Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

KTM

Ako sa starat o retaz - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuAko sa starat o retaz - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

| 1 2 3 4 5 |

18.08.2010 8:45

Re: Ako sa starat o retaz

roman
 Turista 

Ikona

Petr1991 co ti prasi nic nevymienaj to ti len Perno zavidi :-D
Taku vychytavku ako ma jawa 350 to neponuka nikto - automaticky mazac retaze priamo v seriovom vybaveni :-D .


18.08.2010 9:02

Re: Ako sa starat o retaz

moltom
 Kávičkár 

Ikona

Ako som uz pisal vysypala sa mi retaz(mala akurat rok a takych 8000 km). Okrem toho ze znej trcia O kruzky a dozt rachoti jej nic nie je. Tym myslim ze ju vobec netreba dosponovavat a nie je ani nerovnomerne vytahana. Otazka znie ako dlho mozem este na takejto retazi jazdit...


18.08.2010 9:15

Re: Ako sa starat o retaz

Declen
 Kávičkár 

Ikona

moltom, ak sa ti, ako píšeš, "vysypala", tak asi dlho nie. Ja by som povedal, že radšej ju hneď vymeň. Ináč ti môže celkom lahko poškodiť ozúbenia.
Jedine že by si myslel, že sa ti vysypala nejakými vyrážkami.
To by potom bola asi alergia. 8-)


18.08.2010 12:16

Re: Ako sa starat o retaz

Perno
 Kávičkár 

Ikona

moltom tak taku retaz by som na fleku menil. to uz je velky risk. Tak neblazni.


18.08.2010 13:58

Re: Ako sa starat o retaz

majanko
 Turista 

Ikona

A potom že netreba mazať reťaze. Ja mažem centr. mazaním a mám na nej 32 tis. km, 2x som ju zľahka našponoval, pri výmene pneu, vyzerá veľmi dobre ako nová, ukazateľ opotrebenia ešte v zelenom poli.Tak uvidíme koľko vydrží celá reťaz. sada a či sa oplatí investícia do CLS 200.


18.08.2010 16:54

Re: Ako sa starat o retaz

datadive
 Kávičkár 

majanko ... toto je ono ano ? onlineshop.cls200.de/product_info.php?language=en...


18.08.2010 17:10

Re: Ako sa starat o retaz

moltom
 Kávičkár 

Ikona

No, pojdem ju dnes este prebehnut a uvidim co s tym. Inac tie kruzky netrcia vsetky, povedal by som ze takych 20% - 30% odislo...ozubenia budem urcite menit s novou retazou.

silne uvazujem nad scotoilerom a totok uz nebudem musiet nikdy riesit... :-D


18.08.2010 17:18

Re: Ako sa starat o retaz

Declen
 Kávičkár 

Ikona

Ten automatický - elektronický mazač reťaze sa ti oplatí, ak jazdíš na jednu rundu veľa veľa veľa kilometrov.


18.08.2010 20:57

Re: Ako sa starat o retaz

moltom
 Kávičkár 

Ikona

Declen - kratke ci dlhe trate, ja myslim ze to usetri kopec roboty a casu. A zrejme aj penazi ak mi dalsia retaz vydrzi viac ako 8000km...

Inac to nie je take zle! Po sobotnom Semmeringu mi bolo povedane ze motorka vydava desive zvuky (ja som mal cely cas vatu v usiach, takze mi to tak nepripadalo). No a dnes som tomu nacuval a od 6000 ot. hore to bol desny rachot - ale aj pocas statia na mieste, takze retaz to nebola. Nakoniec po 5 minutach vytacania na mieste som zistil, ze stupacka spolujazdca nad laufom je uvolnena a rezonuje. Takze sla dolu a vsetko je OK [dobre]


19.08.2010 8:05

Re: Ako sa starat o retaz

Perno
 Kávičkár 

Ikona

No dobre moltom,ale tu retaz teraz budes menit alebo ju este nehas???


19.08.2010 8:08

Re: Ako sa starat o retaz

majanko
 Turista 

Ikona

pre datadive: ano, je to ono, montovali to v Tuaratechu tu na Slovensku, mám nádržku 250ml a celkom som na 32 tis. km minul 0,5l z pôvodne dodaného oleja, tzn., že ešte mám na min. ďalších 35 000 km. S reťaz. sadou som už mal pochybnosti v kútiku duše-predsa len 32 tis. je dosť, ale nechal som to pre istotu skontrolovať aj chalanom v servise, pričom neveriacky krútia hlavou, tvrdia, že ešte veľmi dlho vydrží. Uvidíme koľko, ale vyzerá to, že investícia sa oplatí, keďže reťaz. sady sa menia podstatne častejšie, nemusím myslieť na mazanie a čistenie. Ale na druhú stranu nie som žiaden strelec. Aj pneu Metzeler Tuarance mi vydržali zadok 16 000 km a predok by ešte 2-3 tis. km zniesol naviac, ale mením celú sadu pneu. Len to hovorím stále o bežnom-normálnom používaní motorky.


19.08.2010 9:27

Re: Ako sa starat o retaz

datadive
 Kávičkár 

majanko vyhody su mi jasne ... uz som bol rozhodnuty pre scottoiler Esystem (reku masinka to dostane na vianoce) ... ale teraz si mi dal chrobaka do hlavy :-) ... vies to porovnat? ... preco si sa ty rozhodol pre CLS ?


19.08.2010 9:59

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

Chcem sa opýtať.
Prečo sa používajú O-X-Z-krúžkové reťaze?
Prečo sa nepoužívajú štandartné B čkové reťaze?


