, robí sa aj v 35-kW verzii!

Husqvarna 701 Supermoto 2016
Husqvarna 701 Supermoto 2016

Plusy, mínusy

motor, podvozok, imidž, cena zvuk sériového výfuku, záťah motora príliš vysoko

Video

Video: Husqvarna 701 SUPERMOTO 2016

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Husqvarna 701 Supermoto 2016:

Servisný interval 10 000 km
Spotreba 5 - 6,5 l/100 km
Objem nádrže z toho rezerva 13 l (2,5 l rez.)
Cena motorky 9 499 eur

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy 76,14 EUR
Stupačka 32,10 EUR
Spätné zrkadlo 42,96 EUR (pár)
Smerovka 37,32 EUR
Svetlomet 120,48 EUR

Husqvarna 701 Supermoto 2016
Husqvarna 701 Supermoto 2016

Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto: Veronika Klimonová

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE s. r. o. Redaktor Motoride.sk oblečený vo 4SR, obutý v čižmách TCX od spoločnosti Styx, s prilbou AGV od firmy Motostore.

Foto:
 Husqvarna 701 Supermoto 2016 KTM 690 SMC R 2016
Všeobecné informácie:
Výrobca:HusqvarnaKTM
Model:701 Supermoto690 SMC R
Rok:20162016
Kategória:SupermotoSupermoto
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:690 ccm690 ccm
Max. výkon:66.6 k (49.0 kW) / ot.66.6 k (49.0 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:64 Nm / 6000 ot.
Vŕtanie x Zdvih:102 x 84,5 mm102 x 84,5 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:OHC (4V)OHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:215 mm215 mm
Zdvih vzadu:250 mm250 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70-17120/70-17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm240 mm
Pneu vzadu:160/60-17160/60-17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:145 kg144 kg
Výška sedla:890 mm890 mm
Rázvor:1480 mm
Svetlá výška:270 mm270 mm
Objem nádrže:13 l12 l
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii

Pridané dňa: 14.10.2016 Autor: Herghott

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

http://motoride.sk