Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča? - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuPrehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča? - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Brzdy.

Predchádzajúce | 1 2 |

11.01.2017 23:33

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Čau Lando. Neviem či si už poriesil problém s brzdami. Priznám sa že som ani nečítal celú diskusiu. No dôležité je popísať presne čo sa s tvojou brzdou deje. Či ti padne aj pedál, alebo len prestane mať brzda účinok. Ak padá pedál, vrie ti kvapalina. Určite ju vymen. Stojí 10 eur a určite daj 5.1. Som presvedčený že máš stiahnutu uzivatelsku príručku k tvojej krásnej motorke. Tam sa jednoznacne udáva 5.1 a je to logické keďže je to v podstate závodný stroj. Ja dokonca uvažujem o najlepšej brzdovke osvedčenej v závodných autách (dokonca aj WRC) Castrol SRF. Lenze 50 eur za polliter. Ale tá ti nezovrie ani vo vysokej peci 😁. Ak bude vrieť aj potom tak hľadaj príčinu ďalej. Rady ktoré tu boli. Musíš mať aspoň 1-2 mm vôľu na piestiku. Ak máš, tak si odkontrolovať či počas jazdy nenechavas čižmu na brzde (k tomuto sa priznal aj Števo Svitlo). Radšej páčku o zub nižšie. Ak sa prehrieva aj tak, vyskúšaj trochu zahriať brzdu a potom zdvihnúť koleso a skúsiť potočiť rukou, či neostáva visiet. To by mohlo spôsobovať chybný valček alebo chybná upchata hadica. A ak nie to,... Potom ešte haraburdy platničky. Treba racingovejsiu zmes. No a kotúč by som riešil na koniec. Šak si sám písal že aj novšie dakarske špeciáli mali tvoj kotúč.


25.10.2016 20:33

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

www.topspeed.sk/tajomstva-brzdovej-kvapaliny-a-preco-me...


14.10.2016 23:48

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

copo
 Edvenčr 

Ikona

Re: tryskac:
pridanie foto najjednoduchsie je dat si foto z face, kliknes nan a skopcis adresu obrazka a vybavene. JEden album na kokociny a hotovo


13.10.2016 2:31

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

myslim ze ste preskocili vetu

So slabým motorom budete nanajvýš posledný ale so slabými brzdami môžete byť mŕtvy.

ja dam radsej par eur na diagnostiku ako na krematorium
Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pirates (13.10.2016 2:33)


12.10.2016 16:52

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

ChesterTT
 Kávičkár 

Ikona

Re: krampus: diagnostika.. mlhoš by tam asi išiel aj keby sa mu ohne jokel na ponku v garáži, tak treba najprv na diagnostiku :-D :-D

Mlhy..
Pozri obrázok


12.10.2016 16:00

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

krampus
 Geriatrik 

Ikona

cit..Miesto homemade pokusov by so radsej obetoval par euri a navstivil diagnosticku linku kde presne zistia co to sposobuje

mlhy: to určitééééé! :-D tá motorka nie je GW čo nevidela ani šotolinku. ;-)


12.10.2016 12:44

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Brzdové kvapaliny na báze glykolu sú hydroskopické, tj viažu na seba vodu, ktorá znižuje bod varu (mokrý bod varu). V praktickej prevádzke je voda do brzdovej kvapaliny absorbovaná hlavne cez uzáver vyrovnávacej nádržky brzdovej kvapaliny, ale aj cez gumené hadičky a tesnenia.
Ak je v brzdovej kvapaline voda, môžu vznikať tzv. parné plynové vankúše, ktoré spôsobia, že dôjde len ku stlačeniu plynu a sila sa brzdovou kvapalinou neprenesie celá, brzdy nie sú dostatočne účinné. Naviac voda v brzdovej kvapaline znižuje jej mazací účinok, spôsobuje koróziu kovových súčastí a pod.
So slabým motorom budete nanajvýš posledný ale so slabými brzdami môžete byť mŕtvy.
Miesto homemade pokusov by so radsej obetoval par euri a navstivil diagnosticku linku kde presne zistia co to sposobuje


11.10.2016 20:40

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

krampus
 Geriatrik 

Ikona

tryskáč - [dobre] výborná úvaha! Spomenul som si na môj problém s prednou brzdou na Bete, po montáži nového piestika mi začali opozdene vracať piestiky, chyba bola v pripchatom vratnom kanáliku hl.br.valca , keď pri montáži nového piestika som to s vazelínkou určenou na montáž asi trochu prehnal.
Poučenie: Čo a ako to najlepšie chceš urobiť, vždy dačo pos..ieš ani nevieš ako. :-)))

Dôvod úpravy: pravopys

Upravené 1 krát. Naposledy upravil krampus (11.10.2016 20:42)


11.10.2016 20:13

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Landal , k tej samosvornosti som Ti tu chcel dať obrázok aby sa to dalo ľahšie pochopiť.
No MOTORIDE JE TEN NAJDEBILNEJŠÍ WEB NA PRIDÁVANIE OBRÁZKOV čo poznám :-P
Ide o to, že gumičky a manžety sa pri posúvaní brzd. valčeka čiastočne deformujú a tým sa valček vracia od kotúča. Ako to funguje záleží od geometrie gumičiek a drážok. No opotrebovaním gumičiek v drážke sa môže vytvoriť taká geometria, ktorá znemožní pružnosť gumičky využiť na pohyb od kotúča a môže spôsobiť, že pružnosť gumy pôsobí práve naopak a tlačí piestik ku kotúču.
Ešte ma napadlo pozrieť si fotky LC4 a aj Tvojej.Pozri obrázok">Foto: Široký rally šusplech
Pozri obrázok" target="_blank">
Že sa mi zdá pedál vysoko je nepodstatné, Tebe môže vyhovovať.
No chcem sa spýtať máš to stále rovnako?
Ide o to, že ak si niečo menil a prestavoval doraz, či sa to celé dobre nastavilo.
Ak nekecám, tak aj Tvoj valec má na konci malý kanálik s ktorou je časť pod hl. piestom prepojená s nádržkou. Ak posunutím dorazu dole, otrasmi, teplom od výfuku, či zboptnanou alebo strapatou gumičkou sa tento kanálik prekryje, tak brzdy začnú sami brzdiť aj pri slabom ohriatí od brzdenia a od výfuku.
Inak neviem či iná motorka má takú dlhú štangľu medzi pedálom a hl. valcom a či aj niekde inde je hl. valec umiestnený rovno pri výfuk. zvode a pekne zakrytkovanýPozri obrázok
Možno, že toto sú odlišnosti ktoré môžu spôsobiť, že komponenty bŕzd ktoré inde fungujú v pohode tu trošku štrajkujú.


11.10.2016 19:57

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

krampus
 Geriatrik 

Ikona

re: Masochystá:tak zhruba , 1 hod jazdy= 1mth, však merač mth to ukáže presnejšie (každá enduromotorka ho má), ja som im to tam nekontroloval, mal som iné povinnosci. ;-)


na odľahčenie témy:
Lanďo, a čo tak bubnová brzda?? ovládanie na tyčku neuvaríš nikdy, ja som na Honde 600RMg-éčke (r.v.´87) neuvaril nikdy čo a ako som chcel. >:-) :-D

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil krampus (11.10.2016 19:58)


11.10.2016 16:41

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Filip Kalka - Masochista
 Kávičkár 

Ikona

Re: krampus: akoze 1hod = 1mth?


11.10.2016 16:35

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

krampus
 Geriatrik 

Ikona

re. satos: no, rátajme spolu, 1.-5.deň v sedle od 9:00 do cca 16:30 t.j. 7,5 hod mínus zastávky v časovkách (4-5) kde si najazdí 8-15 min, ktorý ako, teda nech hodina dole, t.j. 6,5 Mth x 5 = 32,5 Mth, no a 6. deň záverečný motocros 15min+2 kolá (1 kolo okolo 1min 20s) spolu nech 20 min t.j. 0.33 Mth , suma sumárom 32,83 Mth, no dóóóbre 33 Mth " ať nežeru" :-)
re:ChesterTT: veď aj "bogandža" rozhoduje a ako!!! ;-) , s kĺbom, bez kĺbu, nová, stará,drahá, "lacná". Komfort jazdca vo výstroji sa značnou mierou podpisuje na výkone.