19.08.2010 10:01

Re: Ako sa starat o retaz

egres lebo ty si este nevidel motorkovu retaz asi :-)))


19.08.2010 11:05

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

Kruzky u kruzkovych retazi brania volnemu ohybu retaze a teda uberaju kus vykonu, tiez je problem pri cisteni, lebo treba davat pozor na kruzky aby si ich mechanicky alebo chemicky neposkodil. Teda su nevhodne do terenu (kvoli naslednemu cisteniu a tiez kvoli poskodeniu mechanickemu) a tiez pre dosiahnutie maximalneho vykonu aj pri cestnych moto, myslim na pretekoch.

Zivotnost kruzkovych retazi je ale na cestach a pri rozumnej starostlivosti dvojnasobna ako nekruzkovych.

Takto nejako si to ja predstavujem :-)


20.08.2010 7:50

Re: Ako sa starat o retaz

Perno
 Kávičkár 

Ikona

kedy je zhruba najlepsie vymenit retaz???


20.08.2010 10:43

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

Ked das novu kvalitnu retaz, tak sa ti asi po 1000 km kusok natiahne (su aj take co sa uz nenatiahnu), vtedy dostelujes a potom sa uz nenatahuje, az pred koncom zivotnosti sa zacne zasa natahovat a to je signal, ked treba zacat zhanat novu. Natiahnuta retaz nesedi dobre na rozete, takze sa to da zistit aj tam, ked sa da prstami odtiahnut od rozety (vodorovne dozadu)


20.08.2010 11:11

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

A prečo sa maže "samomazná long live"reťaz?


20.08.2010 14:33

Re: Ako sa starat o retaz

Perno
 Kávičkár 

Ikona

Diky za info.


20.08.2010 15:03

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

Lebo ak ju nenamazes, nebude "long live" :-))) , mazeme z vonka aby nevznikalo suche trenie medzi retazou a rozetou a v retazi kde nie su kruzky. Ak by bolo suche trenie, retaz by sa prehrievala a teda aj lahsie natahovala. Mazeme aj kruzky mierne aby nevyschli.

To samomazna asi znamena , ze sa sama maze tam, kde je chranena kruzkami, teda vo vnutri .


20.08.2010 15:34

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

A prečo vzniká trenie medzi valčekami a zubami ozubeného kolesa, keď je reťaz nadimenzovaná presne na rozostupy zubov a prakticky prvý valček, ktorý zapadne do ozubenia "vymedzí" reťaz tak, že ďalšie valčeky zapadajú bez dotyku o povrch zubov?
A prečo sú potom na reťazi vlastne valčeky, keď majú za úlohu svojím otáčaním zamedziť treniu medzi reťazou a zubami?
A prečo mažeme tesniace krúžky s EPDM,ktorý má vysokú odolnosť voči teplotám,vonkajšiemu prostrediu,ozónu a má minimálnu olejuvzdornosť?


20.08.2010 16:17

Re: Ako sa starat o retaz

Johnny55
 Edvenčr 

Ikona

Egres - netaj v sebe odpovede na svoje otazky a pouc mladu generaciu :-)


20.08.2010 16:24

Re: Ako sa starat o retaz

axel99
 Kávičkár 

Ikona

Reťaz sa maže lebo by zvonku zhrdzavela. A na takej sa ide o poznanie horšie. Či sa mýlim?


20.08.2010 18:23

Re: Ako sa starat o retaz

egres
lebo rozeta je kruhova a retaz rovna
aku ma epdm oteruvzdornost?
na okruzkovej retazi sa mazu valceky lebo tie su neni zatesnene , zatesnene su len capy, jeden je plny a prechadza cez duty tie su zatesnene a na tom dutom cape je navleceny valcek ktory treba mazat .kapis?


20.08.2010 18:24

Re: Ako sa starat o retaz

Johnny55
 Edvenčr 

Ikona

:-D


20.08.2010 19:57

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

egres > "a prakticky prvý valček, ktorý zapadne do ozubenia "vymedzí" reťaz tak, že ďalšie valčeky zapadajú bez dotyku o povrch zubov?"

- tak to snad nemyslis vazne :-O , profil zuba rozety aj pastorku je robeny tak, aby sa tie valceky netreli , ale odvalovali a urcite dotykali. Avsak kedze sa nic neda presne vyrobit a retaz je presna len chvilu (aj rozeta) lebo sa hned opotrebuva , takze dochadza aj k treniu a stale k vacsiemu, no a samozrejme aj to odvalovanie a aj ohybanie retaze sposobuje nemale trenie .

Upravené 1 krát. Naposledy upravil riki1 (20.08.2010 20:00)


21.08.2010 21:17

Re: Ako sa starat o retaz

axel99
 Kávičkár 

Ikona

Áno Riki1 to vystihol. Vzniká trenie medzi rozetou a reťazou. Ono sa to odvaluje po rozete, ale hlavne v prvom kontakte ako dosadne na rozetu, valčeky pristanú v ozubení a je tam trochu trenia. A keď tam je brúsna pasta (špinavá reťaz), alebo hrdzavá, suchá (nenamazaná), tak trenie je omnoho väčšie. Preto každý dospelý človek by mal vedieť, že klzká je lepšia. :-))) Preto mám Scott-oil, takže mám po problémoch.


23.08.2010 9:08

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

riki_
Nemyslel som to "absolútne" ale rozteč valčekov a rozteč "údolia" medzi zubami je skoro na stotinku rovnaká a rozteč medzi "vrcholkami"zubov je podstatne väčšia.


23.08.2010 9:39

Re: Ako sa starat o retaz

HonzoSK
 Edvenčr 

mne povedali v kawasaki ze retaz je treba s petrolejom (zevraj ten nevysusuje) a stetcom poumyvat potom aplikovat ten cistic a po pol hodine mazivo.


