Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ? - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuVaradero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ? - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti, Podvozok.

Predchádzajúce | 1 2 |

30.05.2017 10:28

Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Ahojte

Mám takú menšiu dilemu ... Varan má "už" 59 tis. KM .. S podvozkom, okrem výmeny oleja v prednej vidle sa nič neriešilo, takže je pôvodný ... Nevykazuje žiadnu chybu, tj netečie ani predaok, ani zadok, motorka jazdi normálne ... Ale ked som si sadol (žial nepreviezol) na ineho varana s novým tlmičom, tak som zistil, ako má byť zadok vysoko a že moja pružina už má čo to za sebou :-)

Takže teraz riešim, čo s tým ...

Dá sa zohnať okolo 250 Eur predné a zadná progreska hyperpro ... Avšak tu som našiel, že repas tlmiča robi len motomaxx NZ, kde mi napísali, že ten repas neodporúčajú, že už sa oplatí radšej nový ... Repas tu dakedy ponúkal šaláť za 100 Eur .. Plus práca, material, odhadujem to na cca 450 Eur na komplet.

Zároveň núkaj celý streetbox od hyperpra s montážou za 650 Eur ... Tam už je samozrejme aj celý tlmič ...

Potom mi veľa ľudí hovorí, že nemám nič riešiť, kým to nie je pokazené ... Čo by ste robili Vy ?


30.05.2017 10:47

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Tu máš NOVÝ za 380 (+ 17,-€ poštovné) , chlap má posledný kus , vraj sa už nedodáva :
www.ebay.de/itm/Federbein-hinten-Rear-Shock-Honda-XL100...

Nemáš za čo . 8-) :-)

Dôvod úpravy: Ale dá sa od Pšonkow www.ebay.de/itm/HONDA-XL-1000-VARADERO-Sd-02-NEW-REAR-S...

Upravené 1 krát. Naposledy upravil brazel (30.05.2017 10:53)


30.05.2017 10:48

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tlmic tlmic kedy sa menis? ked teciem :-D

na zadku je struna vonku nie ? to vymenis aj sam


30.05.2017 11:04

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Ku každému kitu je dodávaný aj podrobný návod pre montáž a následné nastavenie tlmičov po zmene sériových pružín na progresívne.www.eres-racing.sk/zadne-progresivne-pruziny-hyperpro-p...






ked si moc nesikovny a nemas na to priestor
www.motomaxx.sk/informace/suspension/6


Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pirates (30.05.2017 11:13)


30.05.2017 12:04

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: brazel: Re: brazel:

Ale to je len zadný tlmič :-) Ja chcem riešiť aj predok, tj predne pružiny, a keď už, tak progress ...

Navyše, je to na model z ABS, ja som bez ABS ..

A teda, cenu si našiel nič moc, v z Talianska za cca 165 aj s poštou máš tiež funglovku :P

www.ebay.com/itm/MONO-AMMORTIZZATORE-POSTERIORE-REAR-SH...

Re: pirates:

Nerád by som, aby mi začal tiecť X kilometrov od domova, drvivu väčšinu KM z roka najazdím na viacdňových tripoch :P

A nejedná sa len o výmenu pružiny, jedná sa aj o tlmič, ktorý je originál "nerozoberateľný" takže olej a podobne si v ňom určite len tak doma nevymeníš ...


30.05.2017 12:16

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Re: Undefined:

Na Varadere som dal meniť pružiny za Hyperpro pri nejakých 52000km. Pružiny som meniť musel, lebo celá motorka bola na starých unavených pružinách tak nízko, že na bočnom stojane stála takmer kolmo a skoro sa prevážila na opačnú stranu.

Inak čo sa jazdných vlastností týka, ja ako sviatočný jazdec som si po výmene pružín za progresívne všimol NIČ. Varadero perfektne drží stopu, nehúpe sa. Ale to bolo aj so starými pružinami dobré. Akurát teraz je už celá motorka vyššie a na na bočnom stojane stabilne stojí aj tam kde by mi predtým určite spadla.

Okrem pružín som dal na Varadere vymeniť aj ložiská prepákovania kyvky a mám s podvozkom na pár rokov pokoj.


30.05.2017 12:27

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Undefined , doteraz si sa nevedel pohnúť z miesta , akosi ľahšie sa hľadá , keď človeku pod nos strčím objednávacie číslo z nemeckého ebay-u , takže aspoň za to by bola vďaka na mieste , ale nemusíš , môžeš ma po.e.ať . :-*

Tak keď už vieš , kde sa dá lacno , tak čo ho nekúpiš ?

A naozaj si myslíš , že tlmiče s a bez ABS sú rozdielne , čí ? :-) To daj radšej naozaj niekomu urobiť . 8-)


30.05.2017 13:26

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

brazel - myslim si ze tam bude rozdiel nakolko aj HyperPro ma rozdielne pruziny pre tlmic s ABS a tlmic bez ABS. Koniec koncov keby tam nebol rozdiel tak by to neriesil ani Undefined ani ludkovia z Hyperpra. ;-)


30.05.2017 14:06

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

kankoXF
 Kávičkár 

Ikona

Re: brazel: myslim si, ze by si nechcel, aby Ta Undefined citujem: ...."mozes ma po.e.ať . :-*..."
To len tak na margo. :-D

- Varan drzi stopu a nehupe sa..... :-D no vsak dobre, ako bolo napisane verime..
- Progres pruziny: moj nazor je ten, ze pre motorku ako Varadero a na asfalte, by som ocenil linearne nastavenie a spravanie tlmic+pruzina.

Re: Undefined: zadny tlmic kup novy cely a predok urob komplet repas... Ak to vydrzalo doteraz 59 tisic km, tak po repase "asi" das 30-50 tisic.
Vydrzia podla toho, ako sa budes spravat k moto, alebo si znovu zvyknes na postupnu zmenu... ;-)
A este, jedna vec. Nebolo by od veci zatelefonovat brazelovi a mozno najdete riesenie.


30.05.2017 14:39

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

kankoXF , netreba telefonovať brazelovi , lebo ten už na to ...

raptor , rozdiel medzi tlmičmi na SD01 a SD02/03 je ten , že SD01 malo koliečko hydraulického nastavovania predpätia priamo na tlmiči a SD02/03 vyvedené hadičko na bok motorky , čím sa stalo prístupnejšie a získal sa priestor nad tlmičom (predpokladám , že ten bol využitý na veci okolo ABS) , nijaký iný rozdiel Honda nepozná , ba ešte ten , že na SD02/03 je o centimeter kratší .
V katalógu Hyperpro síce je s a bez , ako A a B , ale eres nič takéto nevedie a myslím , že už im dosť Streetboxov prešlo rukami na to , aby vedeli posúdiť , či majú dať možnosť nejakého výberu (teda okrem farby pružiny)
Streetbox ale v zaostáva za pôvodným tlmičom , lebo nemá hydraulické nastavovanie predpätia , originálny od Hondy (Showa) ho má a to je obrovské + .
Predpokladám , že by sa to samozrejme dalo u Hyperpro doobjednať , ale potom nebude cena 550 , ale (odhadujem) minimálne 700 ...

SD01

Pozri obrázok



SD02/03

Pozri obrázok



Čiže tlmič , ktorý objavil v Taliansku , môže bez strachu kúpiť .


30.05.2017 15:07

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

novy, nepouzity tlmic za 150E by som kupil hoc len do rezervy [dobre]

Predne pruziny mozes bud vymenit, alebo dat len podlozky, ked nizko stoji motorka - usetris.
Je na tebe ci progresivne, alebo linearne. Mne sa pocitovo zdali na transalpe progresivne lepsie, ale zas boli aj celkovo tuhsie. Tak tazko priamo porovnat.


30.05.2017 15:39

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

brazel ja o voze ty o koze.. zasa raz :-~
občas mám pocit že s vekom chlapi dostávajú takú chorobu že len vysielajú a neprijímajú.. dúfam že ja to nedostanem dpč

ja nepisem o streetboxe (rozumej o komplet tlmici dodavanom od hyperpro) ja pisem o progresivnych pruzinach na originalny tlmic... tam je skratka kriterium ci motorka ma alebo nema ABS

.. potom je este alternativa ze v hyperpro nemaju co robit a rozdeluju pruziny z dlhej chvile na pruziny na motorku s a bez ABS aby mali vacsie portfolio a v skutocnosti sa jedna o rovnaku pruzinu... ledazebyne :-))) :-D


30.05.2017 15:48

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Menton
 Skútrista 

Ikona

Re: Undefined: na tvojom mieste by som si spravil vylet za Salatom do Motomaxxu. Relativne rychlo vie zistit, co treba robit, aj alternativy sa daju najst, rozhodnes sa, dohodnes. Takto cez tvoje subjektivne pocity sa tazko radi...