11.10.2016 15:53

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Landal
 Edvenčr 

Ikona

Kua " jednostranná samosvornosť" manžiet či tesnení valčeka - čo to je kefalín?!?

To je fakt možné, že gumičky tesnia ako majú ale neumožňujú taký pohyb valčeka ako by mal byť? Lebo kua to by bolo aspoň trochu logické vysvetlenie a to je prkotina to vymeniť...


11.10.2016 15:25

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Myslím, že pri opakovaní učiva ZŠ a podobných srandách o ktorých sme tu pokecali, sme sa dostali dosť mimo.
Landalovi sa neprehrieva kotúč /neviem, že by o tom písal/, ale brzdovka.
Ja osobne považujem kotúč za prehriaty ked sa zvlní či vychýli a tak je v styku s platničkami viac ako ked je ok. Ak aj náhodou kotúč sem tam chytí "jemné farby dúhy" nie je to podľa mňa žiadna katastrofa.
Tak prečo potom kotúču zvačšovať povrch? / priemerom lebo inak to nejde :-D /
Veď povrch platničiek a ich podiel na odobratí energie premenenej na teplo je stále rovnaký.
Podľa mňa vznikne rovnaké teplo či na malom kotúči - malá obvodová rýchlosť + vačší brzdový tlak, alebo vačší kotúč- vačšia obvodová rýchlosť + menší tlak. Nebolo by to jedno ak by výkonejšia - vačšia brzda mohla brzdiť intenzívnejšie= kratšie, potom by bolo viac času na chladnutie. No nemôže, lebo faktorom limitujúcim použitý výkon brzdy je prilnavosť zadného kolesa na šotoline.

Landal asi je realita to, že ani nevieme ako často si pribrzdujeme. Navrhujem na niektorých pretekoch /alebo aj doma si to možno cvične skúsim/ káblom pripojiť k snímaču zadnej brzdy húkačku a to bude koncert morzeovky. >:-)
Týmto samozrejme nevyvraciam možnosť, že u LC4 ktoré majú čo to nabehané sa môže vyskytovať rovnaká chyba napr. " jednostranná samosvornosť" manžiet či tesnení valčeka.


11.10.2016 15:06

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Landal

DOT 4.1 neexistuje !!

DOT3 DOT4 a DOT 5.1 su miešatelné, akurát každá z nich ma iný suchý a mokrý bod varu


Dôvod úpravy: DOT 5 nie je miešatelná s DOT 3 DOT4 a DOT 5.1

ak si prehliadol tak prečítaj tento link, je to tam velmi pekne rozpísané

www.countrycross.sk/clanky/948-divoky-a-zvlastny-svet-b...

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (11.10.2016 15:09)


11.10.2016 14:58

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Re: Landal: Mozno kruzok tesni, ale nevracia tak, ako novy... ??? Do gumy nevidis a od oka nepomeras.


11.10.2016 14:31

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Landal
 Edvenčr 

Ikona

Re: ChesterTT: no pedant ako pedant, to je silné slovo. Ale áno, bola a je v poriadku, Riadne funkčná, čistá. Brzdovka aj pri vypúšťaní bola čistá a číra.

Každopáne už viem, že treba "mäké" doštičky, budem také užívať, a že treba "kvetinkový" kotúč, ak budem brať nový tak taký.

Každopádne istota je gulomet, idem dať vyrezať nový vodič brzdiča na 240-ku kotúč. Starý si nechám, a budem mať nový celistvý kus. Bude mi treba aj nový kotúč. Takže tá zmena nebude zadarmo, ale vo výsledku bude určite distribúcia tepla niekde inde a malo by to byť "predimenzované", čo je dobre a to chcem.

Jediné, čo mi nebolo úplne jasné je tá logika "tried" u brzdových kvapalín. Totiž:
- písalo sa tu, že DOT4.1 a DOT4 nie je to isté, detto aj 5-ky. Ale písalo sa aj, že namiesto 4.1 môžem dať 5.1. Len potom som z toho magor, lebo napr. Motulácke kvapaliny píšu toto:
- DOT 5.1 spĺňa DOT4
- rejsovka Motul 600 aj 660 spĺňajú DOT4
Potom som našiel tento článok:
www.fuchs-oil.cz/index.php/automotive/brzdova-kapalina....
a už sa mi to zdá logické, len dúfam, že ten článok je pravdivý.

Mne z toho vyplýva, že do tej mojej brzdy, ktorá má predpísanú DOT4.1 môžem naliať aj tie rejsovky od Motulu, lebo produkt je označený ako polyglycolová a "nonsilicon" kvapalina. Takže tá race600 by mala byť OK pre mňa.

A ešte nerozumiem jednej veci: už neviem kto vyššie, ale dakto napísal preventívne vymeniť krúžky v prasati okolo valčeka. Ak tesnia, žiadne priesaky som nikdy nezbadal, pri vybratí valčeka som nevidel nerovnomerné opotrebenie (t.j. podľa mňa "nič tomu nie je"), prečo do toho rýpať?
Staré krúžky-gumičky by mohli max. byť vydraté, t.j. mohli by prepúšťať ale zase valček by sa lahšie hýbal. V čom je táto úvaha zlá/mylná? Opravnú sadu vozím na preteky v bedni sebou, ľahko to vymením ak treba, ale zdá sa mi hovadina meniť veci, ktoré nejavia známky že by to bolo treba. To by som mohol vymeniť potom celú moto...


11.10.2016 14:28

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

ChesTTer na čo je vačší brzdový kotúč náchylnejší?


11.10.2016 14:05

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

ChesterTT
 Kávičkár 

Ikona

Re: Landal: väčší kotúč (ktorý je teda náchylnejší) alebo to prerobit na ten beringer dual disc system (čo zas nebude za hubičku). si pedant, máš tú brzdu v poriadku, fukčnú, nezanedbanú ( o čom tu je 85% príspevkov) inak to neporiešiš


11.10.2016 13:35

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Landal
 Edvenčr 

Ikona

Re: stefo2617: moto v bosne išla výborne. Okrem roztrhnutej reťaze všetko na výbornú. Urobil som dve veľké navigačné chyby, čo ma dosť mrzí. Inak všetko super.


11.10.2016 13:31

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Landal
 Edvenčr 

Ikona

Re: janoval: tu nie je reč o afrike Janči, ale o LC4, a tam je jednokotúč :-D


11.10.2016 11:20

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Re: Landal: sadni si na tu motorku opacne a budes mas v zadu dva velke kotuce a v predu jeden maly :-D


11.10.2016 11:12

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Landal
 Edvenčr 

Ikona

Podstatné pre mňa je stále kritérium hobby šport pre normálneho človeka.

Nie je pre mňa mysliteľné venovať toľko času tréningu na moto (a vlastne aj peňazí, lebo ak na tom toľko jazdíš, musíš to toľko živiť a servisovať a meniť atď.), aby som získal schopnosť brzdenia profíkov. Jednoducho potrebujem mať tú brzu k dispozícii vždy, keď ju ja potrebujem. To že to je častejšie než by bolo treba pri riadnych schopnostiach jazdy, to je asi fakt, ale to je presne hobby úroveň. Ak to znamená, že musím zmeniť kotúč na väčší tak idem do toho. Lebo raz bude problém, vysekám sa "zle" kvôli brzde a to za to nestojí. Už sa mi to stalo ale bez zlých následkov, takže to nerátam...