23.08.2010 9:43

Re: Ako sa starat o retaz

nie nie chlapci mate to pomylene ziadne trenie tam nevznika lebo tie valceky v rozete stoja a ked do nej nabiehaju tak sa odvaluju po zube


23.08.2010 11:23

Re: Ako sa starat o retaz

axel99
 Kávičkár 

Ikona

MotoKiller: Však práve že sa odvaľujú. Tie trenia nie sú veľké, ale sú. A nejde len o to trenie po rozete, ale aj trenie pohyblivého valčeka proti časti reťaze, ktorá sa nehýbe. Aj pneumatiky sa odvaľujú a aj preto sa opotrebuvávajú.


23.08.2010 13:22

Re: Ako sa starat o retaz

majanko
 Turista 

Ikona

riki1: [dobre]


23.08.2010 13:39

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

A je treba mazať aj reťaz XZ krúžkovú?


23.08.2010 19:34

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

egres ty si nezmar :-) a preco by sa nemala mazat ?

Inac to odvalovanie valceku vyzera tak, ze ked sa valcek na retazi dotkne zubu rozety, je to v bode okolo jeho vrcholu profilu a vtedy sa zacne odvalovat (otacat) a bod dotyku sa posuva az dolu "do udolia" vtedy sa valcek prestane otacat a zotrvava tak (ak este retaz nie je vytaha) , kedze retaz rozetu obopina v dost velkom uhle, az ked zacina retaz rozetu opustat, tak sa valcek zase zacne otacat-odvalovat a bod dotyku sa posuva z "udolia" postupne az na vrchol susedneho zubu, kde rozetu opusta. Fuuuuuuu normalne romaaaan :-)

K odvalovaniu dochadza aj medzi ozubenymi kolesami v prevodovke .

Upravené 1 krát. Naposledy upravil riki1 (23.08.2010 19:36)


24.08.2010 10:23

Re: Ako sa starat o retaz

Perno
 Kávičkár 

Ikona

samozrejme,ze treba mazat retaz,len som si nebol isty kedy je potrene retaz vymenit.


08.09.2010 9:54

Re: Ako sa starat o retaz

Frogy
 Jogurťák 

zdravim... :P ...vy sa tu pohadate asi na vsetkom...ja oprawujem 2T vacsinov crossky alebo jawky alebo tak a nikdy sa nikto nestazoval a ani nic podobne a na retaz som vzdy daval pripravok na to urceny neviem prestne ako sa to teraz vola ale kupil som to normalne v motosope za nejakych 7 ci 8eur...to tam nastriekam a drzi to tam v pohode a urcite je to lepsie ako WD-cko alebo nafta stary olej a podobne hluposti co len zaspinia celu motorku,stecu alebo po prvej jazde vyschnu a uz tam fakticky niesu...pripravok na teraz co mam nelepi na seba prach,nevyschina a vydrzi tam dlhsie ako jednu jazdu a moja retaz ma aj 2x taku zivotnost ako u expertou co mazu starym prepalenim olejom s favorita :P alebo pre istotu nemau vobec...


08.09.2010 10:07

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

riki1:
Keď sa valček "odvaľuje"ako popisuješ a je mazaný náplňou maziva uzatvoreného "krúžkami" tak potom čo sa vlastne maže z vonku reťaze?
Veď to je potom tak, ako keby si si stále podlieval pod pneumatiku mazivo napriek tomu,že máš mazané ložiská trvalou náplňou.
Prevodovka je o inom.
XZ krúžková má mazaný aj X krúžok.


08.09.2010 10:35

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

egres >

vsak si pozri raz tu retaz z blizka a pochopis a daj si aj okuliare, lebo my +40 ich uz asi potrebujeme. Zistis, ze ze ten valcek nema nic spolocne s kruzkami, kruzky chrania (uzatvaraju) totiz mazivo ktore maze capy retaze a ten valcek je nechraneny aj z vnutra, tam sa to nastriekane mazivo dostane a tiez z vonka potrebujes mazivo aby nedochadzalo k suchemu treniu, lebo to odvalovanie nie je ani z daleka idealne.

no a kruzky su mazane kvoli tomu aby nevysychali aj O aj X aj Z.


08.09.2010 10:51

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

Pozri obrázok
A prečo si myslím, že mazivo je uzatvorené krúžkami navlečeným na oske na jednej strane v dutine valčeka a krúžkom na oske na druhej strane?


08.09.2010 14:44

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

lenze konstrukcia retaze je takato ;-)

Pozri obrázok


08.09.2010 14:47

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

riki1:
A vieš mi nájsť jeden jediný rozdieľ medzi mojím popisom a mojím obrázkom a tvojím obrázkom?

Upravené 1 krát. Naposledy upravil egres2 (08.09.2010 14:49)


08.09.2010 15:37

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

no a nevidis , ze valcek nie je tesneny kruzkom ?


08.09.2010 16:03

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

riki1:
Ale veď podstata krúžkových reťazí tkvie práve v tom, že mazivo je utesnené krúžkom v priestore medzi oskou a valčekom.Na tvojom obrázku je to rez krúžkom -čierne bodky- a to sivé je mazivo.


08.09.2010 17:18

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

Lenze na tom valceku (ktory sa nemoze otacat lebo je nalisovany v clanku retaze) v ktorom je to kruzkami uzavrete mazivo a tiez oska, je dalsi valcek (netesneny) a ten sa uz moze otacat na tom spodnom valceku a teda ten sa odvaluje (kruti) po profile zuba rozety. A ten vonkajsi mazeme z vonku aj z vnutra.


