http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Plastická chirurgia - úvod a prehľad

[Technika - Dobré Rady]

Dovoľte aby som po veľmi peknom Vadimovom úvode do prestavieb motocyklov napísal niečo málo o probléme plastikovo závislých. To čo je pre chopristu krásne vyleštený chrómový držiak, to je pre nás drsne vyzerajúca predná maska.

Každý vie, že plasty na našich motocykloch neplnia len aerodynamické účely , ale z časti chránia dôležité časti. No hlavný dôvod prečo ich väčšina z nás má je, že nám podstatne vylepšujú vzhľad a zlepšujú celkový dojem z motocykla. Tu sa chvíľu pozastavím a ukážem vám čo všetko sa dá, pokiaľ sa chce. Práce niektorých “prerábačov” stoja za ukážku, veď posúďte sami.:

Na to aby bol dosiahnutý takýto výsledok je potrebné poriadne sa na výrobu custom plastov pripraviť. Samozrejme, musíte mať jasnú predstavu a plán. Každý plast si rozkreslite do detailov, aby sa vám nestalo, že ho budete robiť z hlavy. Väčšinou to nedopadne 2x najlepšie. Vystríhajte sa zložitých tvarov a komplikovaných prechodov. Prečo? Pochopíte až ten plast budete vyrábať.  Snažte sa zachovať pekný celkový vzhľad a aerodynamiku motocykla.

Termoplast verzus Laminát

Najrozšírenejšie sú v motocyklovom priemysle termoplasty. Predovšetkým sú to ABS plasty, ktoré majú dobré vlastnosti, sú recyklovatelné a teplovzdušnou pištoľou sa dajú čiastočne tvarovať, avšak drahá výroba ich stavia pre nás do nie príliš výhodnej pozície (drahé lisovacie formy).
Na druhej strane výroba laminátov je pomerne lacná alternatíva a ľahko dostupná pre kohokoľvek z vás.

Pred samotnou výrobou vášho plastu vám chcem predstaviť materiály z ktorých je možné diel vyrobiť. Považujem za dôležité túto časť po prvý krát nepreskakovať, ale poriadne si ju prečítať.

Lamináty

Laminát je vrstvená hmota vzniknutá spojením niekoľkých vrstiev výstuže impregnovaných vhodnými živicami.

Laminát charakterizujú nasledovné vlastnosti :

Lamináty sú tvorené:

Výstuž je nosným prvkom v laminátoch a určuje ich mechanické vlastnosti (pevnosť, húževnatosť, pružnosť a pod.). Ako výstuže sú použité spravidla vláknité materiály. Najčastejšie sa používajú výstuže zo sklených vlákien. Pre výrobky, na ktoré sú kladené špeciálne požiadavky , môžu byť použité kevlarové, alebo uhlíkové vlákna. V poslednej dobe sa začínajú objavovať aj tzv. hybridné tkaniny, ktoré vznikajú napríklad kombináciou uhlíkových a kevlarových vlákien. Výsledný efekt sa napríklad prejaví na zlepšenej rázovej húževnatosti a zníženej hmotnosti materiálu...

Plnivo je polymerný materiál, ktorým sa impregnuje výstuž. Plnivo rozvádza mechanické namáhanie rovnomerne na všetky vlákna výstuže a chráni ich pred mechanickým, alebo chemickým poškodením, tj. dodáva laminátu odolnosť proti chemickým, poveternostným a iným vplyvom. Ako plnivo sa najčastejšie používajú nenasýtené polyesterové živice, tieto kompozity nazývame polyesterové sklené lamináty. Pokiaľ od kompozitov požadujete, aby mali špeciálne vlastnosti pre rôzne oblasti použitia (napr. chemickú odolnosť proti veľmi agresívnym látkam), používame ako matricu (plnivo) iné typy živíc, napr. vinylesterové, epoxidové, fenolické alebo furanové...

Výstuže:

Sklené vlákna:
Sklené vlákna sú splietané do prstencov a vyrába sa z nich tkanina alebo krátke sekané sklo (3-6 mm) a krátke vlákna (do 1 mm).

Typy sklenených vlákien:

  Sklené vlákno ako výstuž
Sklené vlákno ako výstuž

Kevlar
Aromatický polyamid dodávaný na trh pod obchodným názvom Kevlar alebo Twaron. Má najlepšiu rázovú húževnatosť, najnižšiu hustotu, veľmi dobré pevnostné parametre a tlmí vibrácie. Je odolný voči ohňu, má samohasiace vlastnosti a netaví sa. Vlákna sú chemicky odolné a majú oveľa lepšie dielektrické vlastnosti než sklenné vlákna.

Typy aramidových vlákien:

Uhlíkové vlákna Poznáte ich ako Carbon. Polotovarom pre výrobu je PAN - polyakrilonitridové vlákno, alebo PITCH vlákno vyrobené z ropných produktov. Vlákna majú nízku hmotnosť, vysokú pevnosť a tuhosť. Nevýhodou je vyššia cena, krehkosť a to, že intenzívne oxidujú už pri teplote 400°C.

Plnivá: (matrice)

Epoxidové živice
Sú najpoužívanejšie. Majú veľmi dobrú súdržnosť, priľnavosť k vláknam, malé vnútorné pnutie a malé zmršťovanie pri spracovávaní, ale aj počas vytvrdzovania. Sú citlivé na ÚV žiarenie. Dôležitý je druh tužidla, ktorý s daným typom živice zmiešate, ovplyvňuje totiž čas spracovateľnosti zmesi, vytvrdzovaciu teplotu, a čas vytvrdzovania. Vytvrdzovacou reakciou je polymerácia, pri ktorej nevznikajú žiadne vedľajšie produkty.