30.05.2017 16:37

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: brazel:

Ja naozaj nechápem tvoj jasnovidecký skill a tvoju sťahovačnosť :D

1. Kľudne navštív na FB skupinu "HONDA XL 1000V Varadero fans - Czech" a môžeš si nájsť môj príspevok zo dňa 26. mája presne o 14:51 hdod, kde sa pýtam, či nevedia, či bude tlmič s ABS modelu pasovať na ten bez ABS, lebo ho môžem zohnať za dobrú cenu :-)

Takže ten tlmič som mal naozaj dávno, dávno nájdený, naozaj nie si jediný človek čo vie používať ebay :-)

2. S Eres racingom som si pisal ako prvým, ospravedlnili sa, ze to na stranke nemaju v poriadku, samozrejme ze je ina pruzina, iny tlmic, ale aj iny streetbox pre verziu s ABS a bez ABS ...

3. To, že iná verzia pre ABS a s ABS zistíš aj v origo katalógoch hyperpra - verím, že to nerobia len tak pre srandu :-) Rozdielne číslo má ako pružina, tak tlmič ...

4.A teraz ešte jedna podstatná vec :-) Od FL po roku 2003 sa dodávali 2 druhy zadného tlmiča ... Pre Varadera bez ABS to bol tlmič na ktorom môžeš nastaviť LEN predpetie pružiny, pre model s ABS to bol tlmič, ktorému si rovnako mohol nastaviť ako predpetie, tak aj útlm ... Nájdeš to vo viacerých recenziách či testoch ...

Takže ano, rozdiel medzi model s ABS a bez ABS skutočne je.

Len škoda, že najskôr máš potrebuj všetko naokolo pourážať až potom sa pýtať ...


30.05.2017 16:51

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: Menton:

Salata som chcel riesiť ako prvé, ale naposledy bol na motoride pred 4 mesiacmi a email má všeobecný na motomaxx, odkial mi dali vedieť, že repas takýchto tlmičov vôbec neodporúčajú, pričom tu na fóre to on sám chválil :-)

Inak men motorka na bočáku drží dobre :D Celkovo žiadne problémi ... No neviem ...


Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Undefined (30.05.2017 16:52)


30.05.2017 18:48

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

sushi7474
 Edvenčr 

Ikona

Undefined - predpokladam, ze motor servisujes, olej menis, retaz snad tiez udrziavas. Tak preco mas pocit, ze ina pohybliva (a mimochodom pre spravanie na ceste klucova) cast je bezudrzbova?

Ja som na svojej menil vnutra vidlic + servisoval som zadny Ohlins po 3 rokoch. Rozdiel bol naozaj velky (aj ked ja som jej daval cocku v terene).

V kazdom pripade, repas po takom najazde by som naozaj povazoval za velmi dobru investiciu - na gumach a tlmicoch setrit naozaj netreba.

Vela dalsich stastnych km [dobre]


30.05.2017 20:01

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Re: kankoXF:

Básnik chcel tým húpaním a držaním stopy napísať že progresívna/neprogresívna pružina = všetko jedno, žiadne zlepšenie/zhoršenie od toho ospevovaného superhyperpro pri mojej dedkovskej jazde necítim :-)

Dôvod úpravy: doplnenie "od"

Upravené 1 krát. Naposledy upravil aapa (30.05.2017 20:02)


30.05.2017 22:07

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Aapa> ty si po 50.000km dal spravit servis podvozku, tj repas tlmicov, nechal si vymenit pruziny a nevidis rozdiel?


30.05.2017 22:20

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

ked myslis ze ten tlmic je nerozberatelny tak ho posli Wingovi do presova to je taky isty tlmic ako na GW a Wing ich bezne rozobera a vymiena struny :-D
tu mas od neho obrazovy navod ako rozobrat nerozoberatelny tlmic :-D
www.honda-goldwing.cz/viewtopic.php?f=60...




motoride.sk/?P=phorum&tema=poradna&tid=64806


30.05.2017 22:57

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: pirates:

Boha chlape ... Tu sa nikto nebaví o vymene len samotnej pružiny = to nie je predsa rozoberatelnosť tlmiča. Tu sa rieši vymena oleja v ňom, ako aj tesnení = to na tych fotkach nevidim ...

Re: matus: Ono vyzera ze aapa nerepasoval tlmič, ale menil len struny ... Ak jazdí sám tempom na "kochačku" tak verím, že nejaký rozdiel v pružinách samotných asi nespozná ... Teda okrem výšky "zadku" ...



31.05.2017 5:52

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Re: matus:

Vidieť vidím lebo motorka je vyššie, aj cítiť cítim lebo sedím vyššie ale inak nič. Presne ako Undefined píše, zadný tlmič zostal ako bol - bol som u šalata v motomaxxe aby ho otestovali a výsledok bol že meniť ho netreba.


31.05.2017 6:45

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Wing2
 Edvenčr 

Ikona

Ctu ze sem zminen. V GW18 zadni Showa funguje se seriovou mekkou pruzinou odnova cca 110 tis km. S tvrdsi max 80 tiskm. GW ma na tlumici velmi kratky zdvih tak se olej neprehriva proto tak dlouho vydrzi. Naopak treba u 12 GSA 08 byla zadni Showa po 30 tkm na blato diky dlouhemu zdvihu a degradaci oleje. Dle meho soudu z praxe je 1 tzv repasovat nerozebiratelny tlumic totalni blud a nikdy to nebude ono navic s velkym rizikem poruchy a havarie 2/ vymenovat JEN zadni pruzinu / strunu / je uplny nesmysl. Kdyz uz je pruzina unavena tak tlumic to ma taky davno za sebou navic jak je tlumic predsmrti a na nej se namontuje nova tvrda pruzina tak potrebuje kvalitni utlum coz unaveny mrzak nezvladne a naopak o to rychleji pujde do vecnych lovist. A nahore popsany Varan ? Bez debat novy repasovatelny set dozadu pruzina s tlumicem komplet nove. 2 nejdulezitejsi veci na moto : brzdy a povozek. Jo a ze tlumic netece neznamena ze je ok. Hezke leto.


31.05.2017 8:03

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

aapa - pridavam sa k matusovi, po 50tkm keby boli odjazdene hned iba po luxusnom asfalte a vymenis tlmic tak musis citit rozdiel. Varan nie je zrovna lahka motorka.

undefined - presne to čo ti napisal wing o novej pružine na starý tlmič som ti napísal ja inymi slovami emailom 22.5. ;-)

mam zato ze repas nerozoberatelneho tlmica je sice vzdy tak trochu risk ale ak to robi clovek ktory to nerobi prvy raz tak asi lepsie riskovat na zrepasovanom tlmici ako sa hojdat na vydýchanej "gajde"


31.05.2017 8:08

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor ok.

Dal som na odborníkov v motomaxxe a tlmič som nemenil. Príde na rad pri najbližšej výmene pružín :-) .


31.05.2017 8:38

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

RadoR6
 Kávičkár 

Ikona

Re: Undefined: poradiť ti môžem as toľko, že ked chceš nieco robit tak to urob poriadne a ké si plánuješ motorku na dlhšie nechať tak poriadne s čo najlepsimi komponentami ak financie dovolia. Hovorí sa... kupuj lacno,kupuj dvakrát.
K tomu ze ti veľa ľudí hovorí že keď to neni pokazené tak to neries..... Potom môžeš jazdit na vylietanom podvozku a čakať ze sa to pokazí zrovna vtedy ked to budeš najmenej potrebovať, neusetris nič a ešte ti to moze pokazit náladu na celej dovolenke.


31.05.2017 8:48

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

V každom prípade ďakujem za diskusiu ...

Tlmič do zadu pôjde nový, vrátane struny a vybavené ... Do predu dám progresky, nový olej, tesnenia a hádam bude tiež vybavené :-)

Rozhodol som sa, že to repasovať nebudem ... Resp, na Varadero fore odporúčali jedine repas v ČR, kde nejaký pán ten zadný tlmič za 6500 CZK prerába na rozoberateľný tak, aby sa dal aj do budúcna servisovať kľudne aj doma ... Ale to už sa mi zdalo zbytočne komplikované ...




31.05.2017 8:59

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

zvazil by som dat tam pruziny rovnakych parametrov, ake dal vyrobca. A vnutro treba aj vycistit - vymena oleja a gufier nestaci.


31.05.2017 9:38

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: matus:

Ako jasné, predok si doma robiť sám nebudem ... Dostal som tu pekné odporúčania na servis, venujúci sa podvozkom pár KM od môjho bydliska, takže tam nechám spraviť celý predok aj s novými pružinami, hádam vedia, čo budú robiť :-)

Keďže zadok bude komplet nový aj s pružinou, ten si prehodím pravdepodobne sám ...

Dopredu nechcem dávať origo pružiny, Varadera sa od výrobi "viacej" potápali na predku, drvivá väčšina to riešila lacnejšou cestou a to hustejším olejom na predok ... Tomuto by som sa asi radšej vyhol a dal tam "tuhšie" progresky ...


31.05.2017 9:44

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

ja si myslim, ze progresivna pruzina to nevyriesi - ale nech ti poradi ten clovek, ktory sa tomu venuje.