Súhlasím a chápem Krampusa, ale zároveň potvrdzujem aj Chesterove slová. Ak má byť noha v bezpečí, tak to musí byť riadna MX čižma a to potom cítim len dve veci: brzdím, alebo nebrzdím, a takmer nič medzi tým :-D

Mne z toho vychádza, že chyba bude vo mne :-)


11.10.2016 10:03

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

ChesterTT
 Kávičkár 

Ikona

Re: krampus: sa tu už ale bavíme o inom skille, ked v motocrossovej tvrdej čižme má jazdec pri jazde v teréne, v podstate stále na stupačkách cítiť, kedy mu začne pracovať zadná, že sa zahreje, kedy začne vädnúť a kúsok pred smrťou.. iný hardcore.. môj názor, nejazdil som offroad..


11.10.2016 9:54

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

v 2t v prevodovke mas taky kratky interval??? Co sa tam tomu oleju stane?


11.10.2016 9:51

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Re: krampus: S tym pedalom chapem. A asi na to treba fakt skusenosti, aby to clovek vycitil. Mne ked zovrela zadna, nebolo to pocas brzdenia, ale zastavil som a asi po 2 sekundach som ju stlacil znova a to uz sla dole. Mal som stastie.

Inak, trocha mimo temu. Ja mam tiez 2T a olej menim kazdych 10Mh. Kolko Mh spravia jazdci na takej 6-dnovej?


11.10.2016 7:45

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

krampus
 Geriatrik 

Ikona

re.: satos: napriemerovať sa to nedá, lebo jazdci na 2T (a bolo ich dosť) prevodový olej asi nemenili. ;-) ja som len uviedol množstvá, ktoré sme likvidovali v hlavnom paddocku A, okrem toho boli aj "kútiky na nebezpečný odpad" v servisných časovkách, aj tam v zberných nádobách boli nejaké litríky.
Ak cítim že zadná brzda začne "vädnúť" krok na pedáli je "gumový", tak ju nechám "oddýchnuť", trochu vychladne a zas je OK. Bavíme sa stále o zadnej brzde.
Dôvod úpravy: dopl.

Upravené 3 krát. Naposledy upravil krampus (11.10.2016 7:52)


11.10.2016 7:26

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Re: krampus: Zaujimave cisla si dal. Na prvy pohlad ohromili, ale jak zacnem ratat, tak mi vychadza, ze asi nie kazdy si za pretek vymenil olej (vychadzam z toho, ze ja menim cca liter) a na 450 jazdcov vychadza 4,4 cl brzdovky (cca pod deci) - takze kazdy si asi vymenil brzdovku raz (za 6 dni).

Co sa tyka "teoretickej roviny", zaujimalo by ma, ci skutocne poznas jazdcov, ktori to takto vedia vycitit/odhadnut/poznat, spominany kriticky bod.
Pretoze si myslim, ze to vyzaduje roky treningu a skusenosti. V takom pripade by som vsak vlozil jeden tepelny spinac do brzdoveho systemu - nejaky taky, ako je na chladici na spinanie ventilatora, len nastaveny na vyssiu teplotu (kriticky bod) a jednoducho by mi zasvietila kontrolka...


10.10.2016 21:24

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

copo
 Edvenčr 

Ikona

Re: Landal:

zajeb na masinu daku macku, ked to neubrzdis tak mas iste ze skoncis aspon na nohach ;-) ;-) ;-)


10.10.2016 20:54

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

krampus
 Geriatrik 

Ikona

Nakoľko som bol "priamym účastníkom (organizačným, aby nedošlo k omylu :-))) )" minuloročnej ISDE v Košiciach a mal som "tú česť" byť osobne prítomný na príprave a následnej likvidácii technického zázemia "šestky", dávam vám takúto otázku: Koľko litrov oleja a brzdovej kvapaliny vymenilo 510-420 jazdcov za 6 dní trvania motocyklovej olympiády?
Odpoviem: Vyše 300 l oleja a necelých 20l brzdovej kvapaliny!!!

Správnu a spoľahlivú funkciu bŕzd u terénnej motorky zhrniem do dvoch rovín.
1.) rovina praktická: Brzdičom venovať dostatočnú pozornosť a servis, t.j. nestačí vystriekať vapkou a "sere pes" ale z času načas demontovať, vyčistiť, ošetriť prachovky prípravkom na gumy, namazať vodítka, klince, platničky sa nesmú priečiť atď.
2.) rovina teoretická: Prispôsobiť jazdu (spôsob brzdenia)tak, aby k "zovretiu" brzdy nedošlo, t.j. poznať ten kritický bod, kedy už "moja brzda má dosť", lebo keď mi zovrie, tak do cieľa som bez nej.

Koniec náučného okjenka ;-)


10.10.2016 20:09

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

ChesterTT pise" otváral už niekto z vás nádobku na kvapalinu ako zaváraninový pohár?"
Na to je tam asi to gumove tesnenie, ktore bolo v kazdej nadobke na brzdovku, co sa ku mne dostala. To je "naskladane" a pekne sa roztahuje, jak ide brzdovka z nadrzky pod piestik. Takze ak je to tesnenie v poriadku, tadialto cesta vlhkosti do systemu nevedie, resp. nie je az tak "priamociara".

Zaujimave by este bolo zistit, kolko vzduchu sa musi dostat do brzdoveho systemu, aby sa z daneho vzduchu nasala voda do brzdovky a bolo jej tam (trebars) 3%. Aby sme nakoniec neboli prekvapeni...

Stale si myslim, ze brzdovaka degraduje samotnym pouzivanim. Neopovazil by som sa Copovi radit, ze robi somarinu, ze meni brzdovku po kazdej 300km etape na preteku, ved tam nemoze mat tak vela vody.
Ci ma nejake stare "derave" gumove hadice, to by sa mohol vyjadrit on, aj ked ja tomu neverim.

Dalej ChesterTT pise "lepšie brzdovky rejsové, čo majú bod varu až 340 celzia sú stavané na menenie sa po tréningu, kvalifikácii a podobne."
Zeby za jeden trening nasali tolko vody? Alebo dostali zabrat a degradovali?
Ktosi mi hovoril, ze v nejakom znackovom servise (BMW, Ducati??? neviem teraz) menia brzdovku tak, ze podtlakom vysaju staru a natlacia novu. Povodne som si myslel, ze je to standard u servisov, ale dobre..., kazdopadne predpokladam, ze to tak robia aj pretekarske timy a potom je to bez kontaktu so vzduchom.
A menia ju furt.


10.10.2016 18:29

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Chester - ziadna ironia, cez vadne tesnenie na piestiku nasava vlhkost a degraduje brzdovka - mozna pricina


10.10.2016 17:53

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Filip Kalka - Masochista
 Kávičkár 

Ikona

Re: ChesterTT: takze nakoniec staci aby landal naplnil nadobku dusikom miesto vzduchu


10.10.2016 17:42

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

ChesterTT
 Kávičkár 

Ikona

Re: krampus: Re: Romanka: chlapi.. lepšie brzdovky rejsové, čo majú bod varu až 340 celzia sú stavané na menenie sa po tréningu, kvalifikácii a podobne.

rozdiel medzi "suchým" a "mokrým" bodom varu sú len 3% vody v kvapaline. a spraví to z 270 celzia hned nejakých 180 a menej.. odkial sa to tam dostane? niekde tam ten vzduch je. celý brzdový systém neni 100% hermeticky uzatvorený, už len v nádobke je nejaký ten vzduch. čo by potom vzniklo, keby za rok zoderiete viac doštičky a preleze z nádobky brzdovka do prasaťa? podtlak? otváral už niekto z vás nádobku na kvapalinu ako zaváraninový pohár? :-O

tá vlhkosť sa tam jednoducho dostane. kvapalinu tráfá šlak aj za státia, nie len za jazdy. ja osobne mením brzdovku dvakrát do roka.

romanka - neviem ako si to myslel, či ironicky, alebo posmešne, ale čo si zhrnul, to sedí..

až na to, že tie najdrahšie brzdovky najviac cucajú vodu a sú najnáchylnejšie na skladovanie a manipuláciu