08.09.2010 17:34

Re: Ako sa starat o retaz

Ozzac
 Skútrista 

Ikona

No ked som mal ešte pred 4 mi rokmi retáz na motorke tak som ju najprv umyl petrolejom a potom utrel handrou a nastriekal takým sprayom hustým bielym.Babračka jak svina.Už to nerobim.Mam kardan a servisák mi raz za dva roky vymení olej [dobre]


08.09.2010 18:00

Re: Ako sa starat o retaz

riki1 darmo sa trapis egresovi to nevysvetlis on len to svoje dopravnikove pásy sme robili :-)))


08.09.2010 19:48

Re: Ako sa starat o retaz

z toho co vidim usudzujem, ze egresove znalosti v problematike daleko prevysuju vacsinu zucastnenych.
skoda ze zatial nezaujal jednoznacne stanovisko, iba kladie otazky na rozmyslanie.
egres pouc nas! ja napr. sa riadim radami vyrobcu, tj po cca 500km, pripadne aj inak, podla stavu zasratia retaze cistim petrolejom cez kettenmax a namazem dakym bielym sajrajtom v spreji


08.09.2010 20:42

Re: Ako sa starat o retaz

z toho co vidim usudzujem, ze egresove znalosti v problematike daleko prevysuju vacsinu zucastnenych

kilix to si robis picu alebo si ozaj taky tlk :-)))

Upravené 1 krát. Naposledy upravil MotoKiller (08.09.2010 20:42)


09.09.2010 9:18

Re: Ako sa starat o retaz

majanko
 Turista 

Ikona

Ja fakt neviem, čo stále riešite.
Reťaz dostane svoj prídel vody vapkou pri striekaní na benzínke.
2x ročne po lete a po zime ( jazdím celoročne, asfalt, voda, posolené cesty, brody, prach, kamene, polňačky) ju utriem handrou zboku aby som videl v akom je stave, maže sa sama CLS 200, minuté 0,5 l oleja/33 500 km.
Je na nej 33 500 km ukazovateľ začína byť v zelenom poli. Napnutie-vôľa je 3,5-4,5cm. Počas týchto km som ju napínal 2x.
Žiadne iné čistenie, mazanie, špinenie, kardany a pod.
Tak o čo tu ide ?!


09.09.2010 9:53

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

MotoKiller:
Sila, prenášaná medzi článkami reťaze je medzi oskami voči ktorým sa pevne nalisovaný valček pootáča pri prechode cez polomer ozubeného kolesa.Tu je potrebné mať mazivo.Vonkajší valček sa principiálne ani nemusí otáčať vzhľadom na presnosť veľkosti reťaze a ozubeného kolesa.Najčastejšia príčina vyťahania reťaze a opotrebovania ozubených kolies je rozdielna šírka a rozostupy zubov na ozubenom kolese alebo mazivo,ktoré sa dostane medzi vnútorný a vonkajší valček spolu s jemnou nečistotou a "zasekne" vokajší valček.Vzájomné pretáčanie medzi týmito valčekami,vnútorným a vonkajším je rádovo 30 stupňov a to v pohode vzhľadom na vzájomné sily vydržia valčeky aj suchý kov na suchý kov.
majanko: Nič neriešime.Len si tu tak špeditírujeme. 8-)


09.09.2010 11:04

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

MotoKiller:
Ročne najazdím cca 6-8000 km.Pri priemernej rýchlosti 70 km to je cca 120 hodín jazdy.
Pásové dopravníky kde je pohon od motora valčekovou reťazou "Megalive" / x krúžková/ a sú v prevádzke v prostredí z jemnými čiastočkami skleného vlákna idú denne 24 hodín od roku 2005 to je cca . 40 000 hodín prevádzky / - odstávky/ a nikto ich nemaže a ešte sú stále v norme.
P.S: Len jedna z mnohých aplikácií reťazí , ktoré som videl na vlastné oči.Koľko si ich videl ty?


09.09.2010 13:03

Re: Ako sa starat o retaz

Forrest Gump toho videl na vlastné oči ešte viac! :-P


09.09.2010 13:41

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

Mna na bicykli (a ani na mopede) tiez nesere, ze nemam namazanu retaz ... a dokonca bezkruzkovu :-D , ale na Buse urcite nebudem spekulovat o tom, ci je uz retaz do cervena rozpalena, alebo este nie :-O , ale radsej ju namazem >:-)


09.09.2010 14:03

Re: Ako sa starat o retaz

nie rozeta znici retaz ale retaz znici rozetu lebo vytahana retaz ti nevychadza na zuby a tym ich poskodzuje.
a stym dopravnikom si trapny porovnavas neporovnatelne keby si mal aspon zakladne strojnicke vzdelanie tak by si to vedel :-P


09.09.2010 14:51

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

riki1:
Tak je.Treba mazať. :-D
MotoKiller:
Najčastejšia príčina vyťahania reťaze a opotrebovania ozubených kolies je rozdielna šírka a rozostupy zubov na ozubenom kolese /uviedol som vyššie/
No pretože nemám strojnícke vzdelanie tak som porovnával neporovnatelné.
Výstupné otáčky- 141 na hnacom kolese Z37,hnané Z112, reťaz 16B-1,pevnosť 60kN,váha pásu cca 550kg,váha materiálu na páse 20kg na bežný meter,dĺžka pásu 35m,druh dopravníka-klzný.
Tak hoď vedľa toho parametre napr.Bussy a vypočítaj zaťaženie kladené na reťaz. 8-)


09.09.2010 16:44

Re: Ako sa starat o retaz

dazdo
 Turista 

Ikona

egres2: ved to uz napis, alebo skusim ja - retaz mazat netreba a vyrobcovia retazi ich odporucaju mazat preto, aby sa skor opotrebovali a clovek musel kupovat castejsie. V tomto karteli sa okrem vyrobcov sprejov vezu aj vyrobcovia roziet a mala skupinka vyrobcov mazacich geretov ako skotojler.