31.05.2017 10:00

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

matus - progresivna pruzina makky predok samozrejme ze vyriesi


31.05.2017 10:15

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

prosim o vysvetlenie


31.05.2017 10:19

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Vtedy , ak je aj na začiatku tvrdšia ako pôvodná . 8-) :-)

Ešte k tomu zadnému tlmiču , či je Varan s a bez ABS , Wilbers nepozná rozdiel , pri objednávaní sa pýtajú na hydro , dĺžku , farbu , jazdecké zručnosti , meno matky za slobodna , ... ale či Varan má , alebo nemá ABS , ich akosi nezaujíma :
www.wilbers-shop.de/Motorrad/Honda/XL-1000-V-Varadero-S...

YSS takisto ABS pri zadnom tlmiči nezaujíma , ponúka síce dva druhy , tie sa ale líšia len priemerom piestu , 45 , alebo 50 mm .


31.05.2017 10:20

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

mas seriovu pruzinu ktora je od vyroby vyrobena ako makka + ma svoj vek
zalozis novu pruzinu (progresivnu alebo aj linearnu) pri ktorej je na stlacenie potrebna vacsia sila ako na povodnej pruzine - vysledok je ze pri brzdeni sa motorka "neponori" alebo "ponori"podstatne menej

pri okruhovom jazdeni by som asi siel do tuhsej linearnej ale na turistiku krasne staci progreska. Mensie nerovnosti filtruje lepsie ako povodna a na doraz sa dostanes podstatne neskor.

Dôvod úpravy: brazel ty stale pises o tlmicoch.. ja pisem o progresivnych pruzinach na POVODNY TLMIC, neviem uz ako ti to vysvetlit. Detto co napisal Undefined hovori o tom ze rozdiel v tlmicoch tam asi bude. Ale mozno o tom vies ako majitelia Varavedier :-)))

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (31.05.2017 10:24)


31.05.2017 10:36

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Brazel> cize ona je na zaciatku tvrdsia ako povodna a dalej je co? Maksia asi nebude ze? Co myslis, ze to sposobi?

Raptor> pises, ze seriova pruzina je vyrobena ako makka - znamena to, ze pri povolenom zatazeni osobami a batozinou sa predpatim neda nastavit dynamicky sag podla priruciek?

Ta progresivna pruzina, ktoru mu radite - aky velka je ta progresia?


31.05.2017 10:41

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

matus pisem o klasickom pripade kedy je pruzina vyrobena ako makka (napr. stare XRV 750) alebo vekom a km na tazkej motorke zoslabne (napr. Varadero)

pokial viem tak na afrike ani na varadere sa vpredu neda dynamicky nastavit sag... ale tu sa mozem mylit ;-)

velkost progresie som pri progreskach nikdy neriesil takze neviem odpovedat na tuto otazku


31.05.2017 10:43

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: brazel:

Ono máš aj nemáš pravdu ... Včera som to pol dňa hľadal po nete ... Verdikt je takýto :

Na Varadera bez ABS až do konca výroby sa montoval tlmič, ktorý mal nastavitelný len 1 parameter (nie 2 ako u ABS), kolečko nastavovania predpetia pružiny je na ňom napevno a je umiestnené na pravej strane = tj na strane, kde je plyn ... Tak to mám aj ja, poobede sem kľudne dám foto = kolečko proste nie je na žiadnom "lanku" či "trubičke" ako si sem hodil foto vyššie ty :-)

U ABS verzie je podľa tvojho obrázka hore, kolečko je v tomto prípade uchytené naľavo, na strane spojky ... Kolečko sa skrutkuje k takej "L"kovej konzole ktorá je myslím na podsedlovom ráme = tú konzolu tam nemám, hoc asi nebude moc zložité ju tam dorobiť ...

Inak po dlhom pátraní ostatné veci sedia, tj dlžka, úchyt hore aj dole ...


31.05.2017 11:06

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Undefied , veď som to napísal už hore , vzhľadom na to , že to bol len môj predpoklad (úvaha) , tak som sa ani nemýlil .

... malo koliečko hydraulického nastavovania predpätia priamo na tlmiči a SD02/03 vyvedené hadičkou na bok motorky , čím sa stalo prístupnejšie a získal sa priestor nad tlmičom (predpokladám , že ten bol využitý na veci okolo ABS)

Vyhoďme z toho to označenie SD02/03 a je to pravda úplná .

A to som v živote žiadny tlmič z nijakého Varana v ruke nedržal , dokonca ani na živo nevidel . 8-) :-) :-))) :-D

matus , jeb na to , moje suché konštatovanie patrilo raptor-ovi >:-)
V štýle , či môže žena z muža urobiť milionára ? Áno , môže , ak bol predtým miliardár .

Teraz otázka raptor-ovi : Tak ktorá pružina od Hyperpro je dlhšia , tá pre s ABS , alebo tá pre bez ABS , alebo sú rovnaké ? >:-)


31.05.2017 11:11

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

RadoR6
 Kávičkár 

Ikona

Re: matus: GS800 ma veľmi mäkký predok a progresivne pružiny mali na pruženie veľký vplyv. Je to o inom vynuti pružiny a jej správaní sa pri rozlicnom zatazeni (snáď som sa dobre vyjadril) . Aký vplyv mal na zmenu správania sa olej co s nimi prišiel povedať neviem, na to by človek musel niečo pojazdit s progresmi a origo olejom. Musím povedať že výmena pruzin na tej motorke bola asi najdôležitejšou úpravou co mala.


31.05.2017 11:19

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Raptor> nemal by si radit. Naozaj o tom vies iba malo.
Napr pruzina vekom starne iba malo. Dokonca nemäkne ani trvalym stlacenim, ak toto stlacenie neprekroci urcitu mieru - zhruba 30% - su na to vzorce.
Pruzina mäkne trvalym stlacenim nad tuto mieru, a mäkne pruzenim - cyklami. Kvalitne urobena pruzina vydrzi milion cyklov. Si zavolaj do nejakej pruzinarne, na Slovensku je ich niekolko.

Pruzina ani nefiltruje nerovnosti. To robi tlmic. Pruzina len drzi motorku v urcenej vyske, t.j po stlaceni vracia spat, aby tlmic neustale bol v pracovnom rozsahu. To, ci je pruzenie* makke alebo tvrde je zalezitost nastavenie tlmica.

*preto sa ma hovorit o tlmeni, a nie o pruzeni

Priklad - ak sa ti motorka ponara pri brzdeni, treba tlmenie pritvrdit nastavenim kompresie. Preco? Sice pritvrdenim pruziny dosiahnes na hladkej ceste rovnaky efekt, ale co ked pri brzdeni prejdes cez nerovnost? Pruzina je prilis tvrda na dane zatazenie a pri prejdeni cez nerovnost uz nedojde ku dalsiemu stlaceniu v takej miere ako by mala => nebude to dobre odtlmene. Naco potom mas 250mm zdvih, ked pruzina ta pusti maximalne do polovice?


Najlepsie by bolo, keby sa do diskusie pridal niekto, kto tomu naozaj rozumie a vysvetlil to. Bez toho, aby mal financny profit z predaja suciastok, ktore casto nie je treba menit.


31.05.2017 12:20

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: brazel:

Ale v poriadku :-) Skorej som narážal na túto tvoju vetu :

"A naozaj si myslíš , že tlmiče s a bez ABS sú rozdielne , čí ? :-) To daj radšej naozaj niekomu urobiť . 8-)"

Ten tlmič ale naozaj nie je rovnaký :-) V praxi tam pri výmene za tlmič z ABS verzie budem musieť "nejako" dorobiť úchyt na to nešťastné kolečko ... Ten vo verzii bez ABS naozaj absentuje. Takže sa to nie je len vymontovať a namontovať nový ... To je celé ...

Čo sa týka dĺžky pružiny, žiaľ toto hyperpro nezverejnuje ... Ale zdá sa mi, že na verziu BEZ ABS je pružina o kúsok dlhšia ... Skúsim to reálne porovnať, keď ho vytiahnem ...

Re: matus:

Napríklad tuná článok na Varadero. Ja chápem, že je to aj zaplatená reklama ale predsa

Máš chuť na zmenu? Vylepši podvozok sadou od Hyperpro!

Na nete sú stovky užívateľov, ktorý riešili viac sa potápajúci predok motorky ... Tý, ktorý to riešili pružinou si to pochvalujú ako funkčné riešenie.

Niesom ani zdaleka odborník, takže si rád vypočujem aj nejaký "profi" názor, ale skúsenosti ludí tvrdia, že sa to výrazne zlepšilo ...

V každom prípade je podstata taká, že origo pružiny sú drahšie, ako tie od hyperpra :-) Tak isto je jasné, že pôvodné majú za 60 tis. KM už čo to za sebou ... Takže meniť ich "musím" ... Myslím, že platiť viac za origo asi nie je cesta ...