10.10.2016 17:19

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

krampus
 Geriatrik 

Ikona

Pokiaľ mi je známe, tak Lanďák má už "pancierové" brzdové hadičky v predu aj v zadu. A teraz buďte teoretici múdry. >:-) :-D :-D

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil krampus (10.10.2016 17:20)


10.10.2016 16:51

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Vďaka Rapťákovi [dobre] som sa dozvedel niečo, o čo sa rád podelím, podstatné pre túto diskusiu som zvýraznil hrubou ( aby bolo jasné nie je to moja múdrosť :-))) , je to len fragment z linku čo dal k tejto téme Raptor pre tých, ktorým by sa nechcelo kliknúť na link alebo hľadať na webe ) :
Používanie dvoch malých piestikov na zastavenie 400 rpm, 10-palcového kotúča hnaného cca 50 a viac koňovým motorom produkuje teplo. Koľko tepla? Do 260 stupňov. Toto teplo je transferované cez brzdové platničky do brzdovej kvapaliny. Aj na perfektnom mieste (so žiadnou kontamináciou vody) sa môže brzdová kvapalina natoľko zohriať, že začne vrieť. Keď vrie odparuje sa do stlačiteľného plynu. Pri brzdení sa tento plyn stláča pred kvapalinou a ešte ak k tomu pripočítame vôľu na páčke, brzdové piestiky sa stlačia neskôr. Možno až príliš neskoro! Brzdy sa stávajú „kašovité“, páčka sa stáva chabou a zákruta sa približuje tak rýchlo. Zlé správy! Maj na pamäti, že kvapalina bola kontaminovaná vodou. Ak si dával na fyzike pozor vieš, že voda vrie pri 100 stupňoch, oveľa nižšej teplote ako brzdová kvapalina. Keď sa voda dostáva do kvapaliny znižuje bod varu a zapríčiňuje „vädnutie“ brzdy ešte skôr.
Táto dilema je známa ako upchanie vedenia výparmi. Výstižnejší termín by bol parové vädnutie, keď plyn produkovaný vrením kvapaliny môže dosiahnuť bod kedy zablokuje brzdu motocykla. Hydraulický systém je utesnený, tak kadiaľ vojde voda? Je veľmi veľká pravdepodobnosť, že kvapalina už bola kontaminovaná vodou predtým ako ňou bola brzda naplnená. Alebo sa tam dostala keď bola nádržka na brzde otvorená. Je to tiež možné, keď sa vťahuje hlavný piestik späť. Lacné brzdové kvapaliny sú natoľko hygroskopické (pohlcujúce vodu), že výrobcovia museli začať používať teflónové brzdové hadice, aby sa nevsakovala voda ako sa to stávalo cez klasické gumené hadice.

Dôvod úpravy:

Upravené 3 krát. Naposledy upravil Romanka (10.10.2016 16:56)


08.10.2016 20:35

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

satos ak Copo ma stare povodne gumenne hadice tak je mozne ze vruca brzdovka cez tu gumu natiahne viac vody ako ked neprejde bodom varu.. ake ruku do ohna za to nedam, nie som guru cez brzdovky

moje znalosti o brzdovych kvapalinach a ich vlastnostiach su postavene najma na 7 rokov starom clanku z konkurencneho webu countrycross

[http:// www.countrycross.sk/clanky/948-divoky-a-zvlastny-svet-b...]


08.10.2016 20:18

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Re: Motoraptor: Beriem tvoju odpoved, ale furt mam chrobaka v hlave. Napriklad Copo 04.10.2016 20:09 tento problem riešil tak, že "Zatial jedine co pomaha na rally kazdy den vymenit brzdovku, ja som ju narychlo menil teraz v bosne dva krat a prezil som dobre."
Ak meni brzdovku kazdy den, je to tym, ze brzdu caso pouziva a nasaje si do systemu vela vzduchu (a v nej vodu), alebo tym, ze brzdovka dostava poriadne zabrat a rychlo degraduje??? Mne sa furt zda druha moznost "logickejsia".

Re: xnewstedx: [dobre]
Este by som doplnil tiez zaujimavu vec, ze diery pomahaju odvodu vody pri brzdeni.

Brzdove dosticky a prenos tepla:
Povaluju sa mi na stole este stare dosticky, tak som sa im lepsie prizrel.
Zo strany, kde tlaci piestik je taky tenky pliesok. Netusim na co je. Ako nejaka ochrana piestika pred zeleznou castou dosticky? Predsa len tam sa moze tvorit hrdza... ???
Len, ten pliesok je nerezovy. Tu este furt dava zmysel "teoria" ochrany piestika.

Ale, nerez ma cca 2x nizsiu tepelnu vodivost ako bezna ocel. To znamena, mohol by fungovat ako tepelny izolany.

Takze?
Re: xnewstedx: nemrknes na to? ;-)



07.10.2016 22:33

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Motoraptor
 Turista 

Ikona

Satos... Zo vzduchu samozrejme. Dokonca cez klasické gumové hadice. ;-)

Brzdovka je hyGroskopicka. Nie hyDroskopická.


07.10.2016 22:28

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

xnewstedx
 Turista 

Rozumiem tomu houno, ale 5 minut na gugli...
www.quora.com/Why-are-there-holes-in-the-disc-of-my-bik...

Akshay Vaishnav, Design engineer and Powertrain lead @GT Motorsports, Formula Student Team, GTU
Vidite tam obrazok s teplotou na povrchu disku
Tento chlapik pise, ze diery su na zmemsenie hmotnosti a na to dostat teplotu pod kontrolu.


Santhosh Patel, Mechanical and Aerospace Professional
-rozptyl tepla
-odvadzanie povrchovej vody (z disku)
-vaha
-eliminovanie piskania brzd

Odvod plynov bol problem pri starsich typoch.
Ale som mudry :-D


07.10.2016 21:33

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Re: tryskac: brzdová kvapalina je hydroskopická , vlhkosť priam nasáva.
Od kiaľ?


07.10.2016 21:15

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Satos je to jednoduchšie brzdová kvapalina je hydroskopická , vlhkosť priam nasáva.
Nesúhlasím s tým že výrezy sú kvôli lepšiemu rozptylu tepla / v telese kotúča/ práve naopak.
Myslím si, že sú tam kvôli čisteniu brzdných plôch, odľahčeniu konštrukcie a tým že sú povyrezávané sa znižuje pnutie pri tepelných šokoch- kotúč by sa rýchlejšie zvlnil alebo praskol.
Padol tu názor ktorý si myslím že je racionálny a to že výrezy pomáhajú chladeniu, ale nie kotúča ale platničiek - umožňujú lepší prístup vzduchu k platničkám.


07.10.2016 19:10

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Re: MaAT: Ze tie vyrezy su koli lepsiemu rozptylu tepla, to som teda netusil. [dobre] Za ostatne mas [dobre] [dobre] [dobre] Ale viac nedas. Neverim, ze to dokazes vysvetlit este jednoduchsie :-)))

Re: raptor: Este ma zaujima ta brzdovka. Tvrdis, ze voda v brzdovke je zo vzduchu, resp. z vonku? Brzdovy system sa mi zda pomerne dobre uzatvoreny. Netvrdim, ze sa tam vlhkost nedostane, ale mna skor napada ina teoria a to, ze brzdovka je nejaka chemikalia, ktora casom degraduje. Navyse posobenim extremnych meniacich sa podmienok (tlak a teplota) sa degradacia urychluje, alebo skratka degraduje len koli tym podmienkam. No a vysledkom danej degradacie by mohla byt voda, ktora vlastne vznika "rozpadom" brzdovky.
Co myslis? Ci ta vonkajsia vlhkost je na 100%?