2 all: Neskusi niekto podat namet do mythbasterov? Alebo by mohla redakcia MR urobit test: dve moto + 2retazove sady, jendu mazat, druhu nie. Ale kedze by takyto test asi nenasiel sponzora z radov moto-firiem, vyzyvam na zalozenie zbierky na tento test. Zavazujem sa prispiet 5€. Dufam, ze tymto prispevkom posuniem tuto zacyklenu diskusiu o kusok dalej.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil dazdo (09.09.2010 16:45)


09.09.2010 17:02

Re: Ako sa starat o retaz

Vzájomné pretáčanie medzi týmito valčekami,vnútorným a vonkajším je rádovo 30 stupňov a to v pohode vzhľadom na vzájomné sily vydržia valčeky aj suchý kov na suchý kov

cap v ojnici sa odhadom tiez otaca o 30 stupnov ten tiez nepotrebuje mazat?
za kolko sekund spravi ten dobravnik 100-vku? a 200 a da aj cez 300? :-O radia sa na tom rychlosti? treba ho brzdit motorom? da aj na zadne ;-) ?
ked ide hajabuzna 300km/h aky velky aerodynamicky odpor ma?


09.09.2010 17:57

Re: Ako sa starat o retaz

dazdo: Zabudol si na obchodníkov...


09.09.2010 19:53

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

dazdo:
Veď práve preto bola vymyslená valčeková reťaz aby sa eliminovali trecie sily oproti klasickým.
Veď práve preto bola vymyslená valčeková reťaz z náplňou maziva utesnou krúžkami aby sa eliminovali trecie sily proti klasickým a valčekovým.
Aby sme si kupovali "superudelátka" ktoré sú vlastne kópiami mazania reťaze s 18 storočia kledy sa obyčajné reťaze museli mazať postrekom oleja inak by sa zadreli a roztrhli.

Mne to pripadá ako keby som si k mobilu prikúpil zdroj od TP25.

MotoKiller:Veď ja netvrdím že mám pravdu.Len ma absencia strojárského vzdelania núti zamyslieť sa nad tým aké dynamické zaťaženie má reťaz pri cca 300 kg motorke pri zrychlení cca 10m/s2 a dopravníku pri váhe 2000 kg a zrychlení 3m/s2 a aké je pracovné zaťaženie pri reťazi po cca 4000 hodinách a po 40 000 hodinách.


09.09.2010 21:46

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

A na koniec/nikdy nehovor nikdy :-D /
V prvom rade.
80% motoriek čo som videl má poddimenzovanú reťaz a ozubené kolesá.Kupujú sa najlacnejšie reťaze.
V druhom rade:
80% motoriek má rozdieľnu velkosť reťaze a ozubených kolies.Niekde tu bola daná fotka, kde má ozubené koleso vôľu v reťazi nad prípustné parametre.
V treťom rade:
Máloktorý servis dá mazivo do spojky pri spájaní reťaze.
V štvrťom rade:
Máloktorý servis dá hnacie koleso s nepárnym počtom zubov a na hnané párny počet zubov.To vedie k nerovnomernému opotrebeniu reťaze.
V piatom rade:
Málokto pravidelne otvorí kryt primárneho kolieska a dokonale vyčistí vnútorný priestor.Už som videl tento priestor totálne vyplnení zmesou maziva a piesku v ktorom sa reťaz zabrusovala ako karboškou.
Ale hlavne že všetci striekajú kilá maziva na reťaz a potom sa okolo špekuluje do nekonečna.


09.09.2010 22:01

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

egres >

no a ako chlap, by si mal konecne priznat , ze vo svojich 53 rokoch, si konecne pochopil, ako funguje retaz a nie sa donekonecna vykrucat :-)


09.09.2010 22:09

Re: Ako sa starat o retaz

dazdo
 Turista 

Ikona

ved ja principialne takto pri klavesnici suhlasim, ale potom niekde 2000km od domu na dialnici plne nalozeny mam zase iny pocit..

mam intimnu otazku:
Mas konkretnu skusenost s panenskou moto retazou- nikdy nenamazanou, od novoty po koniec na srotovisku? Kolko vydrzala? Fakt by ma zaujmal takyto experiment.

este mam otazku: ako suvisi parny/neparny pocet zubov na ozubenych kolach s opotrebenim retaze?


09.09.2010 22:09

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

riki1:
Odhalil si ma.Konečne viem ako funguje reťaz :-(
A predsa sa nemaže >:-)


09.09.2010 22:20

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

dazdo:
Nemám takú osobnú skúsenosť-na moto.
Jedine s mojou, ktorá je "mazaná" spôsobom dva tri jemné streky a potom rozotrieť po povrchu reťaze aby nehrdzavela.Je na nej teraz okolo 13 000km a nikdy nebola došponovaná od výmeny.
Vychádzam s programu na výpočet reťazových prevodov, ktorý používame v robote a s údajov od dodávateľov reťazí.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil egres2 (09.09.2010 22:21)


09.09.2010 22:38

Re: Ako sa starat o retaz

freebiker
 Kávičkár 

Ikona

eges2:Máloktorý servis dá hnacie koleso s nepárnym počtom zubov a na hnané párny počet zubov.To vedie k nerovnomernému opotrebeniu reťaze.
to znamena ze ked to tak vyrobca predpisuje inak ma sevis zmenit prevodovy pomer alebo dat vyrabat kolesa na mieru? aky pomer mas na zzr?


09.09.2010 23:17

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

freebiker:
Nie.
Treba dať ako je predpísané výrobcom.
Ja mám neparný -párny.V predu 15 vzadu 46.
Inak drvivá väčšina má v predu 13-15-17 a vzadu párny .