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Undefined (31.05.2017 12:27)


31.05.2017 12:23

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

matus ja nie som guru cez podvozky ale tak sa mi vidi ze ani ty nie

ale podla mna tlmic sa ako celok sklada z dvoch casti.. z pruziny a tlmica (kmitov)
sam pises ze po stlaceni vracia spat... otazka je akou silou a ako rychlo vracia naspat... ak toto nema nic s filtrovanim nerovnosti tak potom naozaj o tom nic neviem :-))) :-D

financny profit do toho prosim ta vobec nemiesaj, hyperpro je sortiment ktory predavame okrajovo a viac menej iba koli dlhodobym dobrym vztahom s Robom Shanelom :-*

k starnutiu pruziny vekom naozaj nemam nejaky empiricky vzorec ktorym by sa to dalo prepocitat
ale prax je taka ze ak za mnou pride napr majitel R 1150 GS a kupi si telelever box alebo majitel 15-20 rocnej XRV 750 a kupis si len predne progresivne pruziny tak od nich dostanem pozitivny feedback.

dobry priklad dal aj radoR6 s F 800GS ktora tusim do 2010 mala vpredu seriove blato a od 2010 to vyriesili (z vyroby) tuhsimi pruzinami.


Dôvod úpravy: p.s.

Upravené 2 krát. Naposledy upravil raptor (31.05.2017 12:26)


31.05.2017 12:27

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Zaujímavá debata. Budem sledovať. Napadlo mi ísť do dvoch extrémov:

1. Na motorke sú namontované iba tlmiče bez pružín - čo to spôsobí pri jazde?
2. Na motorke sú namontované iba pružiny bez tlmičov - čo to spôsobí pri jazde?


31.05.2017 12:48

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Raptor> to, ako rychlo sa po stlaceni vracia pruzina spat je ovladane tlmicom - nadstavenim odskoku (rebound). Takze ano, to ako budu filtrovane nerovnosti je zalezitost nastavenia tlmica.


r1150 / xrv - nikde netvrdim, ze pruzina vydrzi dozivotne. Otazka je, ci boli pruziny na vymenu - to sa da presne zmerat. Bolo vykonane?
A predpokladam, ze sucastou vymeny pruzin bol aj celkovy repas tlmicov - takze nie je na mieste tvrdit, ze pozitivny feedback je zasluhou vymeny pruzin za progresivne. Moze to byt a nemusi.

K situacii RadoR6 - co znamena, ze predok bol makky?
su 2 moznosti:
a) sadnem si na motorku a ponori sa mi na 50% drahy tlmica => je slaba pruzina, treba vymenit za tuhsiu. Ak sa na motorke bude jazdit v terene, urcite zvazovat progresivnu. Ak sa bude jazdit po ceste, urcite nezvazovat progresivnu.

b) sadnem si na motorku a ponori sa ako ma - 25%-35% podla typu motorky. Ale ked jazdim, tak idem na dorazy, alebo ked brzdim, moc sa to potapa => zle nastaveny tlmic, poskodeny tlmic, tlmic s degradovanym olejom, tlmic s nevhodnym olejom alebo zlou hladinou. Pruzine nic nie je ani nebolo, mozem ju dalej pouzivat.


31.05.2017 13:11

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

matus to ako rychlo sa po stlaceni vracia tlmic (rozumej celok pruzina + tlmic) je dane iba tlmicom?

takze ked na ten isty tlmic namotujes novu dajme tomu novu seriovu pruzinu tak sa ti po stlaceni vrati rovnako rychlo ako pri unavenej starej seriovej pruzine? :-O

aby sme si rozumeli, ja NIKDY nie som ten kto rozhoduje ze ty to mas na vymenu a ty nie. Clovek objedna ja dodam, to ci je vymena potrebna si zrejme vyriesil on sam v sebe.

Dôvod úpravy: ? + novu

Upravené 2 krát. Naposledy upravil raptor (31.05.2017 13:21)


31.05.2017 13:23

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

matus navrhujem ze moze k tomu nieco povedat wing ak bude chciet. Mam zato ze on podvozkom rozumie viac ako my dvaja dokopy ;-) (bez ironie - aby bolo jasne)


31.05.2017 13:48

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Ja aj dufam, ze sa Wing ozve a prinesie vsetkym viac svetla do tejto zlozitej problematiky.

Co sa tyka tvojej otazky, tak ja viem, ze ti to znie cudne ale brzdiaci efekt tlmica, ktory spomaluje kmit pruziny je natolko zasadny, ze aj slaba pruzina musi byt brzdena.

Samozrejme teraz mame na mysli taku pruzinu, ktora ma sag napr tych 50%. Predpokladam, ze nemas na mysli pruzinu, ktora sa stlaci na doraz ked sadnes na motorku.


31.05.2017 14:03

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Wing2
 Edvenčr 

Ikona

Chlapci bohuzel mam moc prace a malo casu zde vypisovat. Ale aspon zaklady co je tlumeni co pruzeni jak se co projevuje v hrubych rysech pri jizde naleznete zde. Aspon zaklady... hezke odpo www.eagleracing.cz/sites/techinfo-tlumice-ohlins.htm" onclick="window.open(this.href); return false;">www.eagleracing.cz/sites/techinfo-tlumice-ohlins.htm

Dôvod úpravy: preklepy z mobilu

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Wing2 (31.05.2017 14:05)


31.05.2017 14:03

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

RadoR6
 Kávičkár 

Ikona

Re: matus: Áno, predok bol velmi mekky a veľmi sa ponaral pri brzdení. V teréne zase išiel ľahko na doraz.


31.05.2017 14:15

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

wingu nejde to otvorit


[www.eagleracing.cz ]

Upravené 3 krát. Naposledy upravil pirates (31.05.2017 14:25)


31.05.2017 14:36

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Menton
 Skútrista 

Ikona

Re: matus: do terenu progresy vobec nie je dobra rada. Na okruh, ci na rally urcite linearnu. Progres je na turisticke prdkanie, ked sa ti meni vaha (spolujazdec, kufre...).


31.05.2017 14:51

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Rado> z toho co si napisal stale nie je jasne, ci bol problem v pruzine alebo tlmici. O kolko % zo zdvihu si prisiel, ked si sadol na motorku? Iba sadol, ziadna jazda. To je zaciatok diagnostiky.

Menton> Ked sa meni vaha, nastavujes predpatie.
Ako ti v tom pomoze progresivna pruzina?



www.eagleracing.cz/sites/techinfo-tlumice-ohlins.htm


31.05.2017 16:03

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Menton
 Skútrista 

Ikona

Re: matus: kolko ludi si pred jazdou manualne klika podvozok? Aspon promile?
ESA forever ;-)


31.05.2017 16:11

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Peter Fischer
Darca Krvi  Turista 
Redaktor
Ikona

Caute,

na Varadere '99 mam odlietanych cez 130 000 km, mal som na nom okrem originalneho podvozku aj Hyperpro pruziny vpredua a samotnu Hyperpro pruzinu na originalnom tlmici vzadu, ktoru som coskoro vymenil za kompletny tlmic Hyperpro. Ten bol prilis tvrdy, tak som zainvestoval do zadneho Ohlinsu.

Vpredu som spekuloval najma s olejom. Hyperpro pruziny som tam nechal, ale nakoniec som tam dal tusim jeden z najdrahsich Ohlins olejov.

Vacsinu criev a komponentov na predku som samozrejme vymenil za nove.

Inak akykolvek podvozok tam das, a nebudes sa on starat, skonci s podobnymi vlastnostami ako ten prvy. Kazdy vyrobca udava servisny interval okolo 30 000 km, idealne je menit aspon olej a vsetko skontrolovat minimalne raz rocne alebo raz za dva roky.

Ked sa na celu tuto anabazu, ktora ma vysla na slusne prachy, pozriem s mojimi dnesnymi skusenostami, bola to uplna, ale uplna hovadina.

Herghott


31.05.2017 16:20

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Peter Fischer
Darca Krvi  Turista 
Redaktor
Ikona

Aha, a este nieco: co sa tyka prispevkov, ktore opisuju techniku a mechaniku pruzenia, tak pozeram, ze jediny Matus ma pravdu :-)

Herghott


31.05.2017 16:28

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

kankoXF
 Kávičkár 

Ikona

Re: Herghott: daj info, preco si prosiel k zaveru, ze laborovanie/servis podvozku tvojej motorky bola hovadina?


31.05.2017 16:40

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Peter Fischer
Darca Krvi  Turista 
Redaktor
Ikona

Re: kankoXF: kedze som sa medzicasom takmer stale vozil na novych alebo zanovnych motorkach, co mali podvozky v este fabricky dokonalom stave, tak som zhruba vedel, kam by som chcel svoje Varadero dostat. Lenze vzhladom na obmedzeny pocet komponentov, ktorymi sa na Varadere k takemu podvozku vies dostat, to nebolo jednoduche. Ako som pisal vyssie, vyskusal som kopec kombinacii, ktore ma stali strasne prachy, a nad meranim podvozku a prepocitavanim cez tabulky som stravil kopec casu, ale takymto domacim laborovanim medzi roznymi znackami a charakteristikami nikdy nedosiahnes vyvazeny a dobry stav... Potom sa prevezies na motorke so semiaktivnym podvozkom a doslova pred ocami vidis, ako tie stovky/tisice eur leteli hore kominom uplne zbytocne.