07.10.2016 15:35

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

extreem
 Edvenčr 

Ikona

Re: bacaono: [dobre]


07.10.2016 15:33

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Čím viac teórií bez skúseností, tým horšie. :-~


07.10.2016 15:18

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

duggo
 Kávičkár 

Ikona

cim viac dier v syre tym menej syra ? cim menej syra tym menej dier, cim menej dier tym viac syra, cim viac syra tym menej syra ? ci ako .. :P


07.10.2016 15:09

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Motoraptor
 Turista 

Ikona

Tryskac asi sa viac nerozumieme než by som mal vracať školné. ;)

Máš brzdový disk o váhe 1kg bez otvorov vlniek a drazok. Potom máš disk o rovnakej váhe 1kg ale s otvormi alebo vlnkami alebo drazkami. Oba zohrejes na rovnakú teplotu. Ktorý skor vychladne ty poškolák? ;-)


07.10.2016 14:53

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Pre lepšiu predstavu dorátam čo MaAT začal, pri hrúbke kotúča 5 mm môžeš doňho navŕtať max. cca 10 mm diery a jeho povrch ostane rovnaký , ak diery či vlnky sú nad tento rozmer plocha povrchu sa zmenšuje.

Teraz ked som si ešte raz prečítal čo som od Raptora citoval nie som si istý či to nevzniklo len tým, že to zle napísal, lebo má rozpor medzi začiatkom a koncom citovaného textu ...
Dôvod úpravy: ?

Upravené 1 krát. Naposledy upravil tryskac (07.10.2016 15:04)


07.10.2016 14:33

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

duggo
 Kávičkár 

Ikona

kua tak taky mechanik a nezakruti si kolesom vo vzduchu ci mu to nahodou nedrhne :-))) no paradicka
nech si este potom radcej nastavi packu o par zubov nizsie ked ma blato na podrazke :-)))


07.10.2016 14:29

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Každý má právo myslieť si nezmysel aj ja ;-)
ale toto sú už dosť uletené nezmysly:
"kineticka energie vyjadrena ako Ek=m*(v*v)/2 sa cela premeni nateplo. Je jej jedno ci su dosticky makke, tvrde, kotuc velky maly, hruby tenky, alebo motorka zastavi o betonovy mur. Vzdy sa premeni na teplo. "
nevedel som, že na deformáciu materiálu netreba energiu.

a toto je už na vrátenie školného nielen za vš ale aj zš:
"hovorim o tom ze brzdovy kotuc bez vlniek a otvorov ma mensi povrch ako brzdovy kotuc v tvar idealneho disku (bez otvorov, vlniek a drazok)"
to vážne chceš tvrdiť, že predľženie obvodu kotúča vlnkami pridá viac plochy ako ako jej ubudne DVOMA plochami na čele?!



07.10.2016 14:18

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

...

Dôvod úpravy:aaaale radsej na to serem

Upravené 1 krát. Naposledy upravil MaAT (07.10.2016 14:26)


07.10.2016 14:14

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

ale ved to ano, ale za podmienky, ze priemer tych otvorov je maly. Ved som aj pisal aky presne.
Este raz inak a pomaly:
ked vyvrtas durch dieru v tvare valca tak povodny kotuc pride o povrch rovnajuci sa dvakrat podstava toho valca a ziska povrch rovnajuci sa ploche plasta toho valca.
..uz ti to je jasne?
...a teraz sa pozri na kotuc co si dal v druhom prispevku tejto diskusie a povedz, mi ci tie vyrezy na jeho okraji zvacsuju alebo zmensuju celkovy povrch kotuca!


07.10.2016 14:14

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Tomáš Hajduch - Awia
Darca Krvi  Edvenčr 
Správca
Ikona

Podľa mňa tu už riešite kraviny, teda nie že by to aj nebola pravda čo tu píšte ale Lanďov problém sa týka tej konštrukcie ktorú má, niekde je chyba keď iným na rovnakých moto to nerobí... tvary a hrúbky kotúčov s tým nemajú nič...
Jedna vec, Lanďovi som aj volal už. Vôľa na tyčke medzi brzdovým pedálom a pumpou. Musí byť, ak nieje môže to robiť presne toto...


07.10.2016 14:04

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

MaAT neskusam ta kua !!

hovorim o tom ze brzdovy kotuc bez vlniek a otvorov ma mensi povrch ako brzdovy kotuc v tvar idealneho disku (bez otvorov, vlniek a drazok)

takze hovorim ze brzdovy kotuc s vacsim povrchom pri rovnakom mnozstve pouziteho materialu podla mna musí mať vďaka vačšiemu povrchu vačší prestup tepla a teda vychladne skor ako brzdovy kotuc s takym istym mnozstvom pouziteho materialu bez otvorov vlnoviek a drazok ...

.. kua !! :-)))


07.10.2016 14:01

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

kurna raptor, ma neskusaj ak dve geometricke telesa maju rovnaky objem a sucastne rovnaky povrch tak su tvarovo identicke!!!
... teda jedine ze by nie :-)
...inak vychladne samozrejme skor to, co ma vacsi povrch


07.10.2016 13:41

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

satos - tak musim poopraviť to čo som napísal, vrie samozrejme celá brzdová kvapalina, čím viac vody v brzdovke tak tým pri nižšej teplote...


DOT4
Suchý bod varu: min. 230 stupňov
Mokrý bod varu: min. 155 stupňov

DOT5.1

Suchý bod varu: min. 270 stupňov
Mokrý bod varu: min. 191 stupňov


Dôvod úpravy: MaAT velmi zjednodušene, ak máš kilo železa v tvare gule zohriate na 100 stupňov a máš kilo železa v platni 20 x 20cm x príslušná hrúbka zohriatu na rovnakú teplotu 100 stupnov tak tá platna podla mňa vychladne ovela skôr... ak nie vysvetli nevedomému že prečo to tak neni

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (07.10.2016 13:48)


07.10.2016 13:39

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Duggo:
kineticka energie vyjadrena ako Ek=m*(v*v)/2 sa cela premeni nateplo. Je jej jedno ci su dosticky makke, tvrde, kotuc velky maly, hruby tenky, alebo motorka zastavi o betonovy mur. Vzdy sa premeni na teplo.
Dolezite je toto teplo dostat prec z
konstrukcnych casti motorky, kotuca a strmena, inak sa kotuc roztopi a strmen vybuchne (prehanam :-) ).

Awia:
Brzovy kutuc hra zasadnu rolu pri odvazani tepla.
Ak to teplo neodvedie on, tak ide do strmena a tym padom aj do kvapaliny.
Chladit kotuc je vyhodne lebo:
Je priamo na mieste kde to teplo vznika a je dobre vodivy.
V kazdom okamihu a cyklicky sa chladi cca 90% kotuca a len cca 10% sa zohrieva
A hlavne priamo chladime to co je horuce, nie je potrebny ziadny "medzichladic" ktory preberie teplo odniekal a odozdava ho niekam, ako je to napr. v pripade chladica strmena.

satos:
Este jedna poznamka. Tie otvory v kotuci nie su primarne urcene k zlepseniu jeho ochladzovania ak vobec.
Ich hlavnou funkciou je rozptylit teplo rovnomerne po ploche kotuca, aby na nom nevznikali lokalne loziska tepla, ktore by nasledne sposobili jeho deformaciu.
Ak by sme chceli otvormi zvacsit teplovymennu plochu kotuca musel by priemer otvorov splnat podmienku D je mensie ako 2H. Cize max velkos diery musi byt mensia ako dva krat hrubka kotuca.
Co pri cca 5mm kotuci by malo byt menej ako 10mm.
Taky kotuc by potom vyzeral ako sajba na mesiarskom mlynceku.
To iste plati aj pre zuby po obvode. Vyznam je rovnaky ako u otvorov akurat ekonomicky je vyhodnejsie vyrezat zub na obvode ako x otvorov.

ChesterTT
V konecnom dosledku zastavi motorku trenie pneumatiky o vozovku. Trenie platnicky o kotuc zastavuje pneumatiku. Obe trecie sily musia byt v rovnovahe preto polovica energie tam a polovica tam.