Polyesterové živice
Ich použitie je výhodné hlavne pre krátku dobu vytvrdzovania, nízku cenu a dobrú odolnosť voči atmosferickým vplyvom. Nevýhodou je nízka ťažnosť a možné zmrštenie materiálu. Používajú sa pri výrobe krytov. Čas vytvrdzovania ovplyvňujete priamo použitým množstvom tužidla.

Fenolické živice
Majú dobrú tepelnú a chemickú odolnosť. Znášajú teploty do 270 °C a majú samohasiace vlastnosti s minimom dymu. Nevýhoda je, že pri ich výrobe vzniká ako vedľajší produkt voda čo má za následok vznik mikrotrhlín. Používajú sa v letectve na interiéry kabín.

Ďalšie voliteľné zložky môžu byť:

Pokračovanie: Výroba laminátov

Výroba laminátov

Na internete som našiel veľmi pekne spracované články ako krok po kroku zvládnuť techniku laminovania. Po ich preštudovaní môžem povedať, že sa jedná o kvalitne spracované návody. Keďže by som to sám lepšie nenapísal len vás na záver tohto článku na ne nasmerujem.

POZOR

Než sa začnete venovať samotnej výrobe musíte si uvedomiť, že materiál s ktorým prídete do styku nijako vášmu zdraviu neprospeje. Hlavne sa jedná o nebezpečné výpary. Preto vám doporučujem používať ochranné prostriedky a hlavne pracovať pri neustálom vetraní miestnosti.

Výbava DIEĽNE

V dielni by vám okrem bežných vecí nemal chýbať:

Čo doma určite nemáte:

 Pri práci s laminátom sa môžu hodiť aj gumenné rukavice
Pri práci s laminátom sa môžu hodiť aj gumenné rukavice

Kde tieto veci zohnať?

Skúste to najprv na zlatestranky.sk (laminovanie, laminovací materiál), alebo navštívte firmy vo vašom okolí. Za dobrú cenu možno dostanete aj dobrú radu.  Pokiaľ nejdete laminovať veľké kusy postačia vám laminovacie súpravy ako napríklad táto.

Samotná výroba dielu, pozostáva z troch krokov:

  1. výroba kopyta (predlohy)
  2. výroba formy
  3. výroba samotného dielu

Výroba kopyta:
Ak sa len chystáte okopírovať originálne diely, tak práve tie vám poslúžia ako kopyto a môžete rovno začať s výrobou formy.

Pokiaľ ale chcete vyrábať niečo čo nikto nemá narážate na problém, ako danú predlohu vyrobiť a hlavne z čoho. Je niekoľko možností ako to spraviť, najlepšie je použiť existujúci diel a ten len upravovať podľa potreby. Nie vždy sa to dá a v mnohých situáciách ste nútený improvizovať. Z čoho teda danú predlohu vyrobiť? Odpoveď nie je jednoznačná, pretože použiť sa dá čokoľvek čo splní túto požiadavku: musí to byť aspoň raz okopírovateľné bez deformácie povrchu počas kopírovania

Často sa používa modulit, PUR pena, plastelína, sadra... čokoľvek čo sa ľahko tvaruje, opracováva a drží tvar. U kopyta nám postačí životnosť len pokiaľ si nespravíte formu, potom sa ho môžete zbaviť.

Výroba formy:
Tu doporučujem použiť laminát. Forma je ľahšie uskladniteľná, dlho vydrží a vy si na nej nacvičíte laminovaciu techniku. Keby ste ju vyrobili napríklad zo sadry mali by ste problém s jej uskladnením, pretože sadra je krehká a ľahko sa rozbije. Je tiež dôležité myslieť na to, že čím lepšie pripravíte povrch formy, tým menej práce budete mať pri opracovávaní finálneho produktu.

Výroba samotného dielu:
Ide o vyrobenie protikusu , tzv. negatívu k forme. Prevádza sa laminovaním do formy.

 S laminátom môžete opraviť aj poškodené diely
S laminátom môžete opraviť aj poškodené diely

 Oprava poškodeného spätného zrkadla. Povrch je ešte potrebné vytmeliť a prebrúsiť
Oprava poškodeného spätného zrkadla. Povrch je ešte potrebné vytmeliť a prebrúsiť

Čo je dôležité pri laminovaní dodržať:

Najdôležitejšie je sa riadiť návodom priloženým k laminovacím sadám, alebo radami predávajúceho pri nákupe laminovacieho materiálu. Predídete tým zbytočným chybným krokom a poškodeniam výrobku.

Kde hľadať dobrú radu, alebo pomoc?

Neuveríte, ale najviac som sa toho dozvedel od leteckých modelárov. Ich niekoľkoročné skúsenosti s laminovaním sú naozaj k nezaplateniu a ich ochota pomôcť a poradiť tiež. No pre istotu zriaďujem špeciálny email, kde sa budete môcť obrátiť s vašimi otázkami k danej téme, alebo sa pochváliť s vašim výsledkom.

Na záver dodám, že laminovanie je výborný spôsob ako si vyrobiť čokoľvek, čo sa len z plastu vyrobiť dá. Nemusia to byť hneď kryty na váš motocykel. Kontajnery na handry od oleja, alebo vanička na miešanie kyseliny do batérií tiež nie je na zahodenie.

Dôležité odkazy:

laminovanie@rp.sk –hot line. Sem smerujte otázky poprípade vaše skúsenosti a rady.

Pridané dňa: 21.12.2004 Autor: papaya

http://motoride.sk