Nakoniec som si kupil Multistradu 1200 S (2010) s komplet Ohlinsom, a neriesim vobec nic... Teda okrem servisu.

Undefined: ono cokolvek ine tam das, aj kebyze iba novu pruzinu dozadu, tak sa ti to bude zdat lepsie. Jednoducho preto, lebo je to pomerne znacna zmena na tvojej vlastnej motorke, ktoru dobre poznas. Lenze keby si sa povozil povedzme na piatich alebo desiatich podobnych (a modernych) motorkach, ktore maju podvozok uplne v poriadku, tak by si hned pochopil kolka bije.

Herghott


31.05.2017 18:34

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Undefined sem dal link na stary Hergottov clanok.
Skusim vysvetlit, preco progresivna pruzina nie je pre vacsinu z vas vhodne riesenie.

Pozri obrázok

Hore su stare Hergottove pruziny. Z celej dlzky pruziny je asi 8% navinutych progresivne - aby sa zjemnil naraz pri dosiahnuti dorazu - cervena znacka.
Zelenou znackou na obrazku vyznacujem drahu, ktoru budes vyuzivat pri beznej jazde.

Ak mate spravne nastavene a oservisovane tlmice, tak pri jazde po asfalte sa do cerveneho pasma nikdy nedostanete, pretoze tam je uz pruzina prilis tvrda a zastavi stlacanie.

Inymi slovami, s beznou pruzinou dokazes efektivne vyuzit 92% dlzky zdvihu, s progresivnou maximalne 75% zdvihu.
Ako som pisal, su uzivatelia - ktori chodia do terenu - pre ktorych je ta vacsia progresivna cast vhodna, pretoze ak s takou velkou motorkou skocia, tak to dlhsie hrubsie vinutie pomoze.
Ale bezny jazdec sa touto pruzinou pripravil o znacnu cast zdvihu.

To, ze s tou hyperpro sa to sprava lepsie je dosledok vhodnejsej kombinacie predpatia pruziny, viskozity oleja a vysky hladiny oleja.
Kedze s touto sadou su podla vsetkeho uzivatelia spokojni*, uplne najjednoduchsie a najlepsie riesenie je zohnat si pruzinu, ktora ja v celej dlzke parametrovo zhodna s tou castou hyperpro, kde ma redsie navinutie, a pouzit rovnaky olej aj hladinu ako pise hyperpro.

* napriek tomu ale doporucujem najskor vyskusat merania stlacenia tlmica ked si jazdec sadne na motorku. Pruzina nema byt ani prilis tvrda ani makka, musi byt akurat.


31.05.2017 18:48

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Ked už autor vyriešil svoju otázku, napíšem tu pár svojich otázok ktoré vznikli pri čítaní tejto debaty.
Prečo nie progresy do terénu? Je jasné, že nie dozadu ak je prepákovanie ale prečo nie ak je zadok bez prepákovania?
A prečo nie dopredu?
Chápem, že zladenie tlmenia z nelineárnou pružinou na úrovni profizávodníkov je nemožné, no čo pre zbytok sveta ?
Progresy sú v makkej časti makšie či rovnaké ako bývajú originály?
V tvrdej časti predpokladám, že tvrdšie ako origo.
A ešte padol tu názor riešiť maký podvozok zvýšením útlmu kompresie. Áno dá sa to a teoreticky to funguje no v teréne je to nezmysel a na ceste skoro nezmysel.
Myslím si, že kompresia nie je na to aby brzdila stláčanie pružín-tlmičov, to má byť pri nájazde na prekážku čo najrýchlejšie. Kompresia je primárne na to aby koleso po náraze na prekážku sa od nej "neodrazilo" tak rýchlo až by stratilo kontakt s podkladom - vybehlo vysoko.



31.05.2017 19:07

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

matus - tak neviem.. z tvojho posledneho komentaru nadobudam pocit ze progresivne vinuta pruzina v tej casti kde je hustejsie navinuta uz nie je pruzinou ale "podlozkou" ked hovoris ze pri progrese prichadzas o zdvih? :-O


31.05.2017 19:54

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

kankoXF
 Kávičkár 

Ikona

Re: matus: [dobre]

Dalej:
Predpokladam, ze vyrobcovia zamerani na vyrobu motoriek pre beznych smrtelnikov, by privitali relativne lacny sposob zvysenia konfortu jazdy, ci dokonca zlepsenia jazdnych vlastnosti... staci dat trochu inu pruzinu a inak olej.... 8-)
Musim pozriet ten moj podvozok WP nech viem, ci ked vyrobca moto vlastni vyrobcu tlmicov a pruzin, zaroven predava topmotorku (v tej dobe) na fun jazdu a zaroven turistiku, dava tie "progresy" :-D :-O
A ano, klikal som na nej podvozok a nakoniec nastavil podla tabuliek v predu na sport-turistiku a vzadu na sport.


Re: Herghott: je mozne suhlasit, ze namiesto servisu opotrebovaneho "podvozku" je riesenim kupit inu/novu motorku.... :-)))


31.05.2017 20:31

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Peter Fischer
Darca Krvi  Turista 
Redaktor
Ikona

Re: kankoXF: tak na Varadere je zadny tlmic nerozoberatelny, cize aj neservisovatelny. Keby si mal trebars aj starsiu motorku, ktora vsak ma Ohlins, tak si si isty, ze je servisovatelny.

Dnesne podvozky su niekde uplne inde, k tomu aj ramy a okolite materialy su lepsie a lahsie, takze... Medzi motorkou z roku 1990 a motorkou z roku 2000 nie je taky velky rozdiel ako medzi motorkou z 2005 a 2010.

Herghott


31.05.2017 21:51

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: matus: K tvojmu príspevku z 31.05.2017 18:34.
Videl si už niekedy stláčať progresívnu pružinu?
Všetky tvrdenia v tomto tvojom príspevku vychádzajú z toho že hustejšie navinutá časť je tvrdšia čo je ale kolosálny omyl.
Progresívne navinutá pružina s rovnakým priemerom drátu funguje presne naopak ako prezentuješ. Všetky závity pružiny či husto alebo riedko navinuté sa stláčajú rovnako až pokiaľ sa hustejšie vinutie nedostane nadoraz a až potom nastupuje väčšia sila na stlačenie redších závitov.

Napríklad progresívne pružiny na moju bývalú afričku mali cca 50% hustejšieho návinu. To chceš tvrdiť že Hyperpro by mi nechalo efektívne využívať iba 50% zdvihu?

Pozri obrázok


Skús si pozrieť toto video cca od 4:10.
[
Video: www.youtube.com/watch?v=UiRjoD1rSXU ]

Upravené 1 krát. Naposledy upravil bacaono (31.05.2017 21:55)


01.06.2017 2:16

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

keby bolo hyperpro taky zazrak ako sa tuna snazite presvedcit samich seba tak ho tam montuje uz vyrobca [dobre]
u normalnej struny je uplne jedno ktorym koncom je kam otocena tak teraz mudrlanti povedzte ktorym smerom ma byt otocena hyperpro a preco lebo tot onebaca tvrdi ze to je uplne jedno lebo ta struna potrebuje vraj na stlacenie redieho vinutia vetsiu silu ako na stlacenie husteho vinutia :-D tak to skusam tot na strunke z prepisovacky ta ma tiez konce s hustym vinutim a nie a nie to huste vinutie stlacit skor ako to riedke :-D


01.06.2017 6:31

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: pirates: troll trolíš ďalej?
Len tým zvidiťeľnuješ svoju neznalosť. Tak si stláčaj pružinky z pera ďalej.

Z hľadiska funkcie pružiny je pôsobenie síl na obidvoch koncoch rovnaké takže je úplne jedno ako bude otočená.
Z hľadiska hmotnosti má byť otočená hustejším teda aj ťažším vinutím hore, aby boli menšie neodpružené hmoty.


01.06.2017 7:14

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

pito1145
 Edvenčr 

Ikona

zaujímavé teórie relativity sa tu preberajú..

k funkcií pružín..
Ukladanie správe spomenul Bacaono..ide iba o neodpružené hmoty.

Pružiny- tvrdosť pružiny je daná hr.drôtu, priemerom vynutia a jeho hustotou. Čím redšie vynutie tým je tvrdšia, čím hustejšie tým je mäkšia.

Zaujímavé je, že moja ,,progres" pružina od Wilbersu je presne na chlp taká istá ako originálna- Vstrom 650..origo má 18tis a progres 50tis..kamarát čo má servis odporúča struny bežne meniť pri 80tis..Ak budem meniť tak pôjdem do lineárnej.

Ja by som na tvojom mieste spravil repas predku- olej, gufera, teflonove kruzky, a zadok vymenil komplet za lepší a rozoberateľný tlmič..a potom to zladil.