Raptor:
priznam sa ze som v tvojom tvrdeni o rychlejsom ochladzovani a pomalsom zohrievani ziadny kontext nevidel, toboz aby som z neho nieco vytrhaval.
Prislo mi to ako vseobecna vlastnost nejakej zazracnej hmoty, co je z fyzikalneho hladiska tazko zdovoditelne.
Ale nejakymi konstrukcnymi upravami by asi bolo mozne nieco podobne dosiahnut, zrejme to si mal na mysli, ako som ta cital neskor.

Dôvod úpravy: Nahlad prispevku neeliminuje HTML tagy!!!!!

Upravené 1 krát. Naposledy upravil MaAT (07.10.2016 13:43)


07.10.2016 13:33

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Re: raptor: priznam sa, ze neviem, ci to hlavne zalazi na obsahu vody v brzdovke. Ak ano, tak som zas o nieco mudrejsi.
Kazdopadne, zelezo je preto v beznych podmienkach tuhe, lebo je to jeho vlastnost pri danej teplote a danom tlaku. Staci vsak jednu velicinu zmenit vhodnym "smerom" a uz tuhe nebude.


07.10.2016 13:15

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

janoval myslím že v tomto (aj v každom dalšom) prípade je najlepšie nereagovať

pre začínajúcich motorkárov, určite vodu namiesto brzdovej kvapaliny nepoužívajte...

mám dojem že to začína prerastať niekam kde by bolo naozaj vhodné zasiahnuť... žijeme v dobe kedy si deti z internetu vŕtajú vŕtačkou diery do posledných Iphone.

Bez ohladu na to či to myslí vážne alebo trolluje by takéto príspevky v poradni vôbec nemali byť.

Dôvod úpravy: satos myslim že v brzdovke ti aj tak zovrie iba to malé množstvo absorbovanej vody, kedže brzdovka je hygroskopicka. A potom velkosť prúseru závisí už len od toho kolko vody v brzdovke máš (aká je stará).

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (07.10.2016 13:19)


07.10.2016 13:14

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Re: brazel: vid maatov prispevok z 5.10. 14:23. Nechcem sa dohadovat na "detailoch", ci niekde 2/3 ci inak. Principialne je to vsak napisane spravne. Dalsie detaily k tomu ämechanicke odpory...) su vlastne nepodstatne.

Re: pirates: Kvapalina je nestlacitelna, resp. stlacitelna v nasom pripade minimalne, zanedbatelne.
Varom sa kvapalina meni na plyn. To je ta para, ked si zalievas kavu horucou vodou.
A plyn je celkom dobre stlacitelny. Preto, ak ti zovrie brzdovka, meni sa na brzdovku-paru a ta je stlacitelna a tlak, ktory vyvinies pedalom nie je potom dostatocny, aby tlacil na celuste.
Nic v zlom, ale toto je niekde zo zakladnej skoly.
Nemas za co.


07.10.2016 13:09

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

mlhy: tvoja hlupost je ozaj nekonecna.

Ked chces v kazdej teme mudrovat, tak si nastuduj aspon zakladny princip ako funguju kvapalinove brzdy, ako funguje piestik a na co tam je ta zazracna nadobka na brzdovu kvapalinu.

Pozri obrázok

V motorke mas ten piestik len jeden, ale princip je ten isty.


07.10.2016 12:26

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Filip Kalka - Masochista
 Kávičkár 

Ikona

Cely problem je v tom, ze Landal proste vela brzdi a potom je pomaly. Je to jasne vidiet aj na vysledkoch. Nikto pred nim si na brzdy nestazoval, lebo kto brzdi, straca.


pirates

Príspevok bol zmazaný Moderátorom, pretože porušoval pravidlá fóra, dôvod: Nevhodný príspevok do motoporadne.

07.10.2016 12:09

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

extreem
 Edvenčr 

Ikona

Re: ChesterTT: po smrti je tvoj mozog. Ty si ten najmúdrejší a vývojári sú všetci idioti a údaje nimi udávané sú všekto kraviny....... nemám slov


07.10.2016 12:01

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

duggo
 Kávičkár 

Ikona

pisem ...asi moc nepomoze, to znamena, ze pisem pomoze trocha, to znamena trocha je viac ako nic, to znamena je tam trocha rozdiel, nic je menej ako trocha a trocha je viac ako nic, to znamena, ze treba ist za tymi co isli na takych istych motorkach, a nemali prehriate brzdy a skoncili pred tymi co mali prehriate brzdy a opytat sa ich, hele vole.., kde mam faro


07.10.2016 12:00

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Farbo25
 Kávičkár 

Ikona

A čo tak sa naučiť prechádzať rýchlejšie prekážky pred ktorými brzdíš? >:-)


07.10.2016 11:44

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

duggo neviem ci ta dobre chapem ale chces naznacit ze nie je rozdiel ked rovnaka brzdova pumpa s rovnakou platnickou a rovnake brzdove prasa s rovnakym poctom piestikov brzdi kotuc ktory ma priemer 320mm a napr 340mm? :-O

Dôvod úpravy: ChesTTer popravde neviem prečo to MaAT napísal ako to napísal ale aj keď si z oblubou robí zo mňa prdel som náchylný veriť že má velmi dobrý dôvod prečo to napísal tak ako napísal

p.s. podla mna narast brzdnej sily vobec neptrebuje, myslím že nemá problém to koleso zablokovať takže brzdnú silu má akurát.

Upravené 2 krát. Naposledy upravil raptor (07.10.2016 11:52)


07.10.2016 11:43

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

ChesterTT
 Kávičkár 

Ikona

Re: raptor: zohrievanie pneumatiky nemá žiadne dočinenie so spomalovaním motorky čo sa brzdy týka. teplo ktoré vyvinieš pri zastavovaní na brzde sa ráta čisto na brzdu. pneumatika ti brzdí sama o sebe motorku akurát tak odporom valivým, aby si to mohol zarátat do tejto rovnice. teplá pneumatika nie je dôvod ani príčina brzdenia, ale následok brzdenia ;-)

Re: extreem: už tou minimimálnou hrúbkou kotúča, kde sú všetky kotúče dávno po smrti si ma presvedčil, že 2,5mm :-D :-D

keby je iný spôsob, ako pridať další kotúč, či zväčšit kotúč, dávno by sa to používalo aj na predku, ale viete čo? NENI..

landák nepotrebuje pridat 5% na tej brzde, (čo sú vaše rady o vykrajovaných kotúčoch, či svatenej 5.1 vode požehnanej od panenky Márie), on potrebuje radikálny poriadny nárast brzdnej sily a namáhatelnosti..


07.10.2016 11:19

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

duggo
 Kávičkár 

Ikona

rozsirit kotuc o milimetre podla mna nic neurobi, prehreje to tak ci tak
dat co najmaksie platne a uvidi sa to je asi jedine riesenie

zvacsovanie kotucu tiez asi moc nepomoze, ked sa tam moze dat iba rovnaka plocha na brzdenie, ked sa nedaju zaroven zvacsit aj platnicky a zvacsit brzdnu plochu ktora tym padom zmensi potrebnu pritlacnu silu a tym padom mozno aj skrati dobu pritlaku a tym padom zmensi teplotu a mozno za chvilu ked daco vymyslime ten kotuc aj zamrzne


07.10.2016 10:58

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

extreem
 Edvenčr 

Ikona

Re: satos: Nie všetky to majú rovnako na kotúči by si mal mať napísané MIN.TH- a údaj v mm. To znamená napr.- ty budeš mať MIN.TH-3,5mm /minimum thickness - minimálna hrúbka/ tak nový ma samozrejme 4-5 mm. pri 3,5mm ho treba vymeniť.