Upravené 1 krát. Naposledy upravil egres2 (09.09.2010 23:25)


10.09.2010 10:40

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

A prečo sa nemažú ozubené remene?
A koľko sa natiahnu oproti oceľovej reťazi?
A na koľko sa zahrieváju že sa neroztavia a reťaz sa zohreje do biela?


10.09.2010 11:23

Re: Ako sa starat o retaz

ChesterTT
 Kávičkár 

Ikona

boze.. ovela dolezitejsie je retaz dobre vycistit, ako namazat.. moj nazor.. a to je aj podstatne zlozitejsi ukon..

mazte nemazte - lubi sa mi napad na porovnanie dvoch moto - s mazanou a nemazanou retazou. ale najlepsie by bolo, keby ta moto mala 2 retaze naraz, aby nevznikli nazory, ze jeden tomu viac nakladal, bol tazsi, jazdil viac dokopca a podobne.. :-)


10.09.2010 15:08

Re: Ako sa starat o retaz

dazdo
 Turista 

Ikona

egres2: normalne to vyskusam nemazat, mam teraz cca 14000 od vymeny, tiez som este nedopinal, retaz aj rozeta vyzeraju ako nove..

ale stale ma zaujma dovod preco mat nepar/par na oz. kolesach.. je to preto, aby sa kazdy clanok retaze vystriedal v kazdom zube rozety a kolecka rovnomerne?


10.09.2010 15:28

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

dazdo:
Naozaj konkrétny dôvod neviem.Je to len doporučované v počítačovom programe na výpočet reťazových a remeňových prevodov.Ale ako tak čítam čo píšeš, tak si myslím, že vlastne si to odôvodnil tým, že sa články a zuby stále presúvajú o jeden a tak sa nemôže vytvoriť opotrebenie medzi tým istým článkom a zubom.
Inak včera som nastriekal kúsok reťaze /zobral som zo skladu/ sprayom na reťaze a dnes som skúšal pretočiť valčeky.Išlo to ťažšie ako na druhom kúsku nenastriekanom.To mazivo zaschlo/ to je vlastne jeho vlastnosť aby neodfrkávalo z reťaze/ a bol problém to rukou pretočiť.
Ale neberte to čo tu vypisujem ako zaručene doporučované :-D


10.09.2010 15:38

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

Keby si tu retaz uplne odmastil, teda by si vymil vsetko mazivo spod toho vonkajsieho valceka a vysusil poriadne, tak vtedy by to islo prstami najlahsie tocit, pretoze by tam nebol ten odpor maziva. Ale tato skusenost nema nic spolocne so vznikom tepla a trenim pri skutocnej zatazi retaze.


10.09.2010 16:03

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

riki1:
Pri najbližšej jazde si beriem z práce laserový teplomer a budem merať teploty na reťazi.Na tej mojej len slabo mastnej.Sám som zvedavý čo nameriam.
Ešte som poslal majla Abrahámovi že či je pravda, že jazdia na bezkrúžkových /aspoň to tu niekdo svätosvete tvrdil/.
Ak jazdia na bezkrúžkových tak potom ich určite ani nemažú /kontraproduktívne/ a pri tých výkonoch by im musely reťaze svietiť ako brzdy na F1.
Ale všetko je možné. :-D
Pohoda ;-)


10.09.2010 17:11

Re: Ako sa starat o retaz

volodaj
Darca Krvi  Bahniak 

dazdo> Presne ako si povedal, aby sa stále nestretával ten istý článok a ten istý zub. Neviem presne, či musia byť nepárne a párne, ale pri ozubených kolesách si spomínam niečo také, že sme sa učili, že úplne ideálne je, keby počet zubov bolo prvočíslo.


10.09.2010 20:03

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

egres> a preco by bezkruzkove retaze nemazali :-O ?

Zvyknem, sem tam opacit retaz , ked sa vratim z jazdy, byva tepla, nie vsak horuca, ale samozrejme mazem.

No a ten teplomer bude asi infra , mozno ma laserovy luc aby si videl kde merias ;-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil riki1 (10.09.2010 20:13)


10.09.2010 20:15

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

riki1:
Lebo sa mi to zdá divné.
Derfinuj pojem teplá.
Pri akej teplote pri kalenej oceli prichádza k deformácii?
Pri akej teplote vrie olej,respektíve vazelína?


10.09.2010 20:27

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

nabuduce zmeriam aj ja tu teplotu ...

a na studovanie tabuliek ja velmi nie som , to skor ty ,

a bezkruzkova by sa mala mazat dokonca ponorenim do maziva


10.09.2010 20:45

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

riki1:
No ja neviem ale máme vo firme laserový teplomer, bezkontaktný.
A ešte teraz špekulujem ako sa mazivo odstredivou silou dostane medzi vnútorný čap/valček/ a vonkajší valček.Pzn.píše to dodávateľ motoreťazí.To aby som motorku naložil na centrifúgu priečne a točil a točil a točil.
Mne tá moja hnusná potvora po nastreiekaní maziva počas jazdy odstredivou silou odfrkuje mazivo na ráfik a podsedlovku. >:-)


10.09.2010 20:54

Re: Ako sa starat o retaz

manana
 Edvenčr 

Ikona

egres ty sa uz zapis konecne na tu univerzitu tretieho veku


10.09.2010 20:58

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

manana:
Som samé ucho.Rád sa nechám poučiť od potencionálneho účiteľa.Určite ti to bude pripočítané pri poslednom učtovaní ako plus že si učil egreša :-D


10.09.2010 21:05

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

no, to je infrateplomer , mazivo z vnutorneho valceka kruzkovej retaze sa nemoze dostat von, ved to by koniec retaze (viem si to ale predstavit u bezkruzkovej), pouzi spray motul a ti nebude odfrkavat, aspon pri nizsich rychlostiach .