Či meniť alebo nemeniť bike kvôli podvozku je otázne..ja som sa rozhodol si motorku už nechať, tak som do podvozku investoval aby som to dostal na slušnejšiu úroven- profi s toho neurobim..myslím že je toto prípad i Undefined


01.06.2017 7:54

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

bacaono , píšeš (aj dvakrát) , že ... je úplne jedno ako bude otočená. , čo je pri pružinách s rôzne hustým vinutím logická blbosť , pretože je absolútne nežiadúce , aby mne redšie navinutá časť (teda aj mäkšia) spôsobovala vibrácie riadítok a spodok (koleso) sa správal , ako keby sa ho nič netýkalo .
Redším naspodok , aby práve mäkšia časť pohlcovala nerovnosti a ty si na riadítkach nič necítil a až pri intenzívnom zaťažení využil vlastnosti hustejšieho vinutia (teda vyššej tvrdosti)

Dôvod úpravy: S nerovnosťami prichádza do kontaktu koleso , nie riadítka . 8-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil brazel (01.06.2017 7:55)


01.06.2017 8:53

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

blbosť je hlavne toto : aby mne redšie navinutá časť (teda aj mäkšia)


01.06.2017 8:58

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Ani som nevedel, aká debata vznikne :-) No teraz ale človek nevie, čo si má z toho vybrať ...

Položil by som otázku úplne inak = ak chcem na Varadere z 2010 teho vymeniť predné pružiny, aké by ste dali ? Varan je používany v podstate len na asfalte, väčšinou vo dvojici, ja nie som "ľahký" a drvivá väčšina KM sú dlhšie a viacdňové "tripy" s "plnou polnou" a teda 3 kuframi ... Proti vlastnostiam zadného tlmiču (originál) nemám žiadne výhrady (nie som závodník a ani s tým autobusom neskúšam žiadny ťažký offroad) - jediné, čo by ma potešilo je, aby bol predok tuhší a to len z dôvodu, že pri silnejšom brzdení sa predok "viac" potápa ... To je celé, čo by som chcel eliminovať ...

Re: pito1145: Ano, meniť motorku určite nechcem :-) Ja viem, že je X lepších, ale momentálne proste jazdíme dvaja, často s 3 kuframi, "svižnejšie" turistické tempo a na to mi hlavne z hľadiska komfortu (komfortnejšie pruženie, perfektná sedačka, výborná ochrana pred vetrom) Varan veľmi vyhovuje ... Často viac, ako niektoré nové modely :-)



01.06.2017 8:59

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

bez ohladu na to kde je vlastne pravda totálne ma znechucujú mlhošove "múdre" vsuvky

toto má byť motoporadňa, on tu veselo píše o strunkách od pera a redakcia nič nerieši

kedysi davno sa tu mazala ludova tvorivost ludi v offtopicu iba preto ze sa netykala motoriek (stovky versov boli v tej teme) a dnes sa v motoporadni tolerujú takíto trollovia :-~ I-GRR


01.06.2017 9:13

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Nechcel som sa vyjadrovat ku tejto theme, ale musim.
Kedysi davno, som riesil tlmice, pruzenie, na doma stavanej ostrej krose, nazval by som to home made enduro, ala Zvazarm, ktora bola na papieroch..
Prakticky sa jednalo o stavbu, uplne kompletnu, od kostry pocnuc, okrem motora, vsetko vyrobene. Motor CZ 250ccm jednovyfuk.
Aj predne klzaky, boli doma robene, rovnako aj zadne tlmice.
Kedysi v nasej ohrade, totiz bolo mozne vyrobit pruziny, podla vlastneho navrhu, stacilo skocit do fabriky a pruziny boli na svete.
Dokonca aj plynove pruziny, som roky pouzival v zadu, upravene plynove /nafukovacie/ zadne tlmice.
Neskor po rokoch ma opat postretla katastrofa, na vylajbanych tlmicoch na ostrom endure KTM 250 GL. Vdaka zasobe pruzin, som dokazal opat uspesne repasovat a vymenit za progresivne doma vinute pruziny, predne klzaky, rovnako repasnut zadny tlmic centralny.

Pravda je taka, ze vsetko je mozne, ak sa chce, ale treba vediet ako. To "AKO" sa rovna dlhorocnemu experimentovaniu a nie vzdy idelanemu vysledku.
Dnes nieje ale doba, kedy z fabriky, kde som si este po 89 "skocil" poobede a nechal si navinut pruziny a na ceste som ich pred fabrikou prehodil, doplnil olej, dofukal zadok pumpickou a isiel vyzskusat do karpat jazdne vlastnosti, je prakticky nemozne, nieco podobne riesit.
Fabrika je ruina, do lesa su zakazy vjazdu a cas na podobne experimentovanie sa riesi na FB a inych socialnych sietach pocasie, alebo selfie v krcme, kde sa nesmie fajcit.

Naspat k pruzinam..
Kedze dnes nieje uplne jednoduche, si vyrobit, alebo si nechat vyrobit pruziny, sme odkazany na to, si pruziny kupit.
Kedze pruziny menit na tlmicoch, mozne je, tak je to ista forma experimentu.
Kto ma cas a nelutuje peniaze za pruzinu, vie co robi a je si isty, ze tlmic nerozoberatelny, nerepasovatelny je zivy, tak smelo do toho.
Uprava tlmicov nerozoberatelnych, na repasovatelne, je mozna tiez.
Ale tu chcem upozornit na drobny detail.
To ze sa nieco upravi tak, aby sa to dalo rozobrat, nieje zaruka toho, ze sa to opakovane podari opravit. Na to treba mat moznost, alebo zasobu suciastok, ktore su v tlmici opotrebovavane pouzivanim. U niektorych tlmicov to problem nieje, ale u niektorych to problem celkom je.
Takze ak si clovek kupi tlmic, ktory je primarne urceny na repasaciu, teda je rozoberatelny a ma nejaku "silnu znacku" je vysoko pravdepodobne, ze zozenie kutil, alebo firma creva, ktore je mozne repasovat a aj ich zrepasuje.
Tlmic podlieha opotrebeniu, rovnako ako pneumatiky, brzdy a ine diely na moto, ale nevenuje sa tomu az taka velka pozornost, pokial niesu vyzadovane nejake nadstandardne vlastnosti tychto dielov.
Su to povatsinou suciastky, ktore fabricky namontovane, maju plnit zakladny ucel, len u specialnych motocyklov, ako su endura a tazke endura, musia kvalitativne byt na vyssej urovni, aby z jazdca nevytriaslo dusu. Je to obvykle poznat aj na cene motocykla, kde su montovane nejake "nadstandardne" funkcne celky tlmenia podvozku.
Moznosti individualnych uprav..
Su nekonecne.
Umoznuje to dnes trh, kde je mozne kupit cokolvek, kdekolvek, kedykolvek.
Vyrabat dnes doma pruziny, bude asi malo kto.
Vdaka dostupnosti cohokolvek, ale malo informaciam, o tom ako to spravit dobre, je to dalsia vyhoda, ktoru vyuzivaju vyrobcovia, lebo experimentatorom, sa doma kopia pruziny, casti tlmicov, tesnenia a ine drobotiny, avsak z neistym vysledkom.

Ja osobne dnes zastavam nazor a to som tazky katovac kostov, kupovat najlepsie kompletne sety tlmenia a pruzenia, na dany typ motocykla a nerepasovat to, co nieje urcene na repasaciu.
Dnes ak clovek chce stavit na istotu a nestavia si doma nejaky Dakarsky special, na tisice km v pusti, alebo offroad, tak kupit sadu tlmicov, pripadne predne pruziny na repas a zadny tlmic/e hotove, ci uz origo, alebo nejaky lepsi aftermarket, je jednoducha cesta ku funkcnemu podvozku.
V priapde, ze nadobudacia cena motocykla, je zlomkova v porovnani z cenou supravy tlmicov, je mozne kupit radsej dalsi motocykel.
Ono sa dost zmenilo, od doby, kedy nase cesty brazdili po 89 roku stare jawy a dovezene vylietane motorky, len sem tam nejaka nova, alebo zanovna masina, ktora bola raritou.
Aj ja som po urcitej torture z tlmicmi a repasaciou tlmicov, kupil nakoniec cely street box aj z hydrostelom, na moj vysavac psich houien, lebo ma prestalo bavit riesit neriesitelne.


01.06.2017 9:15

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

pito1145
 Edvenčr 

Ikona

Undefined- ja som kupil nový YSS tlmič iba preto lebo pôvodny sa nera repasovat -Vstrom 650..Varadero ma lepši predok než DLko..už len v tom že každý tlmič má inú konštrukciu a ide do kazdého iný objem oleja- opravoval somtak 2007mičku. NA tvojom mieste by som si skusil preverit tie struny, ak sú ok dal by som tam hustejší olej.Teraz na mojom biku som to tak spravil z 10W som dal na 13,5W a zrazu je to celé tuhšie konečne.