07.10.2016 10:02

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

povodny MaATov prispevok

Pri brzdeni sa prakticky cela kineticka energia meni na teplo.
Cize ked brzdim 300kg motorku zo 72km/h na nulu (nech sa to lahko pocita) tak vzniknute teplo je 60kJ...z toho cca polovicu si odnesie styk pneumatiky s vozovkou a zbytok ostane na kotuci resp platnickach. Ztej polovice hruba 2/3 zoberie kotuc, takze pri jeho mernej tepelnej kapacite cca 500J/kg.K a hmotnosti cca 1kg, stupne jeho teplota o 40stupnov, takze po takomto brzdeni stupne teplota behom par sekund z 20 na 60 stupnov. Ako dlho sa bude ochladzovat spat na 20 stupnov, asi netreba pisat.


suhlas so satosom ze cim hmotnejsi kotuc (ak je problem s prehrievanim) tym lepsie

lenze tu matematika iba zacina, vacsi kotuc sa sice pomalsie zohreje ale aj zasa aj pomalsie chladne

mne z toho vyslo ze idealny kotuc by mal byt co nahrubsi (aby sa zohrieval co najpomalsie) a zaroven co najviac povykrajovany aby dany objem materialu pouzity na kotuc mal co najvacsiu stucnu plochu s okolitym vzduchom + zaroven ako uz bolo povedane (brazelom) tie vykroje funguju ako ventilator


07.10.2016 9:32

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

satos ... Nech uz su energeticke pomery na zastavenie motorky akekolvek , cast z tej energie sa meni na teplo na kotuci.

A ten zostatok sa podeje kam ?


07.10.2016 9:26

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Tomáš Hajduch - Awia
Darca Krvi  Edvenčr 
Správca
Ikona

Podľa mňa problém nie je v kotúči, ten sa neprehrieva, Lanďo uvarí bzdy, problém je v pumpe, strmeni atď... Alebo samozrejme v motorke :-P ;-) >:-)


07.10.2016 9:21

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

To, ze sa hmotnejsi (hrubsi alebo vacsi priemer) kotuc dlhsie ochladzuje je sekundarny problem. Primarny problem je, ze dany kotuc sa nesmie prehriat tak, aby poskodil sam seba, alebo nasledne brzdovy system ako taky (zovreta brzdovka).
Prvotne nesmie zlyhat brzda, pretoze ak ano, ochladzovat sa bude niekde mimo cesty pri strome, v potoku, pod skalnym bralom...

Maat robil nejaky prepocet. Na zastavenie motorky je potrebna energia. Energia sa udava v Jouloch (J) a v nasom pripade je to to iste ako teplo (J). Nech uz su energeticke pomery na zastavenie motorky akekolvek (vid maatov prispevok z 5.10. 14:23), cast z tej energie sa meni na teplo na kotuci.
A je jedno, aky je priemer kotuca. Na zastavenie motorky potrebujem urcitu energiu a ta je rovnaka, ci je kotuc maly, velky, tenky, hruby. To znamena, ze do akehokolvek kotuca sa uvolni rovnake teplo (teplo=energia).
Dana energia mi malo hmotny kotuc (tenky, maly priemer) zohreje na vyssiu teplotu ako hmotnejsi kotuc (hruby, velky priemer).
A to dovod, preco je hmotnejsi kotuc bezpecnejsi.

Re: extreem: Hrubka kotuca 2,5 mm sa mne osobne zda "extremna". Ale neviem, mozno je to standard. Kazdopadne som meral kotuce na svojich moto:
XT660: 5mm
GasGas: 4mm
Cinska NoName detska 4K: 4mm

Treba zabudnut na goldwingy a supersporty. To Landal je na inej planete. A vysrat sa na usetrenych gramoch na kotuci.
Osobne by som tam dal tak hruby kotuc, aky by len vosiel.
Ak by to bol problem (zvacsit hrubku), potom vacsi priemer s tym, ze stykovu plochu by som vykrojil + navrtal dierky a zbytok, pod stykovou plochou, by som nechal plny material.

Kazdopadne, uvidime co Landal nakoniec vymysli a ak prezije nasledujucu sezonu (co mi je jasne, ze ano - a dokonca v zdravi) budeme kopirovat. 8-)


07.10.2016 5:48

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Re: pirates: mlhy. Tak ze sa uvari brzdova kvapaluna. Stlacis brzdu, ide lahko a vobec nebrzdi.


07.10.2016 0:44

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

nie je mi jasne ako niekto vie ze prehrial brzdy a dokonca kotuc pretoze to co sa moze prehrariat a dokonca zhoriet nie je kotuc ale oblozenie a cim tvrdsie tym horsie
kotuc samozrejme cim viac ocele tym dlhsie trva schladenie njalepsi je taky co je co najviac dieravy ked to ubrzdi goldwinga tak to ubrzdi aj tvoju

www.motoraptor.sk/ebc-brzdove-kotuce/16846-ebc-brzdovy-...

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pirates (07.10.2016 0:46)


06.10.2016 23:06

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

A sme došli . 8-)

Milá babička , ...


06.10.2016 21:35

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

extreem
 Edvenčr 

Ikona

Re: satos: ospravedlňujem sa za mačly ale chesterova fyzika ma dožrala.

K veci - ako už bolo niekoľko krát povedané 1. Brzdová kvapalina DOT 5.1
2. Lanďov prípad - obloženie brembo modré !!/je samozrejme mäkšie ale funguje/
3. Pancierová hadica bez okrasnej gumy ! oranžová vyzerá super ale blokuje odvod tepla.
4. Kotúč minimálna hrúbka 2,5 mm
5. Kvetinkový tvar kotúča

Toto by malo rozhodne problém odstrániť.

howk


06.10.2016 21:33

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

stefo2617
 Edvenčr 

Ikona

Lanďo, trochu od témy ale zvedavosť. Ako ti vydržala motorka v Bosne? Ten karbes bol v pohode, alebo si s ním niečo robil?


06.10.2016 20:56

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

este doplnim ohladom dosticiek:
Pouzivam vzadu (na XT) dosky, ktore maju vyrazny nadpis na obale ze len na off road pouzitie. Predpokladam, ze su makke, tak?
Pri ich hrubke cca 2 mm a brzdovke (dot4) cca rok starej som zadnu tiez uvaril. Zjazd bol sice dost "kruty" ale vyslovene som si daval bacha na zadnu, aby som ju pouzival co najmenej.
A uvaril.


06.10.2016 20:29

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Raptak - presne, vadne tesnenie môže byť príčinou, že sa piestik nevracia, a brzda je zvadnutá.


06.10.2016 20:06

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Re: datadive:
Ale ak to poriadne vytvrdne (ako kedysi hermetik), tak to bude krehkle a rozsype sa to. Ak to bude sa sposob silikonu, bude to pruzit ... tiez na hovno.
A dlasia vec je, ako su tie pasty tepelne vodive, pretoze sa mi nezda ze by na ne bola poziadavka tepelnej nevodivosti.
Platok 1-2 mm teflonu a nalepit na piestik. Mali by sa dat zohnat aj rozne teflonove podlozky, mozno by nieco zapasovalo.
Ako s lepenim, to momentallne neviem. Mozno ujo gugl.

Ak ma tlacna strana (vonkajsia) piestika tvar medzikruzia, bolo by to mozno aj jednoduchsie. Existuju standardne klzne puzdra. Napr. Hennlich (vyrobca Igus) klzne puzdra XFM..., pracovna teplota +250, kratkodobo +315. Axialne su celkom dobre zatazitelne, mozno by vyhovovali. Trebalo by preratat, idealne vyskusat.
Maju sice tepelnu vodivost cca 3x vacsiu ako teflon, ale cca 700x mensiu ako ocel.
Ak by zapasoval rozmer, staci len vlozit do piestika...
Samozrejme teraz neviem, ci pracovne teploty na brzdic vyhovuju...
... a su z toho materialu aj standardne podlozky...

Priklad:
Pozri obrázok

Pozri obrázok

Dôvod úpravy: rychlejsie prsty jak hlava

Upravené 1 krát. Naposledy upravil satos (06.10.2016 20:12)


06.10.2016 17:59

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

datadive
 Kávičkár 

Re: satos: napr.pasta co sa pouziva miesto klasického tesnenia na motor/spojku? ... z toho by sa dal spravit aj celkom podareny odliatok ....