10.09.2010 21:35

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

riki1:
A ešte teraz špekulujem ako sa mazivo odstredivou silou dostane medzi vnútorný čap/valček/ a vonkajší valček
Skús čítať pozorne.Kde píšem o tom, že sa mazivo z čapu/vnútorný valček /dostane von.Ja píšem o tom, že doporučené nastriekanie reťaze odstredivou silou dopraví mazivo na všetky miesta.
Teploměr laserový
Bezdotykový teploměr, který měří teplotu pomocí laserového paprsku. Teplota: -50 °C až +280 °C.
Neiskrivý bezkontaktný laserový teplomer Egamaster MasterEx MP-4 ATEX
Laserový digitálny teplomer - 10003474*
- perfektný pre bezkontaktné meranie teplôt výfukových systémov, motorou, pneu a chladenia atď...

No asi budem nejaký vadný.


10.09.2010 22:06

Re: Ako sa starat o retaz

brazel
 Kávičkár 

Ikona

egres2 , motorou ? :-(

Ozaj , to mazivo odvádza teplo lepšie ako kov ? To je kurva mazivo ! [dobre] >:-)


10.09.2010 22:22

Re: Ako sa starat o retaz

tombar
 Jogurťák 

Ikona

aj medzi valceky ale nepepusi ich von ??? dnu von ne ? :-)))


10.09.2010 23:10

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

egres >

vies, ked citam, ze laserovy teplomer, tak ma hned napadne otazka, ako by sa dala teplota merat laserom , a tusim nijako, tak preto ti hovorim , ze je to infra teplomer a laser sa pouziva len na to , aby ti laserovy luc ukazal na miesto ktore prave merias. Ten nazov toho teplomera asi tiez vymyslel nejaky marketingovy odbornik co vie o fyzike prd.

www.retecom.sk/Bezpecnostne-produkty-EGAMASTER-na-meran...


No a ta odstrediva sila, tak ked mas mazivo na retazi zvonku na miestach ktore su najblizsie k osi kolesa, tak odstredivou silou sa moze nieco dostat aj do vnutra, kedze smer odstredivej sily je v tom pripade dovnutra retaze, ale potom samozrejme aj von, jedine ze by tam bola nejaka konstrukcna tvarova finta.


11.09.2010 0:09

Re: Ako sa starat o retaz

dazdo
 Turista 

Ikona

co sa tyka teplomera, suhlasiim s rikim:
infrateplomer s laserovym ukazovatelom
www.reliabilitydirectstore.com/Intrinsically-Safe-Infra...

a co sa tyka poctu zubov:
po 10s uvahe som dospel k tymto zaverom:

1.vobec nezalezi na vzajomnej kombinacii poctu zubov jednotlivych kolies, pretoze napr. male kolecko si odvaluje clanok za clankom od prveho az po posledny a nasleduje znuvu prvy.. a to, ci zvysok retaze iba visi vo vzduchu alebo ide cez dalsie 3 ozubene kolesa, je pre to konkratne koleso uplne irelevantne, zalezi iba na vzajomnom pocte zubov kontretneho kolesa a poctu clankov retaze.. plati to pre kazde koleso v sustave
2. ako uz bolo vyssie okrajovo nacrtnute, najidealnejsi pomer "nestretavania sa" nastane ak oba pocty (zubov na kolese a clankov retaze) nemaju spolocneho delitela (okrem 1), nemusia byt prvocisla, napr. 15 a 154 (15=3x5, 77=7x11), vtedy sa rovnaky zub stretne s rovnakym clankom retaze za max. pocet otaciek retaze (15) alebo kolesa (77)


11.09.2010 0:32

Re: Ako sa starat o retaz

dazdo
 Turista 

Ikona

edit: v priklade je clankov retaze 77, nie 154


11.09.2010 9:43

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

dazdo >

nechce sa mi nad tymi poctami zubov nejako hlbsie uvazovat, ale intuicia mi hovori, ze s tym neparnym/parnym poctov zubov kolies bude nieco pravdy, lebo retaz moze mat vzdy len parny pocet clankov a s tym si vo svojej uvahe asi neratal.


11.09.2010 9:49

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

egres >

a ked budes merat tym teplomerom, tak si pozri navod, ze v akej vzdialenosti od objektu ho mas drzat, lebo len vtedy odmerias teplotu v konkretnom bode (valcek retaze je dost maly), v inych pripadoch ti bude merat priemernu teplotu vacsej/mensej kruhovej oblasti . Ta vzdialenost je dana optikou, ktora je pred tym infra snimacom.


11.09.2010 10:51

Re: Ako sa starat o retaz

freebiker
 Kávičkár 

Ikona

urcite kazdy videl rozetu ale skor kolecko co ma zuby ako kotuc na cirkulari......to znamena ze zuby musia na valceky nemalo tlacit. Ked to spojim s otackami a teplotou asi mazat nie?


12.09.2010 0:03

Re: Ako sa starat o retaz

dazdo
 Turista 

Ikona

parny pocet clankov retaze je OK.. kludne tam moze byt 154 namiesto 77
inak retaz sa da v tych poctoch interpretovat tiez ako ozubene kolo s rovnakym parametrom (poctet clankov=pocet zubov)


12.09.2010 18:45

Re: Ako sa starat o retaz

riki1
 Kávičkár 

zmeral som teplotu mojej namazanej retaze (Motul spray) pri teplote vzduchu 20 stupnov .

po normalnej jazde = 45 stupnov Celzia

po zvysenej zatazi = 55-60 stupnov Celzia


13.09.2010 9:07

Re: Ako sa starat o retaz

egres2
 Bahniak 

Ikona

brazel: ;-)
To som len okopíroval "odborné údaje z googla" včetne spisovného "motorou".
dazdo-riki1:
schválne som napísal "laserový" podľa zaručene "odborných a kvalifikovaných" údajov z googla-Veď čo je na googli je predsa pravda pravdovito pravdivá >:-)
Toľko ešte viem o elektromagnetickom žiarení. ;-)

Počet článkov pri výpočte : +článok na párny počet.