-trochu čítania na večer: www.motorkari.cz/clanky/jak-na-to/teorie-odpruzeni-moto...


01.06.2017 9:28

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Undefined práve ktomu čo píšeš v 8:58 smerovali moje predchádzajúce otázky.
Ak hustejšia časť /a teda MAKŠIA/ časť pružiny je podobne tvrdá ako originál bude sa predok motorky ponárať rovnako až dovtedy kým husté závity na seba nedosadnú. Takže záleží aká je tvrdosť hustej časti a aká je dlhá. Predpokladám, že riedka /a teda TVRDÁ/ časť pružiny je vždy tvrdšia ako originál.


01.06.2017 9:35

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

tryskáč , aká blbosť ? Moje vysvetlenie je podané metódou ľudového rozprávača , aby sa tomu aj rozumelo .
Čo si vy po rôznych fórach venovaných konkrétnym modelom posúvate ako vedomosť , to si tam aj nechajte .

A potom si tam dajte preklad vety zo stránky známeho výrobcu , opakujem výrobcu , hlavne slovné spojenie nach oben . >:-) :-)

Die neue Fe­der wird mit der progressiven engen Wick­lung nach oben eingesetzt.


01.06.2017 9:49

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: pito1145:

Tu vystáva otázka, čo je to "preveriť" struny ... Nechce sa mi vidlu rozobrať, vytiahnuť pružiny a zistiť, že sú zlé a následne čakať kým prídu nové (nikde na SK som to skladom nevidel) ... Viem, mal som to riešiť cez zimu, moja chyba ...

Re: tryskac: Podla fotiek z netu, je tá "hustejšia" časť pre Varana pomerne krátka = takže ak by sedela "tvoja teória" tak by to mohlo robiť to, čo od toho chcem :-) ...

Inak som našiel aj niečo takéto, neplánujem to riešiť, ale pre zaujímavosť

www.motops.sk/matris-pruziny-prednich-tlumicu-serizovac...



01.06.2017 9:50

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

brazel ľudový rozprávač rozpráva povesti a báje na ktorých je aspoň trochu pravdy, no v týchto tvrdeniach je všetko nezmysel:
redšie navinutá časť (teda aj mäkšia)
vlastnosti hustejšieho vinutia (teda vyššej tvrdosti)

Je to presne NAOPAK, to nie je o fórach a výrobcoch to je o torznej tyči 8-) :-D


01.06.2017 9:52

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Za mna asi takto:
Tuhost pruziny je po celej jej dlzke rovnaka, neexistuje tvrdsia/maksia cast, pritom je jedno ci je pruzina linearna alebo progresivna.
Tuhost pruziny zavisi od celkovej dlzky drotu, nie od toho ako husto je navinuty.
Pruzna deformacia drotu pruziny (jeho skrutenie) nastava rovnomerne na celej jeho dlzke.
Ak ide pruzina na doraz (rozumej, jej susediace zavity sa dotknu) jej tuhost je nekonecna( tj. k ziadnemu dalsiemu skruteniu drotu uz nemoze dojst)
Pri linearnej idu zavity na doraz vsetky naraz pri progresivnej postupne.
Ta cast pruziny ktore je uz na doraz sa uz nepodiela na pruznej deformacii pruziny (funguje ako podlozka), cize pracovna dlzka drotu sa skrati.

Takze z hore uvedeneho vyplyva.
Prva ide na doraz, vzdy hustejsie navinuta cast pruziny. Z toho zas vyplyva ze ju treba eliminovat od neodpruzenych hmot, cize v pripade motorky montovat hustejsou castou nahor.
V zasade je progresivna nahrada linearnej pruziny vzdy maksia pokial je v cinnosti cela jej dlzka drotu. Ak cast progres pruziny ide na doraz, stava sa tuhsiou ako linearna.
V zasade progresivna nahrada linearnej pruziny skracuje cinnu dlzku pruziny -> prichadzame o zdvih.

Progresivna pruzina ako taka, zpravidla nema urcenie typu teren/neteren, cesta/necesta, turistika/neturistika.
V globale sa da povedat, ze ked je tlmic nastavitelny je do neho vhodnejsia linearna pruzina, a ak nie je, lepsie posluzi progresivna pruzina.

Ci moto ma aleba nema ABS nevplyva na funkciu tlmica a neplati to samozrejme ani naopak.
To ze niektori vyrobcovia robia rozne tlmice pre ABS je z konstrukcnych dovodov. Zrejme tam je/nieje priestor pre ten ktory konkretny tlmic.

Progresivna pruzina ako taka by nemala nijako vplyvat na ponaranie sa motorky pri brzdeni.

Bezny uzivatel pri bezne prevadzke naozaj zmenu linearnej za progresivnu pruzinu ani nepostrehne.

Pruzina pouzivanim "nemakne". Materialove vlastnosti ostavaju prakticky nemenne. Pruzina sa moze pouzivanim skratit, dojde k jej trvalej deformacii, ale jej tuhost ostava zachovana.
Servisne limity na vymenu pruziny su pri cca 2-3% skrateni pruziny. co pri moto cini 1-2cm.

Materialove vlastnosti pruzinoveho drotu su rovnake u vsetkych vyrobcov(rozumej, ma rovnaky modul pruznosti "G", medze pevnosti...). Vsetko ostatne je len marketing.


Dôvod úpravy:

Upravené 2 krát. Naposledy upravil MaAT (01.06.2017 9:55)


01.06.2017 9:54

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Tak si ich daj naopak . Ale predtým ešte skús túto www.slovakiasite.com/sk/povesti.php


01.06.2017 10:07

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

MaAT ty máš vedomosti ktorým moja hlava nevie oponovať ale opýtam sa ťa laicky.

So všetkým čo si napísal súhlasím, len jedno mi vysvetli

Progresivna pruzina ako taka by nemala nijako vplyvat na ponaranie sa motorky pri brzdeni.

ako je možné že praktické skúsenosti bežných ludí, vrátane mňa sú také že to čo sa predtým ponáralo sa po výmene povodných pružín za progresy neponára.

ďakujem

p.s. je príčinou azda hustejší nový olej, ktorý sa dáva spolu s progreskou?

Dôvod úpravy: p.s.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (01.06.2017 10:09)


01.06.2017 10:23

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

pito1145
 Edvenčr 

Ikona

Undefined- skusim pohľadať moje namerané rozmery čo som robil repas..ale neručím či nájdem :'(
-inak, robiť tlmiče na varadere je 50% času iba rozobranie predného kolesa a blatníka :-((((((

MaAT- to napísal správne s tou neodpruženou častou a tak nejako podrobnejšie vysvetlil to čo som ja písal vyššie ohľadom tuhosti pružiny [dobre]

raptor- nemohlo to byť tým, že ich pôvodný podvozok už bol KO..?..alebo celkovo nová pružina bola tvrdšia-teda tuhosť vyššia- od výroby +ich olej s možno inou viskozitou ako má originál v predpisoch.?


01.06.2017 10:49

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Raptor, pravdepodobne si ziadne presne merania a ani nikto iny, pri zmene linear -> progres nerobil. Pricin moze byt samozrejme vela, ale pokladam za zbytocne sa s tym zapodievat.
Pisem:
Progresivna pruzina ako taka by nemala nijako vplyvat na ponaranie sa motorky pri brzdeni.
V pracovnej oblasti "brzdenia" by tuhost progres pruziny mala byt porovnatelna s tuhostou linearnej pruziny predpisanej pre dany typ moto. Ak je vtedy tuhsia, je to zle, lebo pravdepodobne v inych pracovnych oblastiach by bola uz prilis tvrda. Ak je makksia,co mi pride logicke, tak to tiez asi nebude moc ziadane. Ano da sa to este mierne doladit olejom, ale to sme uz pri celkovom naladeni tlmica. Izolovane "iba progres pruzina" ma podla mna, na ponaranie skor negativny dopad.


01.06.2017 10:55

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

MaAT - no neviem... su to fakt desiatky ludi (vratane mna) co maju osobnu skusenost (samozrejme bez merania) ze po zmene progresov.... nechcem sa opakovat


01.06.2017 10:58

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: raptor:
Re: pito1145:

Pri Varadere nemyslím, že by "zlepšenie" ponárania mal na svedomí olej dodávaný s progresivnou pružinou. Origininál tam je olej 10 W, ak ludia nemenia pruziny a chcú tuhsiu prednú vidlu, dávajú 15 W ... S hyperpro, ak sa nemýlim je dodávaný 7,5 W, ten je odporúčaní napríklad aj k Wilbers, takže pri výmene za progres dávaš redší olej ...

Ak by mal MaAT absolútnu pravdu a progreska by nemala "vplyv" na ponáranie, tak pri výmene za hyperpro s ich olejom by mala byť predná vidla ešte mäkšia ...

A tu znova narážam na problém, že drvivá väčšina užívatelov si pochvaluje zlepšenie tohto "neduhu" po výmene za progresívne ...