06.10.2016 15:28

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Landal
 Edvenčr 

Ikona

Re: brazel: áno, pochopil som, dám. Tie čo som dal neboli mäkké.

Re: Awia: toto nebude dôvod, to je fakt ďaleko a vzduchu kopec okolo. Na LC8 je to natlačené neporovnateľne.


06.10.2016 15:20

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Nové platničky , nové platničky , dal som nové platničky , ... AKÉ ???
Už sme ti to pripomenuli viacerí . Daj tam mäkké platničky .


06.10.2016 14:46

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Tomáš Hajduch - Awia
Darca Krvi  Edvenčr 
Správca
Ikona

Re: Landal: Nečítal som to tu celé ale nie je problém v pumpe a jej prehrievaní resp malej nádržke a jej prehrievaní... Od motora, od výfukov...

Také veci sa diali i na Multách i na LC8 KTM ak sa nemýlim...


06.10.2016 14:41

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Landal
 Edvenčr 

Ikona

Pred pretekom fungel nové platničky a vymenená nová DOT4.1, myslel som že to bude v ťažkej pohode, nebolo...
Dvaja ďaľší jazdci na LC4 mi potvrdili, že sa im to na tom istom preteku stalo tiež. Nemajú to urobené na tanker.
Brzdič mám voľný, valček sa vracia. Včera som celý brzdič rozhodil, valček von, nič som nenašiel. Všetko funguje a vyzerá OK. Neverím, že si 3 jazdci stojíme permanentne na brzde.

Info a námetov na úvahu som dostal dosť. Zima sa blíži, môžem sa hrať...


06.10.2016 10:15

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

FOGY
 Edvenčr 

toľko vedeckých teórií pokope...

a riešenie je jednoduché: skontrolovať, či sa vracia piestik a vymeniť brzdovú kvapalinu /to isté sa mi stalo v AL na XT660 pri zjazde z dlhého kopca, lebo ja som taký zelený, že vypínam motor a idem dole na brzdách a užívam si pomalú jazdu tzv kochačku bez brblajúceho motora/

Ak by to nepomohlo, dať tam mäkšie dosky s lepším brzdiacim účinkom.

Tiež som vymýšľal teórie chladenia a navrtával kotúče na aute, keď po 200km sa každý nový kotúč zvlnil. Stačilo rozchodiť piestik v strmeni. Na XT stačilo vymeniť kvapalinu v zadnej brzde a na okruhovom superbiku sme vyhadzovali predné segmenty a dávali sme tam špeciálne mäkké, ktoré síce vyadržali 2 závody aj s tréningami max., ale fungovali na 100%.


06.10.2016 9:26

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

ChesTTer mohol to Romanka mysliet aj tak ze zle tesnenie sposobuje pridieranie piestika (ze sa nevracia) ale ako to myslel vie len on.

po dlhom case zaujimava diskusia [dobre] kde za par dni pribudlo vela prispevkov a vacsina k veci... a zas bez "maciek" to nejde sme boli pouceni z krizoveho vyvoja (aj tu na motoride)


06.10.2016 9:23

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

ChesterTT
 Kávičkár 

Ikona

Re: Romanka: pokial viem, systém mu netečie. a ked sa mu ten piestik vracia, nemá dôvod, lebo všetko funguje ako má..


06.10.2016 8:39

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

pokial sa jedna o prestup tepla medzi dostickou a piestikom, tak by sa tam dal vlozit medzikus, ktory ma nizku hodnotu prestupu tepla. Napriklad teflon. Konkretne ale teraz neviem, ci tam teflon tie tlaky vydrzi, pretoze ani neviem pomery na piestiku (sila/tlak v sustave a priemer...).
Ale nemyslim, ze som teraz vymyslel ameriku, preto som v este prvom prispevku spominal, ze by sa bolo treba poobhliadnut po dostickach, ktore maju nizsi prestup tepla.
Lenze teoria moze byt zakerna a odvod tepla dostickou do piestika je jednym zo sposobov chladenia kotuca. Takze otazka je, kde je hranica.
Vedel by som si predstavit dosticku, kde najprv je "bezna" brzdiaca vrstva, potom "platok" keramiky/teflonu a to cele na "tom zeleze" prilepene.

p.s. Mna tato tema tiez zaujima a kedze hlavne teoretizujem, dost ma zaujimaju aj nazory ostatnych. Vecna skoda premarnenej sance naucit sa nieco od prispievatelov, ktori napisu, ze vsetko su to tu len dristy a tym to pre nich aj skoncilo. Urcite vedia aka je skutocna pravda, len zial, nenapisu ju.
Macky uz ani nespominam...


06.10.2016 0:27

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

Skus vymeniť piestik aj s tesnenim


ivan70

Príspevok bol zmazaný Moderátorom, pretože porušoval pravidlá fóra, dôvod: Odbočovanie od témy.

ChesterTT

Príspevok bol zmazaný Moderátorom, pretože porušoval pravidlá fóra, dôvod: Odbočovanie od témy.

ivan70

Príspevok bol zmazaný Moderátorom, pretože porušoval pravidlá fóra, dôvod: Odbočovanie od témy.

05.10.2016 22:16

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

ChesterTT
 Kávičkár 

Ikona

nechápem čo si tým chcel povedat.

a tu im je horko

Pozri obrázok

hentie motoGP brzdy potrebujú pracovnú teplotu jak motor. len vtedy fungujú ako majú. tak podla podmienok a náročnosti trate upravujú podmienky..


05.10.2016 20:55

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

datadive
 Kávičkár 

pre Chesta ... niektore tie obrazky sa tu s uvedenými teoriami dost pohravaju ... len pre info

Pozri obrázok

Pozri obrázok

Pozri obrázok

Pozri obrázok

Pozri obrázok

Pozri obrázok


tu ich mas dokonca zababusene aby im zima nebola :-D >:-)
Pozri obrázok

na mokro sa v motogp stale pouzivaju steel discs




Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil datadive (05.10.2016 20:56)


05.10.2016 20:46

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

ked tu spominal niekto mačku čo dopadne na nohy...

[
Video: www.youtube.com/watch?v=jk3xBhqcjqY]


05.10.2016 20:29

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

ChesterTT
 Kávičkár 

Ikona

Re: extreem: jako gramuj si kolko chceš, ja ostávam názoru, že radšej o pol kila ťažšia zadná brzda, ako žiadna zadná brzda / odlomený kotúč.

MIER!! :-D :-D


05.10.2016 20:28

Re: Prehrievanie zadnej brzdy LC4 - väčší kotúč a posun brzdiča?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

MaAT clovece fakt nerozumiem preco vytrhavas z kontextu :-O

ak mas mensi kotuc a vacsi kotuc tak ktory kotuc (alebo pre teba, fyzika) kotuc s akym povrchom sa rychlejsie ochladi ak oba zohrejeme na rovnaku teplotu? ... mensi kotuc s mensim povrchom alebo vacsi kotuc s vacsim povrchom?

ak mas mensi kotuc ktory ma mensie objemove mnozstvo materialu tak neohreje sa rychlejsie ako vacsi kotuc kde treba ohrievat viac materialu....?




Dôvod úpravy: p.s. no kua ja to po sebe citam.... :-))) mazat to uz nebudem

je sice pravda ze vacsi povrch sposobi lepsi prestup tepla (chladenie) ale zas vacsi kotuc ma viac materialu a teda viac materialu dlhsie chladne ako menej materialu pri mensom kotuci

ale zas je pravda zevacsi kotuc sa ohrieva menej a pomalsie ako mensi...

no nic, jebem na to, toto je uz termodynamicka fyzika asi aj, prdím na to :-))) vyhral si ;-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (05.10.2016 20:37)


Predchádzajúce | 1 2 |


Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 120320 | Včera: 217873