Normálna jazda cca 10 min-teplota meraná na vonkajšej časti čapu 43-47C ,teplota valčeka 48-52C.Reťaz jemne mastná -Motul spray.
Nie je to štatistický údaj ale aj tak si myslím že sa reťaz ani pri maximálnej záťaži nepriehrieva tak aby to malo rapídny dopad na jej trvanlivosť.


13.09.2010 9:08

Re: Ako sa starat o retaz

Perno
 Kávičkár 

Ikona

teplotu retaze som este nemeral. no vzdy ju vycistim po dlhej jazde.
dufam,ze mi dlho vydrzi.


26.09.2010 17:36

Re: Ako sa starat o retaz

MiskaV
 Kávičkár 

Ikona

ahojte...chcem vycistit retaz petrolejom a narazila som na problem...ja ten petrolej(technicky) nemozem nikde zohnat- ak ho maju, tak len v nejakych min. 5l plechoviciach...
v mensom sice maju, ale len ten hlupy petrolej na svietenie..
viete mi prosim niekto poradit, kde ho zohnat? V celych MA ho nemaju, tak mozno niekde v BA? Velmi pekne vam vopred dakujem :-)


26.09.2010 22:18

Re: Ako sa starat o retaz

dazdo
 Turista 

Ikona

MiskaV: ja som raz kupil v drogerii na kramaroch - v smere do mesta za druhymi svetlami po lavej strane na terase.. ako sa inak lisi petrolej na svietenie od technickeho? ten co som kupil bol v zelenej plastovej flasi, takej ako tech. benzin, alebo riedidlo


26.09.2010 22:19

Re: Ako sa starat o retaz

dazdo
 Turista 

Ikona

inak podobnu sluzbu odvedie aj ruzovy cistic na motory z tesca, tusim sheron


26.09.2010 22:21

Re: Ako sa starat o retaz

mne sa podarilo iba 2x kupit technicky petrolej, potom uz nemali. zobral som ten na svietenie a rozpusta to ten bordel asi tak isto a hlavne smrdi to ovela ovela menej.
po cisteni tech. petrolejom som to mal vzdy este 2dni v mozgu a mal som stale pocit, ze mi smrdia ruky. takze nakoniec som aj rad, ze nemali v obchode ten tech. petrolej


27.09.2010 14:26

Re: Ako sa starat o retaz

Perno
 Kávičkár 

Ikona

ten petrolej je celkom dobr ohladom retaze.


27.09.2010 20:48

Re: Ako sa starat o retaz

MiskaV
 Kávičkár 

Ikona

kilix: a neni ten petrolej na svietenie nejaky agresivnejsi voci O-kruzkom? Ci petrolej ako petrolej? :-)


27.09.2010 21:03

Re: Ako sa starat o retaz

miska na co vymyslas s petrolejom jak beta s picu? sprej co mas na mazanie retaze ma svojho braceke spreja na cistenie retaze ten si kup ten je na cistenie [dobre] :-*


| 1 2 3 4 5 |


Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

Naživo: Africa Twin Tunisia Adventure:

» =?utf-8?B?6kNhcCBFbmdlbGEsIENhcCBTZXJyYXQsIFRhYmFya2E=?= - 17.11.2017 19:50:

Cap Engela, Cap Serrat, Tabarka. Dnes sme Afriky hrdo zaviezli na najsevernejší bod Afriky nazývaný mys Cap Engela. Je to taký Africký Nordkap, akurát tu nie je tolko turistov... Napr dnes len dvaja ;-) Ale zato sme si to šupli pekne az k monumentu - mape Afriky z nerezu s vyznačeným miestom mysu - rovno na masinach. Afrikam pieskové pisty zatial nevadia i s batožinou. Aj ked treba povedať že sme zabalený naľahko. Potom sme prechadzali okolo jazera Ikechul, ktoré je známe ako prvá zastávka vtákov migrujucich z Európy do teplých krajín. Teraz tu už neboli a tak sme pokračovali na ďalší mys - Cap Serat. Ten bol zaujímavý hlavne asi 3km dlhým pieskovým vyjazdom ktorý končil na vysokom kopci s vojenským radarom. Výhľad super, jazda este lepšia ;-) Tak sme prišli do Tabarky, dali domácu stravu, našli miesto na stany dali domácu a... Ideme späť. Skoro sa stmieva uz 17h treba rano skoro vyraziť. ;-)

=?utf-8?B?6kNhcCBFbmdlbGEsIENhcCBTZXJyYXQsIFRhYmFya2E=?= - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
=?utf-8?B?6kNhcCBFbmdlbGEsIENhcCBTZXJyYXQsIFRhYmFya2E=?= - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
=?utf-8?B?6kNhcCBFbmdlbGEsIENhcCBTZXJyYXQsIFRhYmFya2E=?= - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
=?utf-8?B?6kNhcCBFbmdlbGEsIENhcCBTZXJyYXQsIFRhYmFya2E=?= - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
=?utf-8?B?6kNhcCBFbmdlbGEsIENhcCBTZXJyYXQsIFRhYmFya2E=?= - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure

» Sleduj NAŽIVO

 

BMW-jesen-side-11-2017

Adamoto skútre

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2017 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 161824 | Včera: 143644