Re: MaAT: V každom prípade, klobúk dole za zhrnutie, celé mi to dáva akosi zmysel ...


01.06.2017 11:01

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

MaAT napísal si:
Tuhost pruziny je po celej jej dlzke rovnaka, neexistuje tvrdsia/maksia cast, pritom je jedno ci je pruzina linearna alebo progresivna.
Nie je to pravda, pravda by to bola keby si napísal:
Tuhost DRÓTU = MATERIÁlU je po celej jej dlzke rovnaka, neexistuje tvrdsia/maksia cast, pritom je jedno ci je pruzina linearna alebo progresivna.
A z toho, že lineárne vlastnosti drótu-materiálu zamieňaš za lineárne vlastnosti nelineárnej pružiny vychádza Tvoj omyl.
Nie je predsa jedno či časť torznej tyče natočíš na rovnaký zdvih pružiny o napr. 33 stupňov a inú časť torznej tyče na rovnaký zdvih tlmiča natočíš o napr. 55 stupňov.

Brazel ja som predsa vôbec nepísal o tom ako má byť progreska otočená, ale o tom ako sa deformuje pod záťažou.


01.06.2017 11:03

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Raptor, viem ze nevies, a pravdepodobne uz ani nikdy vediet nebudes, jednoducho sa s tym zmier...


01.06.2017 11:05

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

preco by som sa s tym mal zmierit... :-)))

na jednej strane to co tvrdis ty ma hlavu a patu, na druhej strane empiricke skusenosti z praxe su opačné - viď čo píše Undefined.

Dôvod úpravy: p.s. keby si chcel VEDIET z ineho sudka tak pre "a" sa "," nedava :-)))

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (01.06.2017 11:06)


01.06.2017 11:05

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: brazel:
Re: MaAT:

Inak aj Hyperpro v manuále hovorí, že hustejšia časť vynútia má ísť hore ...

hyperpro.com/wp-content/uploads/2016/02/Hyperpro-Spring...


01.06.2017 11:13

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Undefined, vpredu ešte pred rozhodnutím o výmene pružín môžeš skúsiť dať pod zátky teleskopov podložky zo silónu napr. 5 mm možno na to čo popisuješ Ti to bude vyhovovať.
Celá táto úprava sa dá spraviť na moto bez demontáže teleskopov .


01.06.2017 11:16

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Tryskac, len pre zaujimavost, vies o nejakej nelinearnej (v konstruknom zmysle) torznej tyci??


01.06.2017 11:25

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

RadoR6
 Kávičkár 

Ikona

Re: raptor: bola to aj moja skúsenosť. Motorka pri každom zabrzdeni predok dole, pri zrychleni predok nazad hore....no jak na hupacke. Predok nenastavitelny a ze s tým nebudem vedieť žiť som vedel už ako som ju viezol z predajne. Následne výmena pruzin a odvtedy kľud.Bola to najlacnejšia a najrýchlejšia možnosť ako sa zbaviť problému. Iní to riešili výmenou vnútornosti od Bituba alebo Ohlinsom. To už ale bolo o iných peniazoch.


01.06.2017 11:33

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

RadoR6 - jj dík, uvidíme či MaAT dá nejaké stráviteľné vysvetlenie...


01.06.2017 11:38

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

rador6, ak som to dobre pochopil, tak to bola motorka ktora prisla "priamo z vyrobnej linky, rysovacej dosky" a ty si ju takymto jednoduchym sposobom o "triedu vylepsil", ano?


01.06.2017 11:40

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

MaAT možno som nepochopil Tvoj príspevok 11:16, alebo je to len odvádzanie od témy ?
Napísal som v čom sa mýliš a ak nesúhlasíš daj svoj vecný pohľad na to čo som napísal.
Napísal si viac vecí s ktorými nesúhlasím, no to na čo som reagoval som si istý ,že nemáš pravdu.

o priamej= rovnej nelineárnej torznej tyči neviem. No verím že Ti je jasné že nelineárnou torznou tyčou som myslel progresívnu pružinu.


01.06.2017 11:41

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

MaAT presne tak .. a nielen rado ale od roku 2010 nasledne aj BMW ;-) :-*

ten seriovy podvozok (hlavne predok) bol do 2010 velke blato

Dôvod úpravy: tryskac [dobre]

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (01.06.2017 11:47)


01.06.2017 11:53

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac, ale ved to je uplne OK ze so mnou nesuhlasis, ostatne nie je to prvy krat. Snad necakas ze ta budem nasilu presviedcat, aby si so mnou suhlasil...

Podobne ako ine veci, ani toto ti nedokazem vysvetlit lepsie, fakt som urobil pre to maximum.

Nelinearna torzna tyc mi napadla pri citani tvojer reakcie, prislo mi to v celku inspirativne, nebolo to o odvadzani od temy, zabudni na nu...


01.06.2017 11:56

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: brazel: nemecky neviem ani Ň, ale pochopil som že výrobca píše "progresívnou časťou hore", čo je presne to čo som písal. či?

Re: MaAT: Pekné zhrnutie, ale nesúhlasím s pár vecami.
-"V zasade progresivna nahrada linearnej pruziny skracuje cinnu dlzku pruziny -> prichadzame o zdvih." - Nieje pravda. Doraz tlmiča musí byť vždy skôr ako bude na doraz samotná pružina, inak by pri takomto požívaní dochádzalo k jej nevratnej deformácii.
-"Pruzina pouzivanim nemakne.Pruzina sa moze pouzivanim skratit, dojde k jej trvalej deformacii, ale jej tuhost ostava zachovana." - Nieje pravda. V praxi je pružina navrhnutá na určitú dĺžku v konkrétnom technickom celku, s konkrétnym pracovným rozmedzím. Ak je unavená, teda aj kratšia, tak v navrhnutom pracovnom rozmedzí už nespĺňa požadovanú tuhosť, takže pre konkrétne požiadavky svojím skrátením vlastne zmäkla.
Presne pre túto vlastnosť ladiči podvozkov radi používajú použité a unavené pružiny, lebo ich vlastnosti sa menia podstatne menej než pri nových.

Re: raptor: Menšie ponáranie nieje žiadne placebo. Spôsobuje ho kombinácia viac faktorov.
-pred výmenou pravdepodobne zhumpľovaného podvozku,
-vo väčšine prípadoch hustejšieho oleja v sade s progres pružinami
-samotnou vlastnosťou progres pružín.
Ich hustejšia, teda mäkšia časť sa pevnosťou rovná pôvodným pružinám ale pracujú s menším torzným namáhaním, preto sú navinuté z hrubšieho drátu ako origo. Zákonite je potom časť s redším závitom tvrdšia ako originál, a preto aj ten hustejší olej.


01.06.2017 12:00

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: MaAT: Inšpirácie sa medze nekladú. >:-)
Nelineárna torzná tyč má kužeĺovitý tvar. ;-)


01.06.2017 12:00

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor, takze tie moto mali od vyroby a pri normalnom pouzivani poddimenzovane pruziny v tlmicoch? Tak ste tam asi dali tuhsie, plus iny olej a pohoda. Ved to sa bezne robi. Ale to predsa neznamena ze :
..progresivna pruzina (teda, ta progresia samotna) nieco urobi resp mala by urobit s ponaranim sa pri brzdeni.


01.06.2017 12:06

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Baca, ano presne taku toznu tyc som myslel, videl si uz taku?

...a este: vedel by si napisat, ktore vlastnosti suvisiace s tuhostou pruzin sa menia ich pouzivanim a ako?

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil MaAT (01.06.2017 12:10)


01.06.2017 12:17

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Ja nezvyknem reagovať na prispievateľa ,ale na napísaný text. A až tento Tvoj príspevok 12:00 mi pripomenul, že už som sa s niekým snažil diskutovať, čo takto zvláštne reaguje.
Tak už len citácia dvoch viet z Tvojho príspevku, mne sa zdá , že sú v rozpore:

Tuhost pruziny je po celej jej dlzke rovnaka, neexistuje tvrdsia/maksia cast, pritom je jedno ci je pruzina linearna alebo progresivna.

V zasade je progresivna nahrada linearnej pruziny vzdy maksia pokial je v cinnosti cela jej dlzka drotu. Ak cast progres pruziny ide na doraz, stava sa tuhsiou ako linearna.

Fakt to nebude mať vplyv na ponáranie predku?

p.s. aj pre mňa je ťažké priznať si chybu


01.06.2017 12:25

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: MaAT: Len tak námatkovo Berlingo zadná náprava
Pozri obrázok

alebo známa tatra
Pozri obrázok

...už som to raz napísal.
Sám si pripustil že pružiny sa používaním skracujú. Takže ak sú kratšie ako nové tak v požadovanom pracovnom rozsahu navrhnutom pre novú pružinu s určitými parametrami musí byť zákonite tá kratšia pružina s toho istého drátu s tým istým počtom závitov mäkšia.


Predchádzajúce | 1 2 |


Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 230005 | Včera: